Volkswagen premiärvisar självkörande konceptbil – I.D. VIZZION nytt flaggskepp i eldrivna I.D.-familjen

Nyckelfakta om I.D. VIZZION i korthet:
- En bil för en ny tid: I.D. VIZZION är ett koncept som visar hur nästa generations toppsedan från Volkswagen kan komma att se ut.
- Ett språng i tiden: Genom att vara självkörande (nivå 5) och erbjuda sina passagerare virtuell interaktion i 3D tar I.D. VIZZION ett jättekliv i tiden fram till år 2030.
- Paradigmskifte: Med visionära I.D. VIZZION tecknar Volkswagen en ny framtida bild av resor och det mobila utrymmet.
- Ny frihet: Självkörande och helt uppkopplade I.D. VIZZION ger sina passagerare frihet att använda tiden i bilen som de själva vill.
- Interaktion i 3D: Med hjälp av förstärkt verklighet (Microsoft HoloLens), sker interaktionen med I.D. VIZZION i tre dimensioner.
- Artificiell intelligens: I.D. VIZZION har förmågan att lära sig saker och kommunicerar med sina passagerare med hjälp av AI och en virtuell ”värd” ombord.
- Som hemma på resan: Volkswagen omdanar interiören till en rymlig, bekväm och personligt anpassningsbar lounge.
- Välbefinnande ombord: Den virtuella värden i I.D. VIZZION kontrollerar så att alla ombord har det bra och kan vid behov justera t.ex. inställningarna för klimatanläggningen eller ambientebelysningen.
- Biometrisk nyckel: I.D. VIZZION har öga för sina passagerare – med biometrisk ansiktsskanning känner den igen dem, kan artigt öppna dörrarna för behöriga och ställa in allt som var och en vill ha det – värmen, musiken, ambientebelysningen...
- Tyst och elegant: Den tysta eldrivningen, den banbrytande aerodynamiken och det bekväma chassit gör I.D. VIZZION till en alldeles speciell sedan.
- I.D.-familjen får tillökning: Designen och arkitekturen hos I.D. VIZZION ger en bild av den fjärde modellen i I.D.-familjen. Den produktionsklara versionen blir den framtida toppmodellen för I.D.-familjen och kommer att nå vägarna senast år 2022.
- Nedräkningen har börjat: Volkswagens I.D.-familj är en ny, helt eldriven generation bilar. De första I.D.-modellerna marknadslanseras 2020.
I.D. VIZZION – en spännande försmak av framtidens bil
Nedräkningen har börjat. Med början år 2020 kommer Volkswagen i snabb takt att lansera nyutvecklade elbilar som alla har lång räckvidd och visionär design: I.D.-familjen. Tre I.D.-modeller har redan presenterats i konceptform: kompaktbilen I.D., en SUV-modell kallad I.D. CROZZ och en familjebuss/MPV som lystrar till namnet I.D. BUZZ.
Vid årets upplaga av den internationella bilsalongen i Genève (6 - 18 mars), visar Volkswagen för första gången upp det nya flaggskeppet i I.D.-familjen: ”I.D. VIZZION” – en nyskapande sedan i premiumklassen.
Bilen är självkörande, och passagerarna ombord kommunicerar med den via röst- och geststyrning. Tack vare artificiell intelligens har den dessutom förmågan att lära sig olika saker. I.D. VIZZION är minst sagt en spännande Volkswagen – en bil som i Genève nu öppnar upp en portal till framtiden.
Först konventionell, sedan självkörande
I.D. VIZZION är en del av Volkswagens stora produkt- och teknikoffensiv. År 2025 avser varumärket att sälja minst 1 miljon elbilar per år och att bli marknadsledande inom e-mobilitet.
− I.D. VIZZION är vår mycket realistiska vision för en framtida Volkswagen. Vi kommer att erbjuda denna modell med konventionell förarmiljö senast år 2022 som en toppmodell i I.D.-familjen. Modellen kommer att förberedas för helt autonom körning. Steg för steg kommer den att hjälpa föraren med uppgifter − om föraren så önskar, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.
− I.D. VIZZION visar vad vårt varumärke kan åstadkomma avseende teknik, design och kvalitet. Det är den mest personliga, mest känslomässiga och mest individuella Volkswagen någonsin. Den visar också att vi även i den elektriska och självkörande framtiden kommer att använda uttrycksfulla och individuella bilar, fortsätter Diess.
Resor och utrymmen i ny tolkning
I.D. VIZZION för in I.D.-modellernas uttrycksfulla design – Volkswagens karakteristiska formspråk för sina elbilar – i segmentet för stora sedaner. Den är en ny och intelligent tolkning av begreppen resor och utrymmen som ger dessa modeller sin speciella status.
Den mobila interiören – det ”öppna utrymmet” – är här utformat på ett nytt sätt som gör det möjligt att utnyttja tiden man spenderar i bilen på ett mer flexibelt och produktivt sätt, både under korta och långa resor. Att välja en bil som I.D. VIZZION är ett uttryck för ett medvetet, genomtänkt val – inte bara om man äger den själv utan också om man delar den med andra.
Intelligent mix av den reella och virtuella världen
Interaktionen med I.D. VIZZION sker med hjälp av AR (d.v.s. augmented reality eller ”förstärkt verklighet” på svenska). Konceptbilen visar upp en vision om de möjligheter som funktionsrik uppkoppling kan komma att ställa till förfogande år 2030. Vi är på väg in i en tidsera för mobiliteten där i princip allt är tänkbart – och genomförbart.
Bilens kommunikationsteknik har antagit rollen som en hjälpsam virtuell ”värd” ombord som på egen hand kan lära sig saker och också ge empatiska svar på passagerarnas frågor. Det är framförallt en sak som I.D. VIZZION står för, nämligen mer personlig frihet. Som den smarta enhet på fyra hjul den är behöver den ingen förare, istället blir den din chaufför.
Och med sin funktionsrika uppkoppling utgör den en del av den digitala världen. Alla gästerna ombord (det finns ju inte någon förare) får möjlighet att koppla av, prata med varandra, jobba och berätta för I.D. VIZZION var det ska bära av härnäst. Denna den största av de I.D.-modeller som Volkswagen presenterat hittills, är som en mobil boyta som kan anpassas individuellt i den ”interaktiva loungen” eller ”öppna ytan”.
Fyrhjulsdrift och en räckvidd på upp till 665 km
Den konceptbil som kan beskådas på bilsalongen i Genève är ytterligare ett bevis på att Volkswagen systematiskt studerar alla tänkbara scenarier på vägen mot framtiden. Precis som de I.D.-modeller som presenterats tidigare, är I.D. VIZZION så mycket mer än bara en projektionsyta för framtiden. Med sina svepande former och sin progressiva All-New Electric Architecture är den ett konkret uttryck för Volkswagens vision om hur en eldriven sedan i premiumklassen kan komma att se ut.
Medan interaktionen med användarna via förstärkt verklighet ger en försmak av år 2030, kan helautomatisk körning (nivå 5) mycket väl vara verklighet redan 2025. I.D. VIZZIONs design, elektriska fyrhjulsdrift (via två elmotorer med en systemeffekt på 306 hk/225 kW), högspänningsbatteriet (med en kapacitet på 111 kWh) och räckvidd på upp till 665 km är allt sådant vi kan förvänta oss inom en snar framtid.
I.D. VIZZION visar oss tydligt hur spännande och intressant morgondagens billandskap kommer att vara. Inte minst beroende på att bilen som sådan ännu inte sett sin bästa tidsålder. Bilarna kommer att bli renare, effektivare och säkrare än någonsin tidigare. Genom att kunna köra själv, blir bilen tillgänglig även för nya grupper av människor. Och allt kommer att ske tidigare än vad många tror i dag – senast i mitten av nästa årtionde.
Mer information
Fler detaljer om I.D. VIZZION finns i bifogat PDF-dokument.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder












Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny rapport: Stockholm riskerar missa klimatmål för transportsektorn4.4.2025 06:44:54 CEST | Pressmeddelande
Med fem år kvar riskerar Stockholm missa att klimatmålen för transportsektorn och visionen om Elektrifierad huvudstad nås år 2030. I en ny rapport från Volkswagen, Scania och Ellevio – "Eltransporter Stockholm 2030" – redovisas hur det går med arbetet för att minska utsläpp från innerstadstrafiken genom elektrifiering, samt vilka insatser som krävs för att hinna fram i tid.
Volkswagen är fortsatt det största elbilsmärket i Sverige 20251.4.2025 12:54:53 CEST | Pressmeddelande
Färsk nyregistreringsstatistik från Mobility Sweden visar att Volkswagen fortsätter att vara Sveriges största elbilsmärke 2025. I mars registrerade märket 1 586 nya helt eldrivna personbilar, vilket gör Volkswagen till elbilsetta för tredje månaden i rad. ID.7 (inklusive ID.7 Tourer) behåller också positionen som årets mest registrerade elbil.
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum