Nästa steg för ŠKODA DESIGN: Raka och tydliga former inspirerade av tjeckisk glaskonst

”På bara några år har ŠKODAs nya designspråk demonstrerats genom ett flertal sensationella designstudier som tillsammans stakat ut framtiden för vårt varumärke”, säger Karl Neuhold, Head of Exterior Design på ŠKODA. ”Våra mål är tydligt definierade och nu tar vi ta nästa steg i utvecklingen.”
Med harmoniska proportioner, raka linjer och tydliga konturer såväl interiört som exteriört innehåller ŠKODA DESIGNs DNA en både tydlig och distinkt stil. Det är ett DNA som förmedlar den tidlösa elegans och moderna funktionalitet som kännetecknar dagens ŠKODA-bilar.
Kraftfulla konturer förstärker samspelet mellan ljus och skugga och förmedlar samtidigt dynamik och känsla. Kristall-strukturen finns också i strålkastarna, baklyktorna och flera andra detaljer. Den kristalliska tredimensionella designen ger en elegant och lyxig karaktär kombinerat med modern teknik och praktisk användbarhet.
Tjeckisk glaskonst är ett internationellt erkänt hantverk med lång tradition som kombinerar klassisk tillverkning med modern estetik. Självklart har ŠKODA DESIGN stor respekt för det kulturella arvet från företagets hemland och hedrar dem som skapat tidlös skönhet med högkvalitativt hantverk och enormt detaljrikedom.
Med den traditionen och det arvet har ŠKODA utvecklat ett designspråk som utmärker företagets bilar och som redan har visat genom ett antal konceptstudier. Först ut var ŠKODA VISION D (2011), följde gjorde ŠKODA VISION C (2014) och ŠKODA VISION S (2016) som alla har demonstrerat den pågående designutvecklingen och som också gett en försmak om framtida modeller. Därför kommer en helt ny konceptbil ha världspremiär inom kort – där ŠKODA lyfter designspråket ännu en nivå.
För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se
SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.
Kontakter
Erik GustafssonPress- och PR-chef Skoda
Tel:073-500 65 92erik.gustafsson@skoda.seBilder
Dokument
Om
Škoda Auto
- Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next Level Škoda”-program för framtiden: utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och göra konkreta framsteg inom hållbarhet & mångfald.
- Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
- Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med lokal partner.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

