2022 års Operastipendium från Barbro Saléns Stiftelse till Johanna Nylund

Sopranen Johanna Nylund tilldelas i år stipendiet för unga begåvade operasångare från Stiftelsen Barbro Salén. Stipendiet är på 200 000 kronor och ska användas för fortsatta studier, gärna utomlands.

Johanna är utbildad vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn och Stockholms Konstnärliga Högskola. Utdelningen av stipendiet skedde vid nypremiären av Aida den 22 april på Kungliga Operan.

Stipendienämndens motivering:

”Sångarglädje, musikalitet och känsla för texten, parad med en tät, vacker och fullständigt naturlig klang gör Johanna Nylund till en mycket intressant sångerska. Det finns något så självklart i hennes framtoning att man glömmer att sång kan vara svårt. Allt detta gör Johanna till vår stipendiat 2022.”