Toppmodell av Panamera Sport Turismo – med laddhybridteknik

Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ett vridmoment på 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 3,0 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera Sport Turismo-serien kan köras upp till 50 km på enbart eldrift med noll utsläpp. Det är inte bara balansen mellan prestanda och effektivitet som gör Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo unik i sitt segment; det spatiala konceptet, inklusive stor baklucka, låg lastkant, utökad bagagerumsvolym och en 4+1 säteskonfiguration innebär att den nya toppmodellen också är praktisk till vardags. Porsche kombinerar unik design och förstklassig vardagsduglighet med prestanda i världsklass och maximal effektivitet.
0-100 km/h på 3,4 sekunder och bränsleförbrukning på 3,0 liter per 100 km
Med Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo demonstrerar Porsche återigen att hybridtekniken har stor prestandapotential. Strategin för hur krafttillskottet från elmotorn levereras i den fyrhjulsdrivna bilen kommer från supersportbilen Porsche 918 Spyder. Redan från 1 400 varm/min levererar biturbo-V8-motorn (404 kW/550 hk) i kombination med den elektriska motorn (100 kW/136 hk) ett maximalt vridmoment om 850 Nm. Frånkopplaren som är integrerad i hybridmodulen aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator (ECA). Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Den snabbväxlande dubbelkopplingslådan Porsche Dubbelkupplung (PDK) med åtta växlar används för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM), som är standard.
I läget E-performance accelererar den nya toppmodellen till 100 km/h på 3,4 sekunder. Det tar endast 8,5 sekunder ytterligare att nå 200 km/h. Toppfarten är 310 km/h. Trots den höga prestandanivån är den nya plug-in hybriden också extremt effektiv: Bränsleförbrukningen enligt NEDC, New European Driving Cycle, för plug-in hybridmodeller uppgår till 3,0 liter per 100 km och 17,6 kW/h per 100 km med eldrift. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan köras upp till 50 km och med en topphastighet på 140 km/h på enbart eldrift, vilket då resulterar i noll utsläpp. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh som kan laddas på 2,4 till 6 timmar beroende på laddare och strömförsörjning.
Unik design, adaptiv takspoiler och 4+1 säteskonfiguration
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo erbjuder alla de innovationer som lanserades med den andra generationen av Panamera. Det inkluderar den digitaliserade Porsche Advanced Cockpit som standard och banbrytande assistanssystem som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare och bakaxelstyrning som tillval. En annan innovation, som är unik i sitt segment, är takspoilern, vars vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonsinställningarna och som ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln. Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader för att följa taklinjen. Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och vid kurvtagning. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till när takluckan är öppen, genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter från 90 km/tim, för att minimera den turbulens som då skapas.
Konceptuellt erbjuder den nya toppmodellen tack vare sin avant-garde design alla de fördelar Sport Turismo-modellerna har. Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo är också utrustad med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 konfiguration bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak. Mätt till övre kanten på baksätena erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 425 liters lastvolym. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt och lastvolymen ökar 1 295 liter.
Generös standardutrustning inklusive keramiska bromsar
I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ingår det elektriska krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive det elektriskt styrda bakre differentiallåset Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), det keramiska högprestandabromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo-design, servostyrning Power Steering Plus, Sport Chrono-paket och fjärrstyrd hybridspecifik tillsatsvärmare. Som med alla Panamera Sport Turismo-modeller som levererar mer än 324 kW (440 hk) är den nya toppmodellen också utrustad med trekammarsluftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som erbjuder ännu större skillnad mellan de dynamiska och mer komfortorienterade chassiinställningarna.
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo går att beställa redan nu och priserna i Sverige börjar på 1 880 000 kronor.
Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).
Bränsleförbrukning och utsläpp
Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo: blandad körning 3,0 l/100 km, elförbrukning 17,6 kWh/100 km. CO2-utsläpp 69 g/km,
För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel 46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)70 165 18 40andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum










