Grafisk industri har en nyckelroll för marknadsekonomin och demokratin

-Den grafiska industrin har en nyckelroll i marknadsekonomin och för demokratin. De grafiska företagen trycker, förpackar och distribuerar budskap i hela Sverige och i vår omvärld. Marknadsföring, utbildning, politik och kultur skulle inte fungera utan den grafiska industrins kunskap, produkter och tjänster. De är hållbara, effektiva och uppskattas av konsumenten.
Det sade Grafiska Företagens ordförande Göran Gustafsson, när han på Grafisk Dag 2015, presenterade förbundets nya vision.
Styrelsen har initierat visionsarbetet mot bakgrund av den snabba branschutvecklingen och för att man vill leverera ett ännu tydligare värde till sina medlemmar.
Förbundet ska bli en tydligare talesperson i frågor som rör branschen, vara ett kunskapsnav för medlemsföretagen och en alliansbyggare som skapar relationer för att öka medlemsföretagens konkurrenskraft.
Frågor som står högt på agendan våren 2015 är det tryckta mediets styrkor, demokrati, integritetsfrågor och yttrandefrihet.
-Flera vetenskapliga studier visar att text på papper är lättare att förstå och minnas än en text som läses på skärm. Ska du lära dig något och ta del av fördjupade information kommer du att ha lättare att göra det om du läser på papper, jämfört med skärm. Jag tycker att vi har ett unikt ansvar att föra fram detta, säger Göran Gustafsson.
Fakta
Grafisk industri kan grovt delas in i tre huvudområden: informationsproduktion, förpackningstryck och funktionellt tryck. Omstrukturering och branschglidning pågår, och branschutvecklingen gör bl.a. att traditionella offsettryckerier går över till förpackningstryck och förpackningstryck närmar sig funktionellt tryck. De olika delarna av branschen påverkas starkt av digitaliseringen, det nya medielandskapet skapar många nya möjligheter. Informationstryck knyts ihop med digitala kommunikationslösningar, förpackningar blir intelligenta med elektronik, den ökade e-handeln ökar behovet av förpackningar osv.
Nyckelord
Kontakter
Maria WikströmBransch- och Kommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
BookTok-profilen Jasmine Darban prisas för att ha väckt läslust hos en ny generation20.11.2025 08:33:08 CET | Pressmeddelande
Hon har gjort böcker trendiga i en digital värld. Genom TikTok och sitt förlagsvarumärke Fenix har Jasmine Darban skapat ett community som inspirerar unga att läsa – och nu belönas hon med Grafiska Företagen och Medieföretagens stora branschpris på 100 000 kronor.
Bättre stämningsläge än industrin men svag orderstock16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska branschens första konjunkturrapport visar på ett bra stämningsläge med ökad rörelsemarginal. Det finns dock flera negativa indikatorer i form av minskad nettoomsättning, svag orderstock och en produktion som inte återhämtat sig sedan pandemin.
Gränslös grafiker vinner Formgivningspriset 202514.10.2025 14:22:29 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling tilldelas Formgivningspriset 2025 på 50 000 kronor. Han är modig, tänjer gränser och breddar normer inom grafisk produktion på ett sätt som få formgivare har gjort, menar juryn.
Känd formgivare prisas för svenskproducerat verk10.10.2025 06:58:00 CEST | Pressmeddelande
Formgivaren Greger Ulf Nilson tilldelas ett nyinstiftat pris på 25 000 kronor för årets bok formgiven och tryckt i Sverige. Han vinner priset för utställningskatalogen till ”The house leans but the curtains hang straight” på Lillehammers konstmuseum 2024.
Den grafiska branschen välkomnar att EUDR skjuts upp23.9.2025 14:36:19 CEST | Pressmeddelande
”Det är ett välkommet besked, men en oacceptabel hantering av frågan”, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman i en kommentar till att EU:s miljökommissionär Jessika Roswall meddelat att EU:s avskogningsförordning (EUDR) föreslås skjutas upp ytterligare ett år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

