60 år med en levande legend !

En dag i september 1950 rullade den första ”Folkabussen” i land på svenska mark och direkt efter den följde ytterligare 49 stycken Volkswagen Typ 2 i skåpversion. Den 4 oktober skedde den första kundleveransen, som gick till Nils Wemmert i Hyllinge utanför Helsingborg.
Föga anade väl professor Ferdinand Porsche att hans ”Folkvagn” skulle utvecklas till att också bli en av världens mest sålda godstransportörer och dessutom en hippieikon och en trendsetter.
En höstdag för 63 år sedan hände det sig sålunda att affärsmannen Ben Pon, som var holländsk generalagent för det nya bilmärket Volkswagen, fick en idé när han var på besök på Volkswagenwerk i Wolfsburg. På fabriksområdet såg Ben Pon flera flakförsedda fordon som var byggda på VW-chassin. Fordonen kallades Plattenwagen och användes flitigt som godstransportörer inom det stora fabriksområdet.
När Ben Pon sedan satt i möte med Volkswagens ledning omvandlade han sin idé till en enkel skiss på en VW-baserad transportbil – och Folkabussen var född! Snart rullade de första prototyperna och den 29 april 1950 rullade serietillverkningen igång – och resten är – som det brukar heta – historia (se separat sådan).
I Tyskland fick VW-bussen smeknamnet ”Bulli.” När Volkswagen Typ 2 (Typ 1 var förstås ur-Folkan) premiärvisades i november 1949 hade man inte kommit på något bättre namn än Lieferwagen (leveransvagn) och när den i juni 1950 även kom i bussversion (Bus på tyska) dröjde det inte länge innan Bus och Lieferwagen blev BuLi och sedan Bulli, vilket på tyska betyder ungefär ”lilla knubbis”.
Här i Sverige heter de olika modellerna av Typ 2 officiellt Caravelle, Multivan eller Transporter, men till vardags blev det som bekant ”Folkabussen”, oavsett om det var en Buss, Kombi, Skåp eller Pickup. Nästan alla har vi en relation till transportbilen som blev världens första MPV långt innan begreppet var uppfunnet. I Europa ser vi väl Folkabussen mest som en flitig transportbil i många olika skepnader och utföranden, men också som alla campingbilars urmoder (och måhända även -fader).
I USA däremot är VW-bussen för evigt förknippad med hippierörelsen. Folkabussen var flower-power-folkets fordon framför alla andra och helst skulle det förstås vara den version som vi i Sverige känner som Lyxbussen, med stort soltak och åtta eller tio takfönster.
Då var Folkabussen en ganska billig bil, i dag är en tidig Typ 2 i bra skick värd en smärre förmögenhet – och ibland får man till och med stryka ”smärre”. Även den nyare T3-versionen, alltså den sista VW-bussen med svansmotor, har blivit rejält mycket dyrare de senaste åren. Här gäller sålunda ”skynda att fynda”.
I dagarna fyller Volkswagen Transporter alltså 60 år i Sverige och det firas förstås med ett rejält tårtkalas. Under vecka 38 (21-23 september) bjuder VW:s återförsäljare sina transportbilskunder på Typ 2-tårta och givetvis även på många jubileumserbjudanden.
63 år med VW Transporter
1947 Idéskiss av holländaren Ben Pon
1949 Pressvisning av prototyp den 11 november
1950 Serieproduktionen startar den 29 april. Samma fyrcylindriga luftkylda aktermonterade boxermotor på 25 hk som i VW Typ 1, men lägre slutväxel. Toppfart 80 km/h. Under de första månaderna byggs bara skåpbilar, men i juni tillkommer versionerna buss och kombi. I september kommer de första bilarna till Sverige
1951 Lyxversion av bussen. Den har bland annat tio takfönster och stort soltak. I Tyskland får den smeknamnet Samba, i USA blir den hippiekulturens fordon nummer 1 och i Sverige kallas den rätt och slätt för Lyxbussen
1952 Typ 2 debuterar som Pickup, 1954 får Typ 2 fem nya hästkrafter (totalt 30), 1962 tillverkas Typ 2 nr 1 000 000, 1963 ökar motoreffekten till 42 hk och 1965 till hela 44 hk
1967 Efter cirka två miljoner Typ 2 T1 är det dags för en ny generation, som logiskt nog får beteckningen T2. Typ 2 T2 alltså. En inte helt lyckad typbeteckningskollison, men modellen gör succé. I grunden samma praktiska transportbil som tidigare – fast nu med 47 hk
1978 Den tredje generationen av Transporter debuterar som 1979 års modell och nu handlar det om en helt ny konstruktion. T3 är längre, bredare, rymligare, starkare, snabbare och dessutom modernt kantig i formerna – men den luftkylda boxermotorn sitter fortfarande baktill
1982 I september tar en epok slut i och med att boxermotorn blir vattenkyld. Motorns volym ökar från 1,6 till 1,9 liter och 1983 ersätts förgasaren av bränsleinsprutning
1984 Ny version med motor på hela 112 hästkrafter. I en entusiastisk provkörning döps den till ”Porsche-bussen” av biltidningen Teknikens Värld
1985 Den första turbodieseln med en nästan liggande radmotor. Samtidigt presenteras fyrhjulsdrivna Transporter Syncro med viscokoppling. T3-tillverkningen stannar på ungefär 1 750 000 bilar
1990 I augusti presenteras den fjärde generationen, som från start finns med två hjulbaser; 292 och 332 cm. T4 är en i grunden helt ny bil, en revolution: Motorn sitter fram och driver framhjulen (senare även fyrhjulsdrift). Tvärställda fyr- och femcylindriga bensin- och dieselmotorer på mellan 61 och 110 hästkrafter, senare upp till hela 204 hk
2003 Dagen Transporter-generation T5 har liksom T4 tvärställd frontmotor och fram- eller fyrhjulsdrift, men T5 är större och starkare och har modernare motorer
2009 Uppdatering av den nuvarande generationen med framför allt nya, starkare och renare fyrcylindriga TDI-motorer och ny effektiv automatlåda typ DSG
Volkswagen Transporter av idag är 489 cm lång, 190,5 bred cm, 199 cm hög och därmed en betydligt större bil än 1950 års modell. Motsvarande mått för den var 410, 170 och 190 cm, och vid en direkt jämförelse mellan T1 och T5 är den senare ett under av både transport och komfort.
