Arbetsgivare och fack i stor gemensam informationskampanj – vill locka ungdomar till grafisk industri

Idag lanseras den mellan Grafiska Företagen och GS-facket gemensamma informationskampanjen GRAFX, med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.
Kampanjen rullas idag ut på flera plattformar däribland en ny interaktiv webbsida, rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.
Så här säger Grafiska Företagens VD Ravindra Parasnis i en kommentar:
- Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är.
Svårigheten att rekrytera har framkommit i en undersökning som genomförts i de 450 medlemsföretag som ingår i Grafiska Företagen. Detta är upptakten till den omfattande informationskampanj som idag lanseras under samlingsnamnet GRAFX. Kampanjen syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet. Utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet. LO:s Ungsekreterare Josefin Johansson välkomnar satsningen:
- Jag är själv yrkesutbildad och vet hur viktiga sådana här initiativ är för tillväxt och fler jobb. Särskilt positivt är satsningen på ökad mångfald och på att få fler kvinnor att söka sig till branschen. Här borde fler följa efter.
Denna informationsinsats är viktig för att möta den grafiska industrins framtida behov, möjlighet att förbli i Sverige och inte minst ge nya arbetstillfällen.
- Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken, säger Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket.
Filmer om grafiska yrken: Gabriela, Dominic, Senko, Andreas
För mer information vänligen kontakta:
Maria Wikström, Bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagen, tel 070 532 68 02
Linda Tillybs, Kommunikatör på GS-facket, tel 072 560 72 40
Bakom grafx.se står Grafiska Företagen och GS-facket. Arbetet med att främja företagens kompetensförsörjning och skapa jobb för unga bedrivs inom ramen för det parts-sammansatta organet Grafiska Yrkesnämnden.
Nyckelord
Kontakter
Maria WikströmBransch- och Kommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder


Dokument
Länkar
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
BookTok-profilen Jasmine Darban prisas för att ha väckt läslust hos en ny generation20.11.2025 08:33:08 CET | Pressmeddelande
Hon har gjort böcker trendiga i en digital värld. Genom TikTok och sitt förlagsvarumärke Fenix har Jasmine Darban skapat ett community som inspirerar unga att läsa – och nu belönas hon med Grafiska Företagen och Medieföretagens stora branschpris på 100 000 kronor.
Bättre stämningsläge än industrin men svag orderstock16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska branschens första konjunkturrapport visar på ett bra stämningsläge med ökad rörelsemarginal. Det finns dock flera negativa indikatorer i form av minskad nettoomsättning, svag orderstock och en produktion som inte återhämtat sig sedan pandemin.
Gränslös grafiker vinner Formgivningspriset 202514.10.2025 14:22:29 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling tilldelas Formgivningspriset 2025 på 50 000 kronor. Han är modig, tänjer gränser och breddar normer inom grafisk produktion på ett sätt som få formgivare har gjort, menar juryn.
Känd formgivare prisas för svenskproducerat verk10.10.2025 06:58:00 CEST | Pressmeddelande
Formgivaren Greger Ulf Nilson tilldelas ett nyinstiftat pris på 25 000 kronor för årets bok formgiven och tryckt i Sverige. Han vinner priset för utställningskatalogen till ”The house leans but the curtains hang straight” på Lillehammers konstmuseum 2024.
Den grafiska branschen välkomnar att EUDR skjuts upp23.9.2025 14:36:19 CEST | Pressmeddelande
”Det är ett välkommet besked, men en oacceptabel hantering av frågan”, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman i en kommentar till att EU:s miljökommissionär Jessika Roswall meddelat att EU:s avskogningsförordning (EUDR) föreslås skjutas upp ytterligare ett år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
