Elevernas favoritläromedel i matematik – nu även för högstadiet

– Konceptet skapar tänkande elever, säger Peter Gejervall, rektor på Raoul Wallenbergskolan i Skövde som varit med och provat ut materialet under läsåret 17/18.
– Vi är väldigt nöjda. Läromedlet är tydligt och uppgifterna är indelade i betygsnivåer. Det sporrar eleverna eftersom det blir så tydligt för dem vad de måste göra för att ta nästa kliv.
Vad tycker eleverna om läromedlet?
– De gillar det. Faktum är att jag varit verksam i 20 år i skolan och jag har aldrig förut varit på en skola där eleverna så uppenbart tycker att det är roligt med matematik. Det beror på att det finns utmaningar för alla – och det passar vår skola, som har utmaningsgaranti. Vi upplever att framgång inom matematiken bygger elevernas självkänsla. Funkar matematiken fungerar det även i andra ämnen.
Programmering är med som en ny del av läromedlet?
– Det är jättebra. De får med sig grunden i programmering och det innebär att vi inte behöver jaga material för att klara läroplanen nästa år. Vi har det ju redan.
Igor Babović är matematiklärare på Raoul Wallenbergskolan och lyfter fram just utmaningarna som förklaring till materialets framgång hos eleverna:
– Det finns något att bita i för alla och det har saknats lite i annat material. Här lyckas vi hålla elevgruppen samlad men alla jobbar utefter sin nivå och vill eleven pröva nästa betygsnivå så finns möjligheten, utan att någon sticker i väg eller någon annan blir lämnad kvar. Materialet har skänkt ett lugn i gruppen. Eleverna är samlade och lugna – men inte uttråkade.
Hur lik är serien för högstadiet Favorit matematik F-6?
– Den skiljer sig genom att uppdelningen av uppgifterna i svårighetsgrad är tydligare i högstadieböckerna. Den digitala delen har fått ett rejält ansiktslyft. Och möjligheten att lyssna på inspelade genomgångar från lärare liksom att ställa redan förberedda formativa frågor på lektionerna är nytt. Det innebär att man som lärare får snabb avstämning om var eleverna befinner sig fortlöpande. Då ser jag direkt om det är något jag behöver förändra eller förtydliga. Studentlitteratur har tagit sig tid att åka hit, lyssna på eleverna och oss, fortlöpande under året. Resultatet är vi väldigt glada över.
Nyckelord
Kontakter
Jonas EklundKommunikatör
Tel:046-312180jonas.eklund@studentlitteratur.seBilder
Länkar
Om
Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 344 miljoner kronor och har 130 anställda.
Följ Studentlitteratur AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Studentlitteratur AB
Studentlitteratur förvärvar Tefy Läromedel – fysik och kemi för årskurs 7–915.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Studentlitteratur har tecknat avtal om att förvärva Tefy Läromedels utgivning inom fysik och kemi för årskurs 7–9.
Studentlitteratur och Binogi utökar samarbetet för ett likvärdigt lärande i naturvetenskap24.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Med ett likvärdigt och inkluderande lärande som ledstjärna fortsätter Studentlitteratur och Binogi sitt samarbete för att stödja lärare och elever. I samband med att Studentlitteraturs läromedel Helios NO nu släpps för årskurs 5 blir ännu fler handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi tillgängliga via lärarhandledningen.
Ny komplett lärobok om vindkraft27.1.2025 10:44:50 CET | Pressmeddelande
Vindkraften har en central roll i energiomställningen och står i dag för en betydande del av den globala elproduktionen. Nu kommer en heltäckande lärobok om vindkraftens historia, teknik, miljöpåverkan och samhällsaspekter.
"Customer Experience Management på svenska" är Årets Marknadsföringsbok 202428.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Sveriges Marknadsförbund har utsett Customer Experience Management på svenska av Helén Rigamonti till Årets Marknadsföringsbok 2024.
Lättlästdagen i Lund – en heldag om språk och läsning14.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 22 november arrangeras Lättlästdagen på Kulturen i Lund – en inspirerande och lärorik heldag om språk, läsning och begriplighet med lättläst som utgångspunkt. Arrangörer är Språktidningen och Nypon och Vilja förlag i samarbete med MTM.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

