Ving AB

Kundinsikter och trendanalys har skapat Vings koncepthotell

Dela
- Vings familjekoncept Sunwing Family Resorts firar 50 år Ving har i år 50 års erfarenhet av att utveckla koncepthotell och idag bor närmare hälften av Vings kunder på ett koncepthotell. Det är också på dessa hotell som de mest nöjda kunderna bor vilket är naturligt då hotellen är utvecklade utifrån de önskemål kunderna har haft genom åren. I utvecklandet av koncepthotellen tar Ving även hänsyn till rådande trender som på senare år handlat mycket om bl a mat, aktiviteter och inredning.

I år firar Vings familjekoncept Sunwing Family Resorts 50 år, det första Sunwinghotellet öppnade på Gran Canaria 1967. År 2011 kom uppföljaren Ocean Beach Club by Sunwing (OBC), ett något lyxigare uppskalat familjekoncept med läckra lounger, poolområden och smakfullt inredda lägenheter. På OBC är också tempot lite lugnare. För att göra det ännu lite lyxigare har det på både Sunwing och OBC byggts lägenheter med poolaccess direkt från rummet och generösa terrasser med solstolar där hela familjen kan umgås och hänga tillsammans.


Kunderna vill att vi ska ta bort det som skaver 
För barnfamiljer har det varit viktigt att det ska finnas gott om barnaktiviteter, barnsäkrade miljöer och bra servicefunktioner som underlättar och förenklar semestern. Har man exempelvis barn under tre år finns s.k. Happy Baby-lägenhet med barnsäng, sulkyvagn med sufflett, barnstol och inhägnad terrass i markplan.

- Framgångsfaktorn har varit att vi lyssnar på kunderna och genom åren har vi finslipat varje liten detalj för att kunna erbjuda den perfekta semestern för barnfamiljer med allt från generösa barnrabatter till satsning på god mat, skandinavisk design, stora lägenheter, barnklubb med skandinavisktalade personal samt riktigt bra träningsmöjligheter som blivit allt viktigare, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.


Skräddarsydda koncepthotell för vuxna 
Allt fler som reser utan barn började efterfråga koncepthotell likt Sunwing fast med åldersgräns.

- 2007 lanserade vi Sunprime Hotels utifrån önskemål från kunder som önskade samma genomtänkta koncept när man semestrar utan barn. Sunprime är inrett med skandinavisk design och fräscha rum, och möjlighet till träning, avkopplande miljöer och bra mat för en vuxen publik, fortsätter Magdalena Öhrn.

Trenden har på senare tid visat att fler kunder vill uppleva en mer autentisk och lokal miljö samtidigt som kraven på boendet är fortsatt höga på design, mat och träning. 2016 lanserades därför bohemchica designhotellet Casa Cook på Rhodos och som lever upp till detta. Här kan gästerna låna cyklar, gå på vandring till olivlundar, få tips på saker att upptäcka bortom turiststråken osv. Ett hotell för dem vill få något att berätta om när man kommer hem.


Kunderna vill ha mer tid på hotellet innan hemresa – Easy Travel 
Oavsett om man reser med småbarn eller som vuxen kan det vara en utmaning för många med väntetider, transfer, incheckning och ta sig genom säkerhetskontrollen. Något som många kunder har påpekat för Ving. För att underlätta för gästerna erbjuds Easy Travel för gäster som bor på Sunwing, OBC och Sunprime (från nästan alla resmål). Tjänsten innebär att transferbussarna går direkt utan mellanstopp till och från flygplatsen, man slipper också köa vid incheckningsdiskarna utan kan istället gå direkt till säkerhetskontrollen.

- Våra gäster kan påbörja hemresan med att checka in till flyget redan på hotellet för att på så sätt få några extra timmar till vid poolen och därmed slippa långa incheckningsköer på flygplatsen. Ving är ensam om att erbjuda Easy Travel och det är en tjänst som uppskattas enormt mycket av kunderna, säger Magdalena Öhrn.


Vings resepanel om vad som är v
iktigt för en bra semester
För semestern i stort är de viktigaste komponenterna för barnfamiljer att det ska vara direktflyg till resmålet (60 procent), stora poolområden på hotellet (44 procent), att hotellet passar mina behov (42 procent), att det finns gott om aktiviteter på hotellet (36 procent) samt att hotellet har ett bra läge (33 procent). Sköna sängar, kuddar och täcken är också viktigt svarar24 procent. Det visar Vings resepanel från december 2016 med 16 343 respondenter (fler svar möjliga).

För dem som reser utan barn är behoven likartade men här är hotellets läge ännu viktigare (65 procent) men också att det finns ett bra utbud av lokal mat på hotellet (28 procent).

- Att flyga direkt till resmålen är en av de saker som är viktigast för våra kunder, vilket också svaren i resepanelen bekräftar. Men även sköna kuddar och madrasser är jätteviktiga, vilket vi givetvis ordnar. Många sängar har till och med Dux-madrasser, fortsätter Magdalena Öhrn.


Nära 5 av 10 har bott på ett av Vings Sunwing Family Resorts
Av 16 343 svarande har nära 5 av 10 (46 procent) någon gång bott på Sunwing Family Resorts och 3 av 10 har bott på vuxenkonceptet Sunprime Hotels.

På frågan varför man väljer att bo på familjekonceptet Sunwing är de fem viktigaste anledningarna (7 510 svarande, flera svar möjliga):
Bra läge (40 procent), Easy Travel/Easy check in (38 procent), direktransfer till och från flygplatsen (38 procent), bra service (35 procent), gott om aktiviteter för barnen (31 procent).

Topp 5 för vuxenkonceptet Sunprime (1489 svarande, flera svar möjliga):
Det är lugnt och skönt (73 procent), det är åldersgräns på hotellet (61 procent), Easy Travel/Easy check in (40 procent), direktransfer till och från flygplatsen (37 procent), inget plask i poolen (37 procent).


Vings koncepthotell
För barnfamiljer
Sunwing Family Resorts (10 hotell) 
O.B.C by Sunwing (3 hotell) 
Fler koncepthotell finns under länken

För vuxna
Sunprime Hotels (15 hotell) 
Casa Cook (1 hotell, fler planeras) 
Fler koncepthotell finns under länken

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

 

Om Resepanelen: 
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 343 personer. Undersökningen genomfördes i december, 2016. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.

Nyckelord

Kontakter

Vings Pressjour

Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.

Tel:08-55513040

Bilder

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving lanserar ny nordisk reklamkampanj: ”Semester du inte vill hem från”23.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Med igenkänning och humor, kryddat med semesterscener ska tre nya reklamfilmer – tillsammans med kreativt innehåll i digitala och sociala kanaler – skapa uppmärksamhet och få semestersugna svenskar att boka resor. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings Inhouseavdelning.

Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande

När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.

Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande

Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.

Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye