Nya ŠKODA KODIAQ gör dundersuccé i Sverige – nära 1 000 sålda redan innan introduktionen

Aldrig förr har en ŠKODA rönt lika stor uppmärksamhet som nya KODIAQ. Hundratals personer har lockats till förhandsvisningar hos landets återförsäljare, tusentals har besökt bilmässan Stockholm Lifestyle Motorshow och hela 995 personer har redan lagt sin order – trots att endast ett fåtal har provkört den.
Nya ŠKODA KODIAQ lanseras i Sverige vecka 12, men redan nu (2017-02-23) har 995 bilar sålts. 77 procent av de sålda bilarna har det största motoralternativet, TDI190 4x4 DSG, samtidigt som 60 procent är utrustade med sju sittplatser (tillval för 5 900 kronor).
Den mest populära färgen är Candy White, följt av Black Magic.
- Vi är överväldigade över det fantastiska mottagandet och enorma intresset för nya KODIAQ. Inför förhandsvisningarna har det köats utanför våra återförsäljare över hela landet för en första glimt av bilen och att vi redan har sålt nära 1 000 stycken KODIAQ är ett urstarkt betyg åt det långsiktiga och hårda arbete som alla som jobbar med ŠKODA gör varje dag, säger Håkan Nilsson, försäljningschef på ŠKODA Sverige.
Nya ŠKODA KODIAQ är standardutrustad med fyrhjulsdrift och smarta säkerhetssystem för att skydda både de inuti och utanför bilen. Med 188 millimeters markfrigång och sällsynt väl optimerade innerutrymmen lockar KODIAQ både privatköpare och tjänstebilsbilister, då försäljningen mellan privat och företag ligger jämn. Fyra motoralternativ finns tillgängliga med effekt från 150 till 190 hästkrafter och priset börjar på 265 900 kronor.
Den svenska lanseringen av KODIAQ sker vecka 12 då de första kundbilarna också levereras.
Läs mer om nya KODIAQ på www.skoda.se .
För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se
SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.
Kontakter
Erik GustafssonPress- och PR-chef Skoda
Tel:073-500 65 92erik.gustafsson@skoda.seBilder
Dokument
Om
Škoda Auto
- Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next Level Škoda”-program för framtiden: utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och göra konkreta framsteg inom hållbarhet & mångfald.
- Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
- Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med lokal partner.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum



