232 miljoner i överskott till föreningslivet

Ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, har summerat försäljningen av Bingolotter, Sverigelotter och Julkalendrar det senaste verksamhetsåret. Föreningslivet har fått dela på hela 232 miljoner via sin försäljning, en ökning med 43 miljoner jämfört med föregående år. Störst del av överskottet, 834 000 kronor, har Ullaredsalliansen fått ta emot. Se listor nedan över vilka län, föreningar, idrotter och Riksorganisationer som fått störst del av överskottet

– Min tro och önskan är att vi är många som värnar om vårt unika föreningsliv, inte minst i pandemitider, säger Folkspels vd Hans Sahlin om ökningen.

Då många företag och organisationer i extraordinära tider kämpar hårt med ekonomin, kan ideella Folkspel, föreningslivets eget lotteribolag, stolt presentera det största överskottet till föreningslivet på många år.

Totalt har det delats ut 232 miljoner till de föreningar runt om i Sverige som sålt lotter från Folkspel. Verksamhetsåret 2018/2019 blev överskottet på 189 miljoner. Senaste året (2019/2020) ser vi en ökning med 43 miljoner och 22,7 i procent räknat.

– Vi hoppas att den fantastiska utvecklingen kan härledas till en omsorg och en solidaritet kring vårt föreningsliv som drabbas hårt av den pandemi som råder. Många inkomstkällor har försvunnit, exempelvis via inställda lopp och cuper som inte blivit av, fikaförsäljning i samband med matcher och liknande aktiviteter. Vårt överskott täcker givetvis långt ifrån allt, men är ett tillskott som behövs mer än någonsin, säger Folkspels vd, Hans Sahlin.

Den förening som tjänat mest är, precis som ifjol, Ullaredsalliansen, som under året jobbat ihop ett överskott på 834 000 kronor.

Tittar vi på län och idrott är det Västra Götaland (uppemot 45 miljoner) och Fotbollen (81,5 miljoner) som ligger i topp. Bland riksorganisationerna har Riksförbundet Hjärtlung fått ett överskott på drygt 2 miljoner kronor.

– Ett överskott i den här storleksordningen betyder alltid mycket för föreningslivet, inte minst i de tider vi lever nu, och det är glädjande att se hur det kraftigt har vuxit de senaste åren. Kanske folk i dessa tider tänker till, och vill vara med och bidra för att föreningslivet ska fortsätta vara den starka kraft det så länge har varit. Normalt sett ska överskottet kanske vara grädden på moset, nu är det kanske själva moset. Små kostnader – som materialinköp – kan bli väldigt stora för den lilla föreningen när andra inkomstkällor plötsligt försvinner, säger Riksidrottsförbundets ordförande, Björn Eriksson.

Sedan starten 1991 har ideella Folkspel totalt bidragit med närmare 17 miljarder till föreningslivet. Som ideell organisation och utan privata ägarintressen går verksamheten ut på att skicka varenda krona i överskott vidare till de medlemmar som Folkspel representerar.

Hans Sahlin:

– Vi vet att vi gör stor skillnad med det lotterier vi erbjuder. Sedan ska alla föreningar och organisationer som gör jobbet med att sälja naturligtvis äras. Precis som konsumenterna, som var och en bidrar till det föreningsliv som gör Sverige bättre för alla.

Topp 20 föreningar som fått störst utdelning

Kärra HF

Lindsdals IF

Rotebro IS

Såhär stort överskott har Folkspel delat ut i respektive län

LÄN

Sveriges Schackförbund

Riksförbund FUB

Bilder för fri publicering. Foto: Folkspel

Hans Sahlin, vd Folkspel.
Mobil: 073-818 12 00.
Mail: hans.sahlin@folkspel.se

Johan Lindqvist, försäljningschef, Folkspel.
Mobil: 0702-11 53 67.
Mail: johan.lindqvist@folkspel.se

Henrik Lindroth, marknads– och kommunikationschef, Folkspel.
Mobil: 0730 91 44 22.
Mail: henrik.lindroth@folkspel.se

Folkspel är en ideell organisation som har 71 riksorganisationer/medlemmar i Sverige. Folkspel erbjuder svenskt föreningsliv att sälja lotteriprodukter och på så sätt dra in pengar till sin verksamhet. Sedan starten 1991 har Folkspel genererat 16,8 miljarder kronor till svenskt föreningsliv, bland annat genom att föreningarna sålt Bingolotto och Sverigelotten. Folkspel har 104 anställda och huvudkontoret ligger i Göteborg.