Porsche

7 minuter och 12,7 sekunder – nya 911 GT3 på Nordslingan

Dela
Nya Porsche 911 GT3 firade sin första dag på Nürburgring med en varvtid på 7 minuter och 12,7 sekunder på den legendariska Nordslingan. 911 GT3, som är godkänd för användning på allmänna vägar och har specifikationer som liknar den motsvarande tävlingsversionen, slog därmed föregångarens tid med 12,3 sekunder.
Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2

- Genom att nå en sådan tid har vi tydligt bevisat att nya 911 GT3 inte bara ger den bästa körupplevelsen utan också kan leverera imponerande prestanda på Nordslingan. Fokus har legat på att optimera kvaliteten på körningen och anpassa bilen till den lilla ökningen av motoreffekten, säger en glad Frank-Steffen Walliser, direktör för Motorsport och GT-bilar hos Porsche.

- För några få år sedan kunde man bara nå sådana här varvtider med renodlade tävlingsbilar med slicks, säger Andreas Preuninger, chef för GT-produktlinjen.

- Nya GT3 kan nu uppnå det med jämförelsevis blygsam motoreffekt, men är ändå helt anpassad för vardagskörning.

Porsche 911 GT3 förlitar sig mer på ren racing-teknologi än den föregående modellen. Dess högvarviga sugmotor med 368 kW (500 hk) återfinns också i tävlingsmodellen 911 GT3 Cup. När sportbilen körde fram till startlinjen i Eifel-bergen var det i standardutförande med bakhjulsstyrning, sjuväxlad Porsche Doppelkupplungs-växellåda (PDK) och med Michelin Sport Cup 2 N1-däck. Med en lufttemperatur på 8 grader och asfaltstemperatur på 14 grader, var förhållandena idealiska för Lars Kern, testförare hos Porsche.

Den bakhjulsdrivna sportbilen, godkänd för körning på gator och vägar, noterade sin bästa tid under övervakning avnotarius publicus.

- Om man kan köra snabbt på Nordslingan, kan man köra snabbt var som helst i världen, kommenterade Frank-Steffen Walliser

Bilder finns tillgängliga på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

911 GT3: bränsleförbrukning vid blandad körning 12,7–12,9 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Porsche 911 GT3 Nürburgring2
Ladda ned bild
Porsche GT3 Lars Kern
Porsche GT3 Lars Kern
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Porsche 911 GT3 Nürburgring
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 Michelin
Porsche 911 GT3 Michelin
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye