Ving AB

Dåligt väder hemma gör svenskarnas solsemester ännu bättre

Dela
Många svenskar är smått missunnsamma visar en internationell undersökning. Nära fyra av tio svenskar hoppas på dåligt väder hemma när de reser iväg på solsemester. För att möta behovet genomförde Ving en kampanj med en vädermaskin där turister på en strand på Phuket kunde uppleva vädret hemma i realtid, det kunde vara regn, snö eller vind så att de kunde få ut det bästa av sin semester.

Tänk dig att du ska åka iväg på en solig semester. Ditt resmål kan vara natursköna Mallorca eller tropiska Thailand. Vädret på ditt resmål är perfekt och du har längtat efter det i flera månader, men plötsligt tar något udden av din glädje – den lokala väderprognosen lovar nu soligt och varmt väder. Och du lämnar landet! Detta kan allvarligt påverka upplevelsen av din egen semester.

En ny internationell undersökning genomförd i de fem länderna Danmark, Finland, Sverige, Norge och Tyskland visar att dåligt väder hemma är en viktig faktor för att man som semesterfirare ska tycka att semestern känns riktigt bra. Det svarar fyra av tio i undersökningen, för svenskar är det ungefär lika många, 39 procent.

Slutsats: Många semesterfirare gläds över det dåliga vädret hemma.

Har du någonsin kommit på dig själv med att vara glad över det dåliga vädret hemma medan du var på semester utomlands?

Alla

Danmark

Finland

Sverige

Norge

Tyskland

Ja

38%

36%

32%

39%

50%

32%

Nej

51%

57%

52%

49%

40%

58%

Vet ej

11%

7%

17%

13%

10%

10%

Totalsiffra

5232

1083

1026

1069

1037

1017

- Vi hade våra aningar om att vädret hemma kunder påverka semesterupplevelsen så vi bestämde oss för att undersöka det vidare. Resultatet i vår undersökning bekräftade att inte bara vädret hemma spelar en viktig roll för semesterfirare, det påverkar också hur vi betygsätter vår utlandssemester, säger Anna Hagberg, tf informationschef Ving och fortsätter.

Över hälften, 51 procent, kollar hur vädret är hemma under sin semester. Bland svenskar är siffran identisk (51%).

Vädermaskinen Om dåligt väder hemma skapar glädje hos dig, då kanske vi kan bjuda på dubbel glädje på vårt resmål. Det var tanken bakom vädermaskinen när semestrande turister i Thailand (Phuket) fick möjligheten att maxa sin semester och på några minuter byta varm tropisk hetta till det dagsaktuella vädret på hemmaplan. Vädermaskinen kan simulera vädret hemma och ge besökarna en genuin upplevelse av vad de lämnat bakom sig. Regn, vind eller till och med snö, den är utrustad med sprinklers, luftkonditionering, LED-lampor, högtalare, snösimulator och vindmaskin. Besökarnas reaktioner har dokumenterats i en film.

 

Fakta ur undersökningen (Sverige)

För en bra semesterupplevelse är vädret en viktig faktor:

  • 61 procent av svenskarna i undersökningen svarar att vädret på resmålet har väsentlig betydelse för en bra semesterupplevelse.
  • 56 procent av svenskarna anser också att dåligt väder på resmålet kan bidra till en dålig semesterupplevelse.
  • 49 procent av svenskarna kollar väderrapporten en till flera gånger per dag när de är på semester medan 14 procent helt struntar i att kolla vad det ska bli för väder.

Hur vädret är i Sverige spelar också stor roll för hur bra vi tycker att semestern på resmålet är:

  • 51 procent svarar att de kollat hur vädret är hemma när de är på utlandsresa.
  • Om de svarande själva kunde påverka vädret där hemma så föredrar var femte svensk (21 procent) att det är dåligt under tiden de är på sin utlandssemester.
  • 39 procent av svenskarna har kommit på sig själva med att glädjas över det dåliga vädret där hemma under tiden de semestrat utomlands.
  • 3 av 10 svenskar (29 procent) har skickat foton till vänner, familj eller kollegor med förhoppning om att de ska avundas det fina vädret på destinationen.

 

För ytterligare information kontakta: Anna Hagberg, tf. informationschef Ving, tel. 0709-513158, anna.hagberg@ving.se

Om undersökningen
Thomas Cook/Ving har genomfört en undersökning om resvanor och då specifikt om inställningen till vädret hemma och på resmålet. 5 232 respondenter i åldrarna 18-65 år har svarat på undersökningen som genomfördes under perioden 5-13 mars, 2018 i Danmark, Finland, Sverige, Norge, Tyskland, varav 1069 svenskar. Datainsamling skedde via en webbenkät (Cints paneler).

Nyckelord

Kontakter

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Barnfavoriterna Lollo & Bernie gör premiär i sagornas värld27.3.2025 13:10:41 CET | Pressmeddelande

I flera decennier har Vings omtyckta maskotar skapat glädje bland både stora och små. Framför allt på researrangörens familjehotell runtom i världen, men även på Youtube, vid mässor och events på hemmaplan, på utvalda hotell runtom i Sverige och sedan två år tillbaka även på lollobernie.com. För första gången tar Lollo & Bernie nu steget ut i böckernas värld. Genom ett samarbete med ett av Sveriges ledande bokförlag, Bookmark Förlag, släpps med start idag flera färgglada och inspirerande sago- och pysselböcker.

White Lotus-effekt får svenska barnfamiljer att rusa efter resor till Thailand13.3.2025 10:14:39 CET | Pressmeddelande

Att en av årets stora resetrender, sk ”set-jetting” inspirerar och skapar reslust är tydligt. För knappt en månad sedan släpptes den tredje säsongen av den populära serien White Lotus, vilket direkt skapade en rusning efter resor till svenskarnas favorit i Sydostasien. Hos Sveriges största researrangör Ving har bokningar på charterresor till Thailand ökat med 40 procent jämfört med i fjol. Framför allt är det barnfamiljerna som har hakat på trenden. Ving ser en ökning med hela 73 procent i bokningarna till sina populära familjehotell jämfört med förra året.

Större svensk småstad reser utomlands med Ving under sportlovsveckorna23.1.2025 15:34:58 CET | Pressmeddelande

Vecka 7 går startskottet för en av årets mest intensiva reseperioder då sportlovsveckorna drar i gång. Under fyra veckor i februari/mars reser mer än 30 000 svenskar, motsvarande en större svensk småstad, i väg på en charterresa till varmare breddgrader eller på en cityweekend med Ving. Redan nu är 8 av 10 charterresor under sportloven bokade och Gran Canaria är den destination som lockar allra flest, därefter kommer Thailand, Teneriffa och Kap Verde. Bland storstäderna toppar London.

Ving utses till Nordens mest välskötta varumärke 202517.1.2025 12:25:48 CET | Pressmeddelande

Signumpriset uppmärksammar varje år det nordiska företag som utmärker sig i sitt långsiktiga arbete med att vårda sitt varumärke. Priset är instiftat av Groth & Co och delades igår ut för 30:e gången på Varumärkesdagen i Stockholm. För första gången någonsin tilldelades priset en researrangör då Ving kammade hem utmärkelsen som ”Nordens mest välskötta varumärke 2025” och prisades för sitt långsiktiga varumärkesarbete.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye