Twiggy lanserar kollektion exklusivt för Specsavers - Världens första supermodell firar 50 år i branschen med egen glasögonserie

Twiggy blev internationellt känd i mitten på 60-talet som världens första supermodell och är en ikon inom mode. Hennes stora ögon, långa ögonfransar och androgyna look syntes på modemagasinens omslag över hela världen. Förutom modellandet är hon även en framgångsrik artist och skådespelare. Nu firar hon 50 år i branschen och lanserar sin första glasögonkollektion med egendesignade bågar i samarbete med Specsavers.
Serien heter Twiggy for Aurora och består av sex bågar designade av Twiggy, eller Lesley Lawson som hon egentligen heter. Stilen är elegant chic och är designade för den sofistikerade kvinnan som tycker att mode även ska vara lite roligt.
- Det har varit oerhört spännande att designa min egen glasögonserie och jag hämtade bland annat inspiration från den svenska skönheten Greta Garbo och från min egen garderob och stil. Serien består av sex olika stilar där alla har fina detaljer som ädelstenar i olika färger och en kristall på tippen av skalmarna, vilket jag tycker är mycket chict, berättar Twiggy.
Twiggy har själv använt glasögon i runt 20 år och har flertalet olika bågar i olika färger och former.
- Jag behöver glasögon för att läsa, köra bil, titta på TV, ja mer eller mindre allt faktiskt! Och jag älskar att variera bågar beroende på vad jag bär för kläder. Mitt främsta modetips till andra kvinnor är att inte fastna i gamla hjulspår utan våga prova nya saker, säger Twiggy.
Mer om Twiggy
- Föddes i Hornby i Neasden, norra London, den 19 september 1949.
- Blev känd som den första internationella supermodellen I mitten på 60-talet för sin androgyna look, tunna kropp, stora ögon och långa ögonfransar.
- Utnämnd till The Face of 66 av the Daily Express och framröstad till British Woman of the Year.
- Hade en framgångsrik skådespelar- och sångkarriär under 70-talet och vann bland annat två Golden Globes för sin huvudroll i Ken Russells musikal The Boy Friend.
- Blev nominerad till en Tony för sin huvudroll i Broadway-musikalen My One And Only.
- Släppte 15 singlar och nio album.
- Hade en egen TV-show som hette Twiggy och medverkade i andra TV-program som Heartbeat och Absolutely Fabulous.
- Var jurymedlem i America’s Next Top Model 2005 – 2007.
- Lanserade sin egen klädkollektion för Marks and Spencer 2012.
- Medverkade I den 100e episoden av BBCs Who Do You Think You Are? Som sågs av mer än fem miljoner tittare.
- Lanserar sin egen glasögonserie som heter Twiggy for Aurora exklusivt för Specsavers.
Mer om Twiggy for Aurora
- Serien lanseras den 9 november och finns i alla Specsavers butiker.
- Ett par kompletta glasögon inklusive bågar och enkelslipat glas kostar 1795 kr.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Claudia Nilsson PR Manager
Mobil: +46 707 87 68 00 Email: claudia.nilsson@specsavers.com
För produktlån, högupplösta bilder och produktinformation, vänligen kontakta:
William Varnild, Polhem PR, telefon 08 20 32 28 eller e-post william@polhem.com
Kontakter
Ulrika HultgrenPR-chef
Tel:+46 727 47 17 58ulrika.hultgren@specsavers.comBilder




Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
