Ekström och Bakkerud visar upp nya Audi S1 EKS RX quattro på Silverstone

Ekström startade sitt eget Team EKS så sent som 2014 och tog världsmästartiteln efter bara tre år. 2016 vann de både förar- och teammästerskapet. I fjol körde Ekström dubbelt, i DTM och rallycross, och tog ändå hem en andraplats i båda förarmästerskapen. Inför årets säsong är Ekström och Team EKS Audi Sport fulladdade med energi och startar med två helt nya Audi S1 EKS RX quattro. 2020 planerar serien att gå över till eldrift. Det är en av anledningarna till att Audi nu stärker sitt engagemang i rallycross-VM.
- Med stärkt support från Audi kommer vi att kämpa för världsmästartiteln i både förar- och teammästerskapet igen, säger Mattias Ekström. Vi körde mer eller mindre samma bilar i fyra år. Nu har vi två helt nybyggda, i princip den andra generationen av vår vinnande bil.
Audi Sport är mer engagerade än någonsin. 2017 låg fokus på support vid tester och race. Inför 2018 har utvecklingsarbetet framförallt gällt den 580 hk starka Audi S1 EKS RX quattro. Bland annat har S1 fått ett nytt aerodynamikpaket som ökar prestandan. Audi kommer även att finnas på plats under alla tolv tävlingshelger för att supporta EKS Audi Sport.
- Alla kan se förändringarna i aerodynamiken, men det har hänt en hel del även under karossen. Vi har tagit ett stort steg och de första testerna är lovande. Vid säsongsstarten förra året var det vi som jagades, nu är det vi som utmanar, säger Ekström.
Det är inte bara de tekniska uppdateringarna som fyller 2016 års världsmästare med optimism.
- I år är det första året som jag kan fokusera helt på rallycrossen, säger Ekström som samtidig tävlade i DTM och rallycross-VM under 2014 till 2017. För mig personligen är det väldigt positivt eftersom den dubbla pressen var enorm. Dessutom har vi några nya ansikten i vårt team som förhoppningsvis kommer att göra oss ännu starkare.
Med Andreas Bakkerud har Mattias en ny teamkollega som redan kört några första tester med teamet.
- För mig har de gångna veckorna framförallt handlat om att så snabbt som möjligt bekanta mig med Audi S1 EKS RX quattro som är lite kortare än bilarna som jag har kört hittills, säger norrmannen. Mitt första intryck är positivt. Jag är också imponerad av sättet som teamet arbetar på med fokus på varenda liten detalj, vilket i slutändan gör skillnaden. Det är helt klart att Mattias inte bara är en brilliant förare utan även en excellent tekniker. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med honom och jag försöker att lära mig så mycket som möjligt från honom. Framförallt vill jag hjälpa EKS Audi Sport vinna världsmästartiteln för teamet. Nästa steg är förartiteln som på längre sikt är mitt stora personliga mål.
2018 års tävlingskalender inleds i Barcelona den 14 – 15 april följt av ytterligare elva omgångar i Europa, Nordamerika och Afrika.
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51 +46 (0)8-550 881 33irene.bernald@audi.seBilder





Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2017. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 88. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
Redo för nya vägar – Audi avslöjar Q6 e-tron offroad concept24.1.2025 20:26:44 CET | Pressmeddelande
Under helgens alpina världscupstävlingar i Kitzbühel i Österrike presenteras Audi Q6 e-tron offroad concept. En ny prototyp med två elmotorer och systemeffekt på 380 kW som tack vare nyutvecklade portalaxlar kan klara stigningar på upp till 100 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum