Begränsat vägnät för 74 ton ger marginell nytta

Så lite som två procent av alla skogliga transporter i Sverige kommer kunna ske med 74-tonsfordon om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom. Det visar en färsk forskningsrapport från Skogforsk.
– Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.
Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.
Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.
– Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.
Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.
74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet.
Kontakt
Karolina Boholm
Transportdirektör, Skogsindustrierna
Tel: 08-762 72 30
karolina.boholm@skogsindustrierna.se
Lisa Alexandersson
Publisher, Skogsindustrierna
Tel: 08-762 72 31
lisa.alexandersson@skogsindustrierna.se
Nyckelord
Kontakter
Skogsindustrierna
Tel:+46 8 762 72 00Bilder
Dokument
Om
Skogsindustrierna – organisationen för företag som förädlar trä till fossilfria och förnybara material och produkter. I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.
Följ Skogsindustrierna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skogsindustrierna
Skogsindustrin om infaplanen22.12.2025 13:04:41 CET | Pressmeddelande
Det är välkommet att Trafikverket i förslaget till nationell infrastrukturplan sätter underhåll och kapacitetshöjande åtgärder före nya prestigeprojekt. I sitt remissvar varnar Skogsindustrierna samtidigt för att det inte räcker för att säkra ett pålitligt transportsystem på landsbygden.
Gynnsamt väder ökar tillväxten i skogen16.12.2025 11:51:45 CET | Pressmeddelande
Nettoupptaget av växthusgaser i skog och mark landade 2024 på 54,3 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det är en ökning med 8 miljoner ton jämfört med 2023. Det visar ny statistik från Naturvårdsverket. Samtidigt uppgick utsläppen inom Sveriges gränser 2024 till 47,5 miljoner ton koldioxidekvivalenter.
Yttrande: Skogsutredningen visar vägen för tydlighet och tillväxt15.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Förslagen i Skogsutredningen ger skogsägare och skogsindustrin bättre förutsättningar och verktyg för att bidra till ökad tillväxt och naturvård. Det framhåller Skogsindustrierna i sitt yttrande över SOU 2025:93 En robust skogspolitik för aktivt skogsbruk.
Kommentar till EU-kommissionens bioekonomistrategi27.11.2025 14:20:18 CET | Pressmeddelande
Skogsindustrierna välkomnar EU-kommissionens nya strategi för en konkurrenskraftig och hållbar bioekonomi. Främjandet av biomassa och förnybara material är viktigt för utvecklingen av Europas framtida välstånd, självförsörjning och klimatomställning.
Sverige behöver politisk handlingskraft för skogen17.11.2025 07:17:56 CET | Debatt
Svensk skogsnäring befinner sig i ett utmanande läge. Förändrade marknader, ökade kostnader och växande regelverk hotar skogsbruket och riskerar att urholka konkurrenskraften i en av Sveriges viktigaste näringar. Nu behövs en tydlig riktning för skogspolitiken som skapar förutsägbarhet, stabila spelregler och ökad tillväxt. Det skriver Skogsindustriernas vd Viveka Beckeman tillsammans med ledande företrädare för LRF och Jordägarförbundet, i måndagens Dagens Industri.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

