Så ger man dricks i 12 populära turistländer i sommar

Ska man ge dricks och i så fall hur mycket bör man egentligen ge till olika personer inom servicenäringen på utlandsresan? Svenskar är inte så vana med drickskulturen och det är en av de vanligare frågorna Vings guider får ute på resmålen. I många fall räcker det med ett vänligt tack medan det i andra förväntas att man ger en slant som uppskattning och tack för hjälpen.
För att reda ut vad som är kutym att ge i dricks har Ving ställt fråganhur turisterna ska resonera när det gäller dricks, till sina guider i 12 av sommarens populäraste semesterländer. De kan naturligtvis inte göra en hundraprocentigt säker manual, men det är bra riktlinjer. Sedan ska man även väga in den service man får, eller inte får.
– I vissa länder är dricksen en viktig del av lönen och därför nästan obligatorisk, medan det i andra länder nästan är ett okänt begrepp. Du måste även anpassa dricksen efter den ekonomiska nivån i landet du är i. En servitör på en bra restaurang i Thailand får ungefär 120 kronor i lön per dag och kommer sannolikt att bli något förvånad om hans dricks når den nivå man bör ge på till exempel Hotel Waldorf Astoria i New York, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.
Bulgarien:(valuta: BGN - bulgarisk leva. 1 leva motsvarar drygt 5 kronor).
Städerskan: Ca 20 BGN per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 BGN per baggage.
Servitören: 5-10 procent om inte dricks är inräknat – annars rundar man av uppåt.
Taxichauffören: En leva eller två, men kom ihåg att pruta ordentligt för att få ett bra pris.
Frisören: Här rundar man av uppåt.
Kommentar: Bulgarien blir bättre och bättre då det gäller service – kanske tack vare att dricksen blivit en drivkraft för anställda i serviceföretag.
Cypern: (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: Ca 5-10 EUR per person och vecka
Piccolon: 1-2 EUR per bagage. Men det är ovanligt med piccolos på Cypern.
Servitören: 5-10 procent av notan, men bara om man är nöjd med servicen.
Taxichauffören: De flesta kör med taxameter eller så betalar man ett fast pris man kommit överens om innan resan, ingen dricks.
Frisören: Vanligtvis ingen dricks.
Kommentar: Cypern är ett modernt EU-land, och de anställda i servicebranschen får rätt bra betalt. Men ingen säger ju nej till lite extra pengar om man gjort ett bra jobb.
England:(valuta: pund. 1 pund motsvarar i dagsläget ca 12 kronor).
Städerskan: Ca 1 pund per natt.
Piccolon: 2 pund per bagage.
Servitören: Om det inte redan är inkluderat i notan i form av serviceskatt ger man ca 10 procent. Alla anställda inom servicenäringen r sedan 2016 garanterade en lön på minst 7,20 pund per timme.
Taxichauffören: 10 procent.
Frisören: Ingenting eller max. 1 pund.
Kommentar: I storstäderna är man mer försiktig med att ge dricks och på pubarna är det ovanligt att dricksa även om det naturligtvis är välkommet.
Frankrike: (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: Numera är det inte så vanligt att lägga dricks på hotellrummet om man inte fått extra god service. Piccolon: 1-2 EUR per bagage beroende på hotellets standard.
Servitören: Enligt lag är det alltid inkluderat 15 procent på notan. Om man varit nöjd med servicen är det brukligt att lägga 1-2 euro extra.
Taxichauffören: Max 1 euro eller så rundar man av till närmaste euro.
Frisören: Som regel 1-2 euro.
Kommentar: All service är som regel inkluderad i priserna och man behöver inte lägga vissa procents dricks någonstans.
Grekland :(valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: ca 1 euro per person och natt.
Piccolon: Ca 1 EUR per bagage, det är dock ovanligt med piccoloservice utanför Aten.
Servitören: Ungefär 10 procent av restaurangnotan, även om det är pålagt ”service charge”.
Taxichauffören: Få använder taxameter, gör därför upp om priset innan du kliver in i taxin. Föraren tar med max fyra passagerare. Det är relativt dyrt med taxi i Grekland och man rundar som regel av uppåt vid längre sträckor, i övrigt förväntar de sig ingen dricks.
