Vårdföretagarna

Socialstyrelsens kvalitetsmätning - Privat hemtjänst bättre resultat på alla indikatorer

Dela
I 2017 års mätning granskade Socialstyrelsen 17 kvalitetsindikatorer. På samtliga håller den privata hemtjänsten en högre kvalitet än de kommunala verksamheterna.
Håkan Tenelius - näringspolitisk chef
Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

I Socialstyrelsens senaste kvalitetsmätning får privat hemtjänst ett bättre resultat på samtliga 17 uppmätta indikatorer jämfört med kommunal hemtjänst. Myndighet granskar årligen i vilken utsträckning hemtjänsten är anpassad utifrån den äldres behov och om det finns aktuella rutiner på plats som att upptäcka undernäring hos den äldre eller ett läkemedelsberoende.

- Ännu en undersökning slår hål på missuppfattningen om att privat hemtjänst skulle hålla lägre kvalitet än den kommunala. Samtidigt kan hemtjänsten förbättras för alla, och Socialstyrelsens underökning visar att vi måste lära av varandra, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Om Socialstyrelsens enhetsundersökning 2017:
85 procent av landets hemtjänstenheter har svarat, vilket motsvarar 2107 enheter.
Enligt Socialstyrelsen ska indikatorerna spegla delar av kvaliteten i verksamheterna. Syftet med enhetsundersökningen är att stimulera till kunskaps- och verksamhetsutveckling för att främja en jämlik socialtjänst och hemsjukvård med god kvalitet, bland annat genom jämförelser och transparens.

För mer information:
Håkan Tenelius, 072-742 69 24
Näringspolitisk chef Vårdföretagarna

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef
Håkan Tenelius - näringspolitisk chef
Ladda ned bild

Länkar

Om

Vårdföretagarna
Vårdföretagarna
Sturegatan 11
102 04 Stockholm

08-7626900https://www.vardforetagarna.se

Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare

Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.

Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Läs mer på Vårdföretagarna.se

Följ Vårdföretagarna

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vårdföretagarna

Månadens vårdkörapport: Mer än var femte kvinna som söker till specialist inom kvinnosjukvård har tvingats vänta längre än vårdgarantin2.4.2025 15:13:55 CEST | Pressmeddelande

Skillnader mellan regioner i uppfyllande av vårdgarantin för första kontakt med en specialist inom kvinnosjukvård i februari 2025. Tillgängligheten till kvinnosjukvård ser väldigt olika ut beroende på var i landet du bor. Totalt hade 22 procent av kvinnorna som väntade på en första kontakt med en specialist inom kvinnosjukvård väntat längre än vårdgarantin på 90 dagar.

Patienttoppen 2025: 73 av de 100  vårdcentraler i Sverige som har mest nöjda patienter är privat drivna. Av de 20 mest uppskattade vårdcentralerna drivs 15 i privat regi.10.3.2025 12:39:48 CET | Pressmeddelande

Vård­företagarna publicerar för fjortonde året i rad Patienttoppen, som är en analys av SKR:s nationella patientenkät för primärvården. Patientenkäten genomfördes i slutet av 2024 och omfattar 845 vårdcentraler i tio av Sveriges 21 regioner. Av dessa är 433 privat drivna, vilket motsvarar en andel om 51 procent.

Månadens vårdkörapport: 206 000 patienter har väntat längre än vårdgarantin inom specialistvården – här är regionerna där medianväntetiden ökat mest på ett år3.3.2025 11:04:47 CET | Pressmeddelande

I januari väntade 462 000 personer på ett första besök hos specialist, varav 141 000 väntat längre än vårdgarantins 90 dagar. Ytterligare 167 000 väntade på åtgärd eller operation, varav 65 000 väntat längre än vårdgarantin. Läget är i stort sett oförändrat jämfört med samma månad förra året. Detsamma gäller för medianväntetiden, alltså hur länge den typiska patienten sammantaget får vänta på ett första besök hos specialist och därefter på operation/åtgärd. Medianväntetiden skiljer sig kraftigt åt mellan regionerna, liksom utvecklingen det senaste året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye