Världspremiär: ŠKODA VISION X - en fyrhjulsdriven gashybrid

› ŠKODA VISION X är första hybriden från ŠKODA – drivs av biogas, el och bensin
› 48-volts elsystem och 89 gram CO2 per kilometer med naturgas i gastankarna
› ŠKODAs första fyrhjulsdrivna bil utan kardanaxel
› Kompakta proportioner – designdetaljer av kristall
› Dynamisk interiördesign, stora displayer och innovativa infotainment-lösningar
› Exteriördesign med tydligt besked om framtidens produktionsmodeller
› Premiärvisas på bilsalongen i Genève
- Progressiv design, modern drivlina och full connectivity: med nya ŠKODA VISION X presenterar vi vår vision av framtidens urbana crossover, säger Bernhard Maier, VD på ŠKODA.
- Designen ger en tydlig bild av den framtida och tredje medlemmen i vår SUV-familj. Med den här modellen kommer vi kunna attrahera ännu fler kunder och ŠKODA kommer fortsätta att växa.
ŠKODA VISION X representerar den tredje och kommande suven från det tjeckiska företaget och är ett led i företagets SUV-strategi. Konceptbilen erbjuder flexibilitet och smidighet i kombination med användarvänlighet och körglädje såväl i som utanför städer med sin kompakta kaross och rymliga interiör samt avancerade infotainmentsystem.
Hållbar drivlina: högre flexibilitet, mindre utsläpp
Drivlinan i ŠKODA VISION X är utvecklad för hållbar och flexibel mobilitet, skapad för framtiden. Ett nyutvecklat hybridsystem ger både mycket kraft och låga utsläppsnivåer. För första gången kombineras nämligen en högeffektiv och klimatsmart biogas-motor med elmotorer som både kan ge extra kraft och själva driva bilen – helt utsläppsfritt. Beroende på underlag och kraftkälla är VISION X framhjulsdriven, fyrhjulsdriven eller bakhjulsdriven. Enligt NEDC-körcykeln släpper VISION X ut 89 gram CO2 per kilometer (på naturgas).
Konceptbilens 1,5-liters G-TEC-motor med fyra cylindrar och turbo har utvecklats speciellt för CNG-drift. Redan med konventionell naturgas i tankarna minskas CO2-utsläppen med 18 till 25 procent jämfört med vanlig bensin – och med exempelvis svensk biogas i gastankarna är körningen i stort helt klimatneutral.
CNG-drivlinan levererar 130 hästkrafter och maximalt vridmoment om 200 newtonmeter. En av gastankarna sitter monterad under baksätet och den andra i bakaxeln. Förbränningsmotorn driver framaxeln och bakaxeln är helt eldriven. Det innebär dessutom att VISION X är fyrhjulsdriven utan att behöva ha en utrymmeskrävande kardanaxel.
CNG-drivlinan har två elmotorer till sin hjälp både under färd och vid startögonblicket. Dels startmotorn som också kan driva bilen framåt samt en separat elmotor monterad i bakaxeln. När den bakre elmotorn och förbränningsmotorn kombineras är VISION X fyrhjulsdriven. Dessutom kan 48-voltsbatteriet ge upp till två kilometers körning på ren eldrift och batteriet laddas genom regenerering av rörelseenergin.
På eldrift har VISION X 70 newtonmeter tillgängligt direkt från start – vilket gör bilen piggare både i startögonblicket och ger extra prestanda vid exempelvis omkörningar. Fördelarna med det uppladdningsbara 48-voltsbatteriet är dessutom avsevärt lägre vikt och lägre pris.
I vardagstrafik optimeras hybridsystemet för maximal effektivitet och kombinerar kraften från förbränningsmotorn med elmotorn. Genom körprofilsväljaren Driving Mode Select kan föraren också aktivt välja vissa körlägen, bland annat ett för ren eldrift.
Med reservtanken för bensin har VISION X en räckvidd om hela 650 kilometer. Accelerationen från 0 till 100 km/h går på 9,3 sekunder och VISION X har en toppfart om 200 km/h.
Design med kristalldetaljer och kompakta proportioner
VISION X ger inte bara ett tydligt besked om tekniken i framtida ŠKODA-modeller – konceptbilen visar också framtidens designspråk. Bilen mäter 4,25 meter på längden, 1,81 på bredden och 1,54 på höjden. Hjulbasen är 2,65 meter och bagageutrymmet rymmer 380 liter last.
Även om VISION X visar på framtidens designspråk finns flera detaljer som känns igen från den nuvarande SUV-designen, bland annat tornado-linjen som löper längs hela sidan från strålkastarna till bakdelen och de markerade hjulhusen. Den progressiva stilen förstärks ytterligare av exteriörlacken FlexGreen och antracit.
Lika karaktäristiska är de delade strålkastarna som ramar in fronten och förstärker den robusta och jordnära känslan i ŠKODA VISION X. De fyra övre lyktorna är tillverkade för hand av kristall och fungerar som varselljus och blinkers med LED-teknik. De lägre strålkastarna är också tillverkade för hand och ger LED-ljus för både hel- och halvljus.
Ny interiördesign
Precis som nuvarande ŠKODA-modeller erbjuder självklart konceptbilen ŠKODA-typiska interiörmått. Det vill säga en rymlig kupé med gott om plats för både åkande och bagage. Nya VISION X har en helt ny interiördesign med en bred instrumentpanel som både tar för sig stilmässigt och erbjuder perfekt ergonomi.
Materialen i kupén är andandes tyger, konstläder och gummiytor som karaktäriserar den robusta och sportiga stilen hos ŠKODA VISION X.
Smarta uppkopplade tekniker för infotainment och connectivity
Redan nu erbjuds de klassledande infotainment och connectivity-tjänsterna till nästan samtliga ŠKODA-modeller – men nya VISION X är fullproppad av nästa generations digitala tjänster. Här finns bland annat Smart Parking, HoppyGo, TwoGo och CareDriver. Det är tekniker som:
- guidar föraren direkt till lediga parkeringsplatser
- gör det möjligt att hyra ut bilen när den inte används
- öppnar möjligheten att dela bil med en kollega eller granne
- eller ser till att exempelvis barnen blir hämtade från dagis och skola av föräldrarna av någon anledning inte kan.
Dessa innovativa tjänster utvecklas av ŠKODAs dotterbolag DigiLab som har som mål att ta fram nya tekniker och lösningar för att förenkla bilvärlden, bilägandet och mobiliteten. DigiLab utvecklar också grunden för Car2X-kommunikation för att bilen ska kommunicera mellan användare och infrastruktur.
‘Simply Clever’: eldrivna skateboards för sista kilometern
Självklart har nya VISION X utrustats med smarta Simply Clever-finesser – och till nya VISION X finns två speciellt utvecklade eldrivna skateboards som laddas direkt av bilens rörelseenergi. I bilen ryms också två hjälmar och en drönare – allt för att kunna skejta sista kilometern till målet.
Strategi för eldriven mobilitet
Den eldrivna mobiliteten spelar en avgörande roll i ŠKODA AUTOs globala tillväxtstrategi. Elektrifieringen av modellprogrammet startar redan 2019 med lanseringen av ŠKODA SUPERB laddhybrid. Redan samma år blir också Mladá Boleslav en tillverkningshubb för flera el-komponenter till laddhybrider från Volkswagen Group-koncernen. Strax därefter lanseras också ŠKODAs första helt eldrivna bil. Från och med nu och fram till 2025 kommer företaget att utöka antalet elektrifierade modeller stort.
Nyckelord
Kontakter
Erik GustafssonPress- och sponsoransvarig ŠKODA Sverige
Tel:073-500 65 92erik.gustafsson@skoda.seBilder












Om
Škoda Auto
- Fokuserar på tre prioriteringar med sitt ”Next Level Škoda”-program för framtiden: utöka modellportföljen inom elbilssegmentet, utforska nya marknader för ytterligare tillväxt i volymsegmentet och göra konkreta framsteg inom hållbarhet & mångfald.
- Har tillhört Volkswagen-gruppen i 30 år. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika fordonstillverkarna i världen. I samarbete med gruppen utvecklar och tillverkar Škoda Auto självständigt fordon samt komponenter, motorer och växellådor.
- Verkar på tre platser i Tjeckien; tillverkar i Kina, Slovakien och Indien främst genom koncernpartnerskap, samt i Ukraina med lokal partner.
Följ Škoda Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Škoda Sverige
Škoda Elroq får 5 stjärnor i Euro NCAP – Enyaq och Octavia behåller toppresultaten19.11.2025 10:27:02 CET | Pressmeddelande
Škoda Elroq har tilldelats högsta betyg – 5 stjärnor – i det oberoende säkerhetstestet Euro NCAP. Den helt elektriska kompakta SUV:en imponerade i samtliga kategorier och befäster Škodas långa rad av toppresultat: alla nyutvecklade modeller sedan 2008 har fått 5 stjärnor.
Škoda står starkt på en tuff marknad – fortsätter leverera starka resultat när 2025 går mot sitt slut11.11.2025 13:24:04 CET | Pressmeddelande
Trots ett utmanande marknadsläge med avvaktande konsumenter och hård konkurrens på den svenska bilmarknaden fortsätter Škoda att visa styrka. När 2025 närmar sig sitt slut står märket fast vid sin position som ett av Sveriges mest efterfrågade bilmärken – med stabil försäljning, hög kundnöjdhet och växande intresse för framför allt de eldrivna modellerna Enyaq och Kodiaq som erbjuds med flera valbara drivlinor. – ”Vi är mycket stolta över att vi lyckats hålla i vår positiva utveckling även under ett år som varit tufft för hela branschen. Det visar att vårt modellprogram och vår strategi för Sverige är rätt i tiden,” säger Jens Reichert, märkeschef för Škoda Sverige. Stark avslutning på året Efter ett rekordstarkt första halvår 2025, där Škoda ökade sina registreringar med 54 procent jämfört med samma period föregående år, har märket till och med oktober behållit sin position bland Sveriges sex mest registrerade bilmärken och noterar en ackumulerad marknadsandel på 6,3%. Modellerna Enya
Epiq förhandsvisas: En tydlig inblick i Škoda mest prisvärda el-SUV8.9.2025 13:36:10 CEST | Pressmeddelande
Konceptbilen av Škoda Epiq ger en tydlig förhandsvisning av tillverkarens kommande hel-elektriska stads-SUV, vars produktion planeras att starta under 2026. Epiq blir första modell att fullt ut anamma Škodas nya formspråk "Modern Solid" som kännetecknas av en djärv, minimalistisk exteriördesign med ett funktionellt inre. Epiq är designad för vardagsbruk: den är kompakt (4,1 m lång), har plats för fem personer, ett bagageutrymme på 475 liter och en räckvidd på upp till 425 km. Startpriset för produktionsmodellen förväntas ligga i nivå med förbränningsversionen Kamiq, vilket gör Epiq till Škodas mest prisvärda elbil hittills.
Škoda ökar kraftigt i Sverige – 54 % fler registreringar första halvåret 202511.7.2025 08:31:42 CEST | Pressmeddelande
› ŠKODA ingress › Ingress
Elroq – den mest sålda elbilen i Europa under april28.5.2025 13:38:36 CEST | Pressmeddelande
Škodas senast lanserade elbil, den kompakta SUV:en Elroq, gör succé på den europeiska marknaden. I April 2025 var Elroq den mest sålda elbilen i Europa med 7.998 registrerade bilar. Škoda som varumärke var det tredje mest sålda bilmärket i Europa under samma månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
