Marita Bertilson och Mark Gardiner tar över som landschefer för Specsavers

Marita Bertilson har varit marknadschef för Specsavers sedan 2011. 2012 blev hon utnämnd till Årets marknadschef av Resumé. Nu tar hon över rollen som Sverigechef för Specsavers tillsammans med Mark Gardiner som tidigare haft rollen som Retailchef.
- Tillsammans har vi oerhört mycket erfarenhet, idéer och drivkraft och med fokus på kundservice och tillväxt kommer vi att ta ytterligare marknadsandelar, säger Marita Bertilson.
I höstas tog Mads Nygaard över som Sverigechef efter Alan Goddon som återvände till en ny roll inom företaget i Storbritannien. Mads Nygaard antog rollen som Sverigeschef för en övergångsperiod och fortsatte samtidigt sin roll som landschef för Specsavers i Danmark. Från slutet av november kommer han att uteslutande fokusera på Specsavers i Danmark och då tar Marita Bertilson och Mark Gardiner över ansvaret för den svenska marknaden.
Marita Bertilson och Mark Gardiner har olika bakgrunder och kommer dela upp ansvaret mellan sig. Marita Bertilson har innan sin roll inom Specsavers arbetat som marknadschef på Göteborgs Kex. Hon kommer framför allt fokusera på den kommersiella delen med områden som marknad, produkt, finans, HR och IT. Mark Gardiner har arbetat inom Specsavers i ett år och kommer närmast från Selecta. Hans fokus kommer ligga på retail, business development och partnerrekrytering.
- Två är mer än en och vi är en stor aktör med 111 butiker. Genom att dela på ansvaret kan vi vara på två ställen samtidigt och fokusera på flera projekt. Konkurrensen i optikbranschen är tuff och alla aktörer är på tårna samtidigt ser vi ett förändrat konsumentbeteende. Vi kommer att fortsätta att fokusera på våra kunder och på servicen i butik. Vi har en stor fördel i och med våra franschisetagare som alla har ett oerhört stort lokalt engagemang och känner sina lokala orter bättre än någon kan göra från ett huvudkontor, säger Mark Gardiner.
- Vi firar tio år i Sverige i år och stärker nu upp organisationen ytterligare och har mycket spännande projekt på gång. För även att vi ofta går i bräschen i branschen är det viktigt att aldrig vara nöjd och det är det som är så oerhört roligt med Specsavers. Det är alltid mycket på gång, avslutar Marita Bertilson.
Fakta om svenska optikmarknaden
• 80 procent av svenskarna har någon form av synfel enligt undersökning av TNS SIFO gjord i januari 2014 på uppdrag av Specsavers.
• Branschen omsätter årligen drygt 7,1 miljarder kronor (rullande 12 månader mätt i augusti 2014).
• Svenska glasögonbärare byter i genomsnitt glasögon var tredje år. Specsavers kunder byter i genomsnitt glasögon vart 1,8 år.* Räknat i volym. Marknadsundersökning MediaCom juni 2014.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Marita Bertilson, landschef Specsavers & marknadschef
Mobil: +46 709 51 98 01 Email: marita.bertilson@specsavers.com
Claudia Nilsson PR Manager
Mobil: +46 707 87 68 00 Email: claudia.nilsson@specsavers.com
Kontakter
Ulrika HultgrenPR-chef
Tel:+46 727 47 17 58ulrika.hultgren@specsavers.comBilder
Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