Frisören: Ingen dricks.
Kommentar: Det är, som alla vet, fortsatt svåra tider i Grekland och är man nöjd med servicen så ska man såklart ge dricks.
Italien:(valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: 1-2 euro per person och natt.
Piccolon: 1-2 euro per bagage.
Servitören: Service charge på 20 procent är som regel pålagt i notan. Om man är mycket nöjd med mat och service kan man lägga några euro extra.
Taxichauffören: Förväntar sig inte dricks.
Frisören: Ingenting.
Kommentar: På bensinstationerna ger man 1-2 euro om man får hjälp att tvätta rutan eller kanske med att kolla luften i däcken.
Kroatien: (valuta: HRK - kroatiska kuna. 1 HRK motsvarar ca 1,35 kronor).
Städerskan: Om du är nöjd ca 100 HRK per person och vecka (ca 135 kronor).
Piccolon: 10-20 HRK per bagage.
Servitören: 5-10 procent av notan. Lägg dricksen i kontanter då kreditkortsanvändandet inte är lika utbrett som i andra europeiska länder.
Taxichauffören: Behövs ej.
Frisören: 10 HRK.
Kommentar: Kroaterna själva ger generellt inte dricks.
Portugal/Madeira (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: Ca 5 euro per person och vecka.
Piccolon: 0,5 euro per bagage.
Servitören: På turistorter, restauranger etc med hög kvalitet förväntas ca 5-10 procents dricks. På mer lokala ställen förväntas inte dricks.
Taxichauffören: Avrunda beloppet uppåt.
Frisören: Ca 1 euro.
Kommentar: Alla inom servicenäringen förväntar sig dricks, om än inte så mycket.
Spanien: inklusive Kanarieöarna (valuta: EUR- euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: Ca 5 EUR per person och vecka.
Piccolon: Ca 1 EUR per baggage.
Servitören: Har man bara druckit en kopp kaffe ger man ingenting, men på större restaurangnotor kan man ge några euro, beroende på storleken på notan och den service man fått.
Taxichauffören: Ingenting.
Frisören: 1-2 EUR.
Kommentarer: Spanjorerna själva ger allt mindre dricks.
Turkiet: (valuta: TRY - turkisk lira. 1 TRY motsvarar ca 3,25 kronor).
Städerskan: Ungefär 10 TRY per person och vecka.
Piccolon: Ungefär 2-3 TRY per väska, dock är det ovanligt med piccolos.
Servitören: Om man äter lunch på en enklare restaurang kan man avrunda uppåt eller lägga ca 5 procent. Vid middagar på lite finare resturanger är det brukligt att lägga 10-15 procent.
Taxichauffören: Kör som regel med fasta priser och det är bra att göra upp om priset för resan. Ungefär 2-3 TRY vid kortare sträckor.
Frisören: Kan ges vid större behandlingar.
Kommentar: Dricks ges inte per automatik, men exempelvis efter hur god maten var eller hur bra service man fått.
USA: (valuta: USD - amerikanska dollar. 1 USD motsvarar ca 9 kronor).
Städerskan: 2-3 USD per person och natt. Något mer på lyxhotell.
Piccolon: 1-2 USD per bagage och lite mer om väskorna är tunga.
Servitören: Alla anställda förväntar sig dricks. Om man ger 10 procent betyder det att man inte varit nöjd, med 15 procent visar man att det var okej medan 20-25 procent betyder att man är mycket nöjd och fått en otroligt bra service. I storstäder räknas runt 20 procent som ”good tip”. Ett bra och enkelt tips är att dubbla ”tax-summan” på notan för att vara på den säkra sidan, det blir ungefär 18 procent. En bartender förväntar sig 1-2 USD per drink. Taxichauffören: 10-15 procent beroende på service. I New York kan du numera ange vilken dricks du vill ge när du betalar med kort. Att tänka på; När man åker från flygplatsen är det fast pris men något som ibland läggs på i t ex New York är tullavgiften som kan vara 9 dollar via vissa broar och tunnlar in till stan. Det är kutym att lägga 1 dollar per väska. Frisören: 15-20 procent.
Kommentar: I vissa stater är det tillåtet att ha en minimilön till servitörer på omkring 7 USD i timmen medan minimilönen i t.ex. New York har höjts till 15 USD per timme. Det innebär att dricksen på många ställen är en väsentlig del av lönen. Om man är fler än sex personer i sällskapet är det vanligt att det läggs på 25 procent direkt på notan. På snabbmatställen, där det är självbetjäning, ger man normalt inte dricks. Om man går till tatueraren så förväntar de sig ca 10-20 procent i dricks medan skoputsaren vill ha 2-3 USD.
Österrike: (valuta: EUR - euro. 1 EUR motsvarar ca 10 kronor).
Städerskan: 1 euro per person och natt.
Piccolon: 1 euro per bagage.
Servitören: Service charge är lagt på notan men om man är nöjd med servicen kan man runda upp med ett par - tre euro. På ”motorvägsrestauranger” är service charge inkluderat.
Taxichauffören: Ca 10 procent.
Frisören: 5-10 procent.
Kommentar: Servicepersonal förväntar sig viss dricks. På t.ex. bemannade toaletter är det kutym att ge minst 0,5 euro per besök.
Den som bor på ett hotell med all Inklusive kan gärna tänka på att ge lite dricks till bar- och restaurangpersonalen i de länder där det är vanligt med dricks. Likaså kan det vara en god idé att ge ca halva drickssumman till städpersonalen redan i början av semestern. Det kan ge lite extraservice på rummet i form av en blomma eller liknande. Man bör ge dricksen i lokal valuta så att mottagaren inte behöver krångla med att försöka växla sina drickspengar på banken.
För bilder, besök gärna Vings bildarkiv:http://www.ving.se/bildarkiv
Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se telefon 0709-513075.
Foto Eric Josjö
Nyckelord
Kontakter
Anna Hagbergtf. Informationschef
Tel:08-55513158anna.hagberg@ving.seBarbro HolmbergInformatör
Tel:08-55513023barbro.holmberg@ving.seCharlotte HallencreutzInformatör
Tel:08-55513202charlotte.hallencreutz@ving.seVings Pressjour
Vid akuta ärenden utanför kontorstid. Endast för journalister.
Bilder
Om
Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.
Följ Ving AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ving AB
Ving lanserar direktflyg till Krabi från Arlanda nästa vinter12.12.2025 09:35:26 CET | Pressmeddelande
Ving gör det nu enklare för svenska resenärer att uppleva Thailands mest älskade resmål. Inför vintersäsongen 2026/2027 startar Ving direktflyg från Stockholm Arlanda till Krabi med det egna flygbolaget Sunclass Airlines moderna Airbus A330-900neo. Destinationen finns sedan länge i Vings program, men senast direktflyg erbjöds var för närmare 20 år sedan.
Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande
Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.
Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.
Ving utökar charterprogrammet från Kalmar– Cypern ny destination26.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Trycket på resebokningarna bland smålänningarna är stort just nu. Vinterns avgångar med Ving till Gran Canaria från Kalmar Airport är redan bokade till 75 procent. Likaså är det många som redan nu försäkrar sig om en sommarresa. Vings senaste statistik visar att antalet inbokade resenärer till sommaren har ökat med hela 54 procent jämfört med samma tid förra året. Nu utökar därför charterarrangören utbudet med fyra avgångar till en helt ny destination – Cypern.
Mer än varannan svensk tar med arbetet på semestern23.10.2025 10:07:29 CEST | Pressmeddelande
Nästa vecka stundar en av årets mest eftertraktade semesterveckor, höstlovet, och med det inleds också vintersäsongen då många svenskar lämnar mörker och kyla och reser till varmare breddgrader för avkopplande semester. Men inställningen till arbete på semestern har förändrats och det är långt ifrån alla som zoomar ut helt från arbetet. Mer än varannan svensk kombinerar semester med distansarbete, så kallad ”workation”. Det visar en nyligen genomförd YouGov-undersökning på uppdrag av Sveriges största researrangör Ving*.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