Men att arvet finns där är uppenbart; bilarna är samma andas barn!
Lisbeth Hansson Marknad/Information-PR Volkswagen Transportbilar Volkswagen Group Sverige AB 151 88 Södertälje Tel +46-8-553 86992 Mob: +46 70 543 20 58 Fax: +46 8 553 869 33
Volkswagen Transportbilar marknadsför modellerna Caddy, Transporter, Amarok, Caravelle, Multivan och Crafter. Volkswagen Transportbilar har 58 auktoriserade återförsäljare med 95 försäljningsställen samt 137 auktoriserade Volkswagenverkstäder.
Nyckelord
Kontakter
Dan AnderssonMarknadschef/PR- & Informationsansvarig
Tel:0706-88 58 25dan.andersson@volkswagen.seBilder





Dokument
Om
Volkswagen TransportbilarVolkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje
08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se
Som en ledande tillverkare av lätta transportbilar omformar Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) sättet att transportera varor, tjänster och människor. Våra fordon kör hantverkare, familjer och äventyrare, nybakat bröd, paket och surfbrädor. Ambulanspersonal, poliser och mobil servicepersonal - alla litar på sin Volkswagen Transportbil för att utföra sitt dagliga arbete. I Volkswagen Transportbilars fabriker, som finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG), sysselsätts över 24,000 människor med att tillverka och marknadsföra modellserierna Caddy, Transporter, Crafter, Multivan, Amarok och nya elektiska ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Inom Volkswagen-gruppen är man delaktig att forma framtidens samhälle med nya mobilitetslösningar genom sitt huvudansvar för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige inom lätta transportbilar.
Följ Volkswagen Transportbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transporter 2026: Laddhybrid, Pickup med dubbelhytt och ännu större batterikapacitet12.12.2025 14:55:04 CET | Pressmeddelande
Laddhybrid, Pickup med dubbelhytt, 4MOTION som tillval med eldrift och ännu större batterikapacitet. Ett år efter att helt nya Transporter lanserades tillkommer nu flera nya intressanta versioner som kompletterar den redan breda modellfloran av den populära Volkswagen Transporter.
En klassiker firar 75 år i Sverige – Birgitta tog emot den allra första folkabussen den 4 oktober 19501.10.2025 12:52:20 CEST | Pressmeddelande
På lördag, den 4 oktober, är det exakt 75 år sedan den första folkabussen kom till Sverige. En Volkswagen Typ 2 levererades då till familjen Wemmert i skånska Hyllinge – och nu har vi besökt Birgitta med folkabussens moderna efterföljare, ID. Buzz Cargo.
Klimatpremien upphör 30 september - Volkswagen Transportbilar vill öka antalet elektriska lätta lastbilar och adderar en matchande rabatt.2.9.2025 12:48:05 CEST | Pressmeddelande
September är sista månaden som företag, kommuner och organisationer kan köpa en elektrisk lätt lastbil och ansöka om en klimatpremie på upp till 40 000 kr. För att ytterligare uppmuntra företag att gå över till elektriska transportbilar, matchar Volkswagen Transportbilar klimatpremien genom att addera en rabatt på 40 000 kr på både ID. Buzz Cargo och e-Transporter under september månad.
Världsrekordförsök med elbil - Volkswagen ID. Buzz jorden runt genom 75 länder17.7.2025 14:07:08 CEST | Pressmeddelande
Rainer Zielow har inlett sitt åtta månader långa projekt: Att ta sig runt jorden i en elbil och besöka flest länder under en och samma resa. Bilen Rainer använder för sitt världsrekordförsök är en ID. Buzz från Volkswagen Transportbilar.
Volkswagen Transportbilar introducerar AirConsole med onlinespel till sitt infotainmentsystem15.7.2025 12:25:24 CEST | Pressmeddelande
AirConsole In-Car App1 är nu tillgänglig för de senaste versionerna av ID. Buzz2, Caddy2, Multivan2, California2 och Crafter2. Det finns redan 15 spel att välja mellan, bland annat PAC-MAN™ Championship Edition. Volkswagen Transportbilar samarbetar med N-Dream för att erbjuda onlinespel med AirConsole.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum