2023 års hyra är nu färdigförhandlad för samtliga kommunala bostadsbolag i Skaraborg

Samtliga hyresförhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de 13 kommunala bostadsbolagen i Skaraborg är nu klara. Även om höjningarna varit högre än på många år har förhandlingarna ändå resulterat i en besparing på 30 miljoner för hyresgästerna om man jämför med bostadsbolagets ursprungliga krav på som sträckte sig upp till drygt nio procent.
Anders Forsberg, förtroendevald i Hyresgästföreningen

2023 års förhandlingar har präglats av högt tonläge och parter som stått långt ifrån varandra. Den ekonomiska krisen samt hyreshöjningarna har slagit hårt mot hyresgästerna och som grupp är de ekonomiskt svagare än de som äger sin bostad.

Anders Forsberg är en av de många förtroendevalda hyresgäster som deltar i Hyresgästföreningens förhandlingsgrupper. Han menar att det är svårt att vara nöjd med ett resultat som innebär ytterligare utgifter för hyresgästerna ett år när många redan har svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Vi är inte nöjda men kan konstatera att hyrorna i Skaraborg inte höjts med några sju procent som var de allmännyttiga bostadsbolagens genomsnittliga krav från början. I stället blev snitthöjningen fyra procent. På så sätt har vi säkrat upp att hyresgästerna inte behövt betala ytterligare 30 miljoner i hyra.

Som förtroendevald representant för Hyresgästföreningen kommer Anders Forsberg nästan dagligen i kontakt med oroliga hyresgäster ute i bostadsområdena. Efter höjda mat-, el- och bensinpriser blir en hyreshöjning tuff för många.

– Det är ingen tvekan om att 2023 är ett tufft år för hyresgäster. Men de tackar oss samtidigt att vi gjort vad vi kunnat när vi förhandlat ner bostadsbolagens krav

Hyresgästföreningen säger sig ha respekt för att fastighetsägarna har fått ökade kostnader under senare tid men anser inte att hyresgästerna ska bära hela ökningen.

– Här får fastighetsägarna också bjuda till och ta sitt ansvar. De har haft tillfälle att lägga undan i och med att hyrorna steg även när räntan sjönk.

Fortfarande pågår många förhandlingar mellan Hyresgästföreningen och de privata fastighetsägarna.

Faktaruta

Mariehus

Gullspångsbostäder

Hyresmarknadskommittén (HMK)

Hyresmarknadskommittén (HMK) är ett partssammansatt organ bestående av representanter för de allmännyttiga bolagen, genom sin organisation Sveriges Allmännytta (SA) och representanter från Hyresgästföreningens Riksförbund. Hit kommer ärenden då allmännyttiga bolag och Hyresgästföreningen inte kommer överens i hyresförhandlingarna. HMK kommer först med ett medlingsförslag. Om parterna inte accepterar förslaget, prövas ärendet av HMK och det beslut de kommer fram till gäller.

Anders Forsberg, förtroendevald i Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för dagens och morgondagens hyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna.Vårt uppdrag är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap.