Ticket

2019 års stora restrender

Dela
Äventyr och väl utvalda aktiviteter, hälsa och träning, digital detox, jakten på autenticitet och den genuina känslan, secondary cities och stort fokus på naturupplevelser. Årets restrender både varierar och inspirerar resenärer med alla olika typer av önskemål för sina semestrar. Här listar Ticket 2019 års främsta restrender.

- Svenskarna reser i allt större utsträckning för upplevelsernas skull, även om sol och värme alltid kommer vara viktigt för oss nordbor. Fler och fler efterfrågar en mer ”äkta” upplevelse av det land man besöker – oavsett om det handlar om att se något annat än en klassisk huvudstad eller om att komma närmare landets natur, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Fler och fler reser idag för upplevelsernas, äventyrens – både de stora och små – och minnenas skull. Variationsrika semestrar efterfrågas mer och mer, oavsett om resan går till ett välkänt charterparadis eller till en mer outforskad del av världen. Detta har bidragit till en ökad popularitet för resmål där man kan kombinera sol, stad och spännande utflykter som Miami, Los Angeles, Sydney och Kapstaden, samt kryssningar i Karibien eller Medelhavet. Svenska resenärer vill även i allt större utsträckning ha resor där mötet med semesterlandet och kulturen står i fokus, där man kommer nära naturen, befolkningen och det lokala köket. Denna trend började synas allt tydligare under 2018, och fortsätter starkt under 2019.

Europa har många klassiska storstäder som länge varit populära resmål, både för långhelger och för längre semestrar. Även om dessa städer fortfarande lockar många resenärer söker vi oss under 2019 inte i samma utsträckning till huvudstäderna, utan istället till ländernas något mindre kända städer – så kallade secondary cities. Ett exempel kan vara att upptäcka Lyon istället för Paris, Florens som alternativ till mer välbesökta Rom eller Milano, och Valencia istället för Barcelona. Detta hänger ihop med att svenska resenärer idag vill uppleva semesterlandets mer genuina, autentiska kultur, vilket är lättare om resan går till en något mindre stad dit färre turister söker sig.

- Secondary cities, eller second cities, är en spännande trend oavsett om du redan upplevt Europas alla härliga, klassiska storstäder och är ute efter något nytt, eller helt enkelt vill se en annan sida av semesterlandet än vad storstäderna oftast ger. Lyon är en fantastiskt mysig stad som jag gärna reser tillbaka till, och just nu är jag också sugen på både Gent och Brygge i Belgien, Aarhus i Danmark och Ljubljana i Slovenien, säger Katarina Daniels.

I takt med att allt fler resenärer väljer en mer aktiv semester ökar önskan om att uppleva landets natur. Trenden 2019 är att söka en friluftskänsla under semestern, gärna genom olika vandringar, från en cykelsadel, åka på safari, eller på annat sätt utforska semesterlandets natur och landsbygd. Träningsresor är fortfarande hett, men denna trend är snarare fokuserad på naturupplevelser än hårda träningspass.

Digital detox har varit på tapeten länge, men 2019 blir året då fler och fler checkar ut från mobiltelefonens lockande appar under semestern. Med en mer analog semester är det lättare att stanna upp, vara närvarande, njuta mer och få ut mer av semesterresan.

- Instagramvänliga resmål har länge varit trendiga, och även om detta till viss del fortfarande efterfrågas så är det inte samma fokus på sociala medier under semestern som tidigare. Stäng av telefonerna, koppla av och njut – det är vad som gäller under 2019, och förhoppningsvis även längre än så, säger Katarina Daniels.


För mer information kontakta:

Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32

Kontakter

Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig

Som PR- och kommunikationsansvarig är jag ansvarig för Tickets kommunikation och varumärke.

Varmt välkommen att kontakta mig med frågor kring allt från bokningsstatistik, topplistor, kriskommunikation, samarbetsförslag eller allmänna reserelaterade frågor.

Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.se

Bilder

Dokument

Om

Ticket
Ticket
Värmdövägen 84
131 08 Nacka

https://www.ticket.se/

Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.

Följ Ticket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ticket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye