Porsche

Ulv i fårakläder – nya Porsche 911 R

Dela
Vid den internationella bilsalongen i Génève 2016 presenterar Porsche en renodlad sportbil i klassisk design, nya 911 R. Med en 500 hk (368 kW) stark 4-liters boxermotor utan överladdning och med sexväxlad manuell sportväxellåda förvaltar 911 R traditionen från sin historiska förebild: en racerbil godkänd för gatbruk från 1967.
P16 0170
P16 0170

911 R (R för Racing) tillverkades i en begränsad serie och tävlade i rallyn, i Targa Florio och i världsrekordförsök. Liksom sin legendariska föregångare förlitar sig nya 911 R på en systematisk lättviktskonstruktion, maximala prestanda och en ofiltrerad körupplevelse. Den här specialversionen av 991 som görs i begränsad upplaga väger 1 370 kg och är för närvarande den lättaste versionen av 911. Med den högvarviga sexcylindriga sugmotorn och manuell växellåda visar Porsche än en gång sitt engagemang för särskilt emotionella högprestandasportbilar. 911 R, som utvecklats i motorsportverkstaden, vidgar spektrumet av högprestandamodeller med sugmotorer vid sidan av de racinginriktade modellerna 911 GT3 och 911 GT3 RS.

Baktill i 911 R finner vi den sexcylindriga boxermotorn som vi känner från 911 GT3 RS. Racemotorn utvecklar 500 hk vid 8 250 v/min med ett maximalt vridmoment av 460 Nm vid 6 250 v/min. Från stillastående når 911 R 100 km/tim på 3,8 sekunder. I linje med bilens puristiska karaktär erbjuds 911 R med sin lättviktsdesign uteslutande med en manuell, sexväxlad sportväxellåda. Kortslagig växelöverföring understryker den aktiva körupplevelsen. Porsche 911 R fortsätter att accelerera till toppfarten 323 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt NEDC är 13,3 liter per 100 km.

Teknologi från racerbanan

911 R kunde nästan ha gjorts för tvära kurvor. Bakaxelstyrning är standard och garanterar särskilt direkt styrrespons och exakta köregenskaper samtidigt som den behåller stabiliteten i höga farter. Den mekaniska bakre differentialspärren ger maximalt grepp. Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), som är standard, ser till att man kan bromsa så effektivt som möjligt. Bromsskivorna mäter hela 410 mm fram och 390 mm baktill. 245 mm breda högprestandadäck fram och 305 mm breda bak är ansvariga för vägkontakten. De är monterade på 20 tums smidda lättviktsfälgar med centrumbult i matt aluminium.

Utvecklingen inom motorsporten har gjort att kontrollsystemen i Porsche Stability Management (PSM) anpassats till 911 R. En dubbeltrampningsfunktion som aktiveras genom att man trycker in en knapp för att få perfekta nedväxlingar är också en del av repertoaren liksom enkelmassasvänghjul som är ett tillval. Resultatet är att motorn är betydligt livligare och mer högvarvig. För praktisk användbarhet i vardagen kan man beställa ett lyftsystem: med ett knapptryck höjs markfrigången fram med cirka 30 mm.

911 R väger 1 370 kg vilket är 50 kg mindre än 911 GT3 RS. Huv och skärmar är gjorda av kolfiber och taket av magnesium. Det sänker bilens tyngdpunkt. Bakrutan och bakre sidorutorna är gjorda av lätta plastmaterial. Andra bidrag till viktminskningen är reducerad isolering och slopandet av baksäte, luftkonditionering och ljudsystem.

Ulv i fårakläder

Utifrån ger 911 R ett beskedligt intryck. Vid första ögonkastet ser karossen ut som en vanlig Carrera. Bara fronten och bakpartiet, som känns igen från 911 GT3, antyder var 911 R kommit till, nämligen i motorsportavdelningen i Flacht. I tekniska termer har 911 R därför mycket att visa under motorluckan: drivlinan kommer från 911 GT3 RS. Karossens alla lättviktkomponenter och hela chassit kommer från 911 GT3. Men, med hänsyn till användning i vardagen får karossen klara sig utan den fasta bakre vingen. I stället är det en uppfällbar bakre spoiler, känd från Carrera-modellerna, och en bakre diffusor speciellt utformad för R-modellen, som ger det nödvändiga marktrycket.

Den främre och bakre kjolen kommer från GT3. Sportavgassystemet är en lättviktskonstruktion av titan. Den främre spoilerns läpp har fått ny utformning. Porsches logotype pryder sidorna och röda eller gröna stripes går längs hela mittpartiet och visar släktskapet med den legendariska föregångaren.

Föraren sitter i en skalstol av kolfiber där det tygklädda mittpartiet har ett Pepita-mönster som påminner om den första generationen 911 från 60-talet. Föraren styr med en GT Sportratt, unik för R-modellen. Växlingen sker på traditionellt sätt med en R-specifik kort växelspak och vanlig kopplingspedal. Kolfiberinlägg i interiören och ett emblem i aluminium på sidan av passagerarsätet anger tillverkningsnumret i den här begränsade serien. En typisk detalj på GT-modellerna är att man öppnar dörrarna genom att dra i en stropp.

911 R kan beställas redan nu. Den kommer till bilhallarna i maj. Priset i Sverige blir från 1 836 000 kronor.

Porsche 911 R: stadstrafik 20,1 l/100 km; landsväg 9,3 l/100 km; blandad körning 13,3 l/100 km; CO2-utsläpp 308 g/km.

Porsche 911 GT3: stadstrafik 18,9 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,4 l/100 km; CO2-utsläpp 289 g/km.

Porsche 911 GT3 RS: stadstrafik 19,2 l/100 km; landsväg 8,9 l/100 km; blandad körning 12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 296 g/km.

Porsche Cayman GT4: stadstrafik 14,8 l/100 km; landsväg 7,8 l/100 km; blandad körning 10,3 l/100 km; CO2-utsläpp 238 g/km.

Fler högupplösta bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och för ackrediterade journalister i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, Boxster, Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2015 registrerade 1 215 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2024 registrerades 3 460 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 70 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Linköping, Malmö, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye