Volkswagen-koncernen ökar satsningen på fordonsgas
Wolfsburg, 21 februari 2018 – Nya partnerskap, ny fordonsmodell, ökade registreringssiffror: Volkswagen-koncernen och dess industripartners inom gasförsörjning, infrastruktur och tankställen fortsätter sin framgångsrika varumärkes- och informationskampanj under 2018. Sedan den märkesövergripande kampanjen inleddes våren 2017 har samarbetet stärkt statusen för fordonsgas för personbilar i Tyskland. Aktuella registreringssiffror från den tyska federala motortransportmyndigheten bekräftar att fordonsgasmotorer för närvarande är de drivlinor som uppvisar den mest robusta tillväxten.
Månadssiffrorna för nya registreringar av gasfordon har ökat i Tyskland sedan juli 2017. SEAT Arona är den senaste gasbilen som presenterats 2018 och utökar personbilsflottan anpassad för gasdrift till totalt 18 modeller, över alla varumärken i Volkswagen-koncernen. Modellerna omfattar klassen småbilar till premiumsegmentet. Dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus med varumärkena MAN och Scania har också gasfordon. Detta gör Volkswagen-koncernen till den största leverantören av fordonsgasmodeller.
Kampanjen har fått ytterligare tillskott och förlängts i och med att biometanproducenten VERBIO, underleverantören MAHLE, nätoperatören EWE NETZ och tillverkaren av lättviktslegeringar Hexagon xperion har anslutit sig till industrikonsortiet CNG Mobility. Utvecklingen har också förstärkts av marknadsföringskampanjen för Audis g-tron-modeller.
– Kampanjsamarbetet är en imponerande framgångshistoria och vi har alla goda skäl att se framåt med tillförsikt, säger Jens Andersen, chef för teknikstrategi och mobilitet med fordonsgas i Volkswagen-koncernen.
Utökningen av mobilitet med fordonsgas är en viktig byggsten för Volkswagen-koncernen, som en anpassning till framtidsprogrammet TOGETHER – STRATEGY 2025, och den nya portföljen drivlinor. Idag bidrar gasbilsmodellerna redan effektivt till minskade utsläpp i vägtrafik med CO2-, kväveoxid- och partikelvärden som ligger betydligt under bensin- och dieselmotorernas.
Industrikonsortiet CNG Mobility och Volkswagen-koncernen strävar efter en tiofaldig ökning av antalet registrerade gasfordon i Tyskland till cirka en miljon år 2025. Parallellt med detta beräknas antalet gastankstationer i Tyskland öka från nuvarande cirka 860 till 2 000 stationer.
– Mot bakgrund av debatten om energiövergång och den gradvisa övergången till hållbar mobilitet kan fordonsgas utgöra ett mycket attraktivt bidrag. Där e-mobilitet möter begränsningar kan vi erbjuda ett kostnadseffektivt och direkt tillgängligt alternativ för att minska utsläppen i vägtrafik, säger Jens Andersen.
Nya gasbilsmodeller i andra segment liknande SEAT:s SUV Arona kommer att följa och fortsätta förbättra gasalternativet. De senaste registreringssiffrorna från den tyska federala motortransportmyndigheten visar redan på ett stort intresse för gasbilsmodellerna. Sedan juli 2017 har registreringssiffrorna ökat stadigt. I januari 2018 låg siffrorna 370,7 procent över motsvarande siffor föregående år. Fler gasbilsmodeller än någonsin tidigare registrerades på en månad. Detta innebär att gasmotorn för närvarande är den snabbast växande drivlinan.
Även i Sverige är marknaden för fordonsgas viktig för Volkswagen-koncernen. På den svenska marknaden består fordonsgasen till stor del av helt förnybar biogas vilket ger ännu mer positiva effekter på utsläppen av CO2. Antalet tankstationer i Sverige uppgår till drygt 170 för lätta fordon.
Den senaste produktportföljen med gasbilar från Volkswagen-koncernen och mer information finns på http://www.discover-cng.com
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
Volkswagen Group Sverige ABHantverksvägen 9
151 88 Södertälje
+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se
Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.
Följ Volkswagen Group Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige renodlar försäljningsmodellen23.12.2025 14:00:54 CET | Pressmeddelande
Efter tre år med agentmodell för all företagsförsäljning och försäljning av elbilar justerar Volkswagen Group Sverige nu sin affärsmodell. Senare under 2026 kommer all försäljning till kunder utanför företagssfären att ske via den klassiska “retailmodellen”, oavsett drivlina. Företagsaffären fortsätter samtidigt att utvecklas inom agentmodellen, där den redan visat sig framgångsrik.
PowerCo startar europeisk battericellsproduktion i Salzgitter17.12.2025 16:21:44 CET | Pressmeddelande
Gigafabriken i Salzgitter har inlett produktionen av battericeller (Unified Cell) i Europa. Anläggningen sätter nya standarder för hållbarhet, digitalisering och skalbarhet och blir navet i Volkswagen-koncernens satsning på egen batteriteknik.
Volkswagen-koncernen inleder tester med självkörande Gen.Urban i Wolfsburg12.12.2025 14:13:31 CET | Pressmeddelande
Upplevelsen för passagerarna är i fokus när Gen.Urban testar autonom körning i verklig stadstrafik. Bilen anpassar sig efter individuella preferenser, som sätets position och digital interiör, samtidigt som forskare samlar data om hur människor upplever resor utan ratt och pedaler.
Volkswagen-koncernen dominerar "Das Goldene Lenkrad", tar hem hälften av utmärkelserna och ett historiskt varumärkesrekord18.11.2025 14:30:32 CET | Pressmeddelande
Årets upplaga av Das Goldene Lenkrad blev en tydlig framgång för Volkswagen-koncernen. Med starka resultat från flera märken, där Volkswagen personbilar står för en historisk fyrdubbel, visar koncernen bredden, innovationskraften och genomslaget i sina senaste modeller.
Ett år efter grundandet: Joint venture mellan Volkswagen Group och Rivian visar starka framsteg13.11.2025 07:07:18 CET | Pressmeddelande
Det gemensamma bolaget mellan Volkswagen Group och Rivian tar tydliga kliv framåt i utvecklingen av nästa generations fordonsarkitektur och mjukvara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum