Arbetsgivare och fack i stor gemensam informationskampanj – vill locka ungdomar till grafisk industri

Idag lanseras den mellan Grafiska Företagen och GS-facket gemensamma informationskampanjen GRAFX, med syfte att locka ungdomar till utbildning och arbete inom den grafiska industrin. Stora förändringar och anpassning till en digitaliserad värld har påverkat branschen och behovet av yrkeskunnig arbetskraft tilltar.
Kampanjen rullas idag ut på flera plattformar däribland en ny interaktiv webbsida, rikstäckande digital annonskampanj samt aktiviteter i sociala medier.
Så här säger Grafiska Företagens VD Ravindra Parasnis i en kommentar:
- Att rekrytera unga människor till den grafiska industrin har varit svårt. Detta beror främst på att unga människor idag har liten kunskap om bredden som finns på marknaden. Med den här kampanjen vill vi ändra på det och visa vilken framtidsbransch grafisk industri är.
Svårigheten att rekrytera har framkommit i en undersökning som genomförts i de 450 medlemsföretag som ingår i Grafiska Företagen. Detta är upptakten till den omfattande informationskampanj som idag lanseras under samlingsnamnet GRAFX. Kampanjen syftar till att väcka intresse för branschen och yrket med målsättningen att få fler att söka sig till gymnasieutbildning, yrkesintroduktion, utbildning på yrkeshögskola samt högskola och universitet. Utformningen av kampanjen har skett ur ett mångfaldsperspektiv. Tanken är att unga människor skall kunna identifiera sig och uppmuntras till att söka utbildning inom yrket, oavsett kön eller etnicitet. LO:s Ungsekreterare Josefin Johansson välkomnar satsningen:
- Jag är själv yrkesutbildad och vet hur viktiga sådana här initiativ är för tillväxt och fler jobb. Särskilt positivt är satsningen på ökad mångfald och på att få fler kvinnor att söka sig till branschen. Här borde fler följa efter.
Denna informationsinsats är viktig för att möta den grafiska industrins framtida behov, möjlighet att förbli i Sverige och inte minst ge nya arbetstillfällen.
- Den grafiska industrin är en fantastisk kreativ bransch, med allt från smarta förpackningar till spännande trycktekniker. Branschen har även som spridare av det skrivna ordet en viktig demokratisk roll i samhället. Vi ser ett tydligt behov av att nå ut till ungdomar och uppmuntra till arbete inom dessa yrken, säger Madelene Engman, första vice förbundsordförande, GS-facket.
Filmer om grafiska yrken: Gabriela, Dominic, Senko, Andreas
För mer information vänligen kontakta:
Maria Wikström, Bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagen, tel 070 532 68 02
Linda Tillybs, Kommunikatör på GS-facket, tel 072 560 72 40
Bakom grafx.se står Grafiska Företagen och GS-facket. Arbetet med att främja företagens kompetensförsörjning och skapa jobb för unga bedrivs inom ramen för det parts-sammansatta organet Grafiska Yrkesnämnden.
Nyckelord
Kontakter
Maria WikströmBransch- och Kommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder


Dokument
Länkar
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
Illustrerar död och semester på Medelhavet – får pris11.4.2025 06:33:23 CEST | Pressmeddelande
Med affischen ”Mare Nostrum – Vårt hav”, där badbollar och semesterparadis samsas med livbojar och kamp för livet, vinner den 27-åriga designstudenten Ebba Brännholm årets Print Power Award. Affischen belyser hur nära världens orättvisor är och rädslan för när saker vi i Sverige tar för givna, som mänskliga rättigheter, plötsligt är uppe för diskussion.
Försiktig nedväxling av löneökningstakten1.4.2025 02:41:42 CEST | Pressmeddelande
Löneavtalen för svensk industri är klara efter tuffa slutförhandlingar. Arbetsgivarna och Facken inom industrin har enats om ett tvåårigt löneavtal med ett sammanlagt avtalsvärde på 6,4 procent. Därmed är lönemärket satt för hela arbetsmarknaden.
Grafiska Företagen accepterar Opo:s hemställan21.3.2025 15:00:00 CET | Pressmeddelande
Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent. Nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Akut kompetensbrist i den grafiska branschen22.1.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det finns totalt 50 utbildningsplatser, men den grafiska branschen har ett årligt rekryteringsbehov på 250 personer. En ekvation som inte går ihop. För att möta kompetensbristen lanserar Grafiska Företagen tillsammans med GS-facket Grafisk validering som kan användas vid rekrytering och kompetensutveckling.
NYTT PRIS LYFTER FRAM SVENSK BOKPRODUKTION21.1.2025 08:10:00 CET | Pressmeddelande
9 av 10 svenska böcker trycks utomlands. Sverige riskerar att tappa kompetensen att självständigt producera böcker. För att lyfta fram svensk bokproduktion kommer ett nyinstiftat pris att belöna en bok som är formgiven och producerad i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum