Lidl lanserar nytt kommunikationskoncept – Allt annat är olidligt

Under fjolåret bytte Lidl både reklam- och PR-byrå och arbetar idag med Volt, JMWGolin och Hear mediebyrå. Nu lanseras ett helt nytt kommunikationskoncept under namnet ”Allt annat är olidligt”. I den första kampanjen som startar idag pratar Lidl om osund konkurrens, höga matpriser och vad det är som gör Lidl till Lidl.
- Vi vill belysa att vi inte är en lågpriskedja utan att det snarare är konkurrenterna som är högpriskedjor. Vi vill slå hål på myten att hög kvalitet alltid är dyrt och att fler ska upptäcka fördelarna med att handla hos oss. Både när det gäller kvaliteten på våra produkter men också när det kommer till den markanta skillnaden i plånboken, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl.
Lidl har sett över hela sin marknadskommunikation, allt från butik till annonsering, samtidigt pågår upprustning av samtliga butiker. Lidl har idag 172 butiker och expanderar kraftigt - målet är 200 butiker till och med år 2020 och 300 butiker i Sverige på sikt. Med fokus på smarta inköp, optimerad logistik och energisnåla butiker lever Lidl upp till affärsidén ”högsta kvalitet till bästa pris”. Allt annat är olidligt.
- Vi jobbar på ett unikt sätt och vi är stolta över att vara annorlunda. Under våra 15 år i Sverige har vi producerat en rad framgångsrika kampanjer och vi har tagit tillvara och vidareutvecklat de bästa delarna i framtagandet av det nya konceptet. Nu handlar det om att låta Lidl få vara Lidl och få ännu fler människor att upptäcka oss och se oss som det självklara valet för sin veckohandling, avslutar Bella Goldman, marknads- och kommunikationsdirektör Lidl Sverige.
Konceptet är framtaget av Volt och är det första uttaget sedan Lidl bytte reklambyrå i höstas. Målsättningen är att förändra uppfattningen om och bilden av livsmedelskedjan och få fler att veckohandla i Lidls butiker. Kampanjen arbetas ut i samarbete mellan Volt, JMWGolin och Hear.
– Bitarna föll på plats med konceptet ”Allt annat är olidligt” som lyckas förstärka Lidls egenheter och fördelar på en och samma gång. För oss kreatörer är det ett drömscenario att få jobba med ett varumärke som vågar utmana och stå för att de är annorlunda – och dessutom med ett koncept som är så flexibelt. Vi är otroligt stolta och glada. Allt annat vore helt ärligt olidligt, säger Johan Sundberg, copywriter på Volt.
Det nya kommunikationskonceptet lanseras genom en reklamkampanj som omfattar radio, - TV, och bioreklam, printannonser, utomhustavlor, butikskommunikation, sociala medier och reklamblad.
Petra Whitehead
Pressansvarig på Lidl
press@lidl.se
08-5555 7195
Nyckelord
Kontakter
Vid övriga frågor
http://www.lidl.se
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder




Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl blir en del av Skövde Science City22.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl ska öppna butik i Mariesjö, mitt i Skövde Science City. Byggstart är planerad till det första halvåret 2026. – Vi ser fram emot att bli en del av kommunens största stadsbyggnadsprojekt någonsin. Det är ett perfekt läge för människor som reser till och från arbetet, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
