Lidl Sverige

Lidls ekoförsäljning fortsätter att öka

Dela
Lidl Sverige fortsätter att satsa på ekosortimentet. Under 2017 har försäljningen av ekologiska varor ökat med cirka 30 procent gentemot föregående år och livsmedelskedjan har under året lanserat flertalet nya ekologiska produkter.

Idag finns det cirka 140 ekologiska varor i Lidls sortiment, vilket är 7,5 procent av det totala utbudet. Under 2017 ökade försäljningen av ekovaror med cirka 30 procent och står idag för 3,4 procent av livsmedelskedjans totala försäljning. Målsättningen inför 2020 är att är de ekologiska varorna ska stå för 8 procent, alltså en dryg fördubbling mot idag.

Många av varorna kommer från Lidls egna varumärken som till exempel Ängens, med svenska mejeriprodukter, Svea Lantkött, med svenskt kvalitetskött och Himlajord, med svenska frukter och grönsaker. Under de två senaste åren har ekoförsäljningen ökat med 67 procent och satsningen fortsätter under 2018.

- Vi kommer under året fortsätta att satsa på vårt ekologiska sortiment och flertalet nya produkter är planerade inom våra egna märkesvarorBland annat kommer vi utöka det ekologiska sortimentet från våra svenska leverantörer inom mejeri och bakprodukter med KRAV–märkning, säger Malin Laurén, inköpsdirektör på Lidl Sverige.

Det utökade ekosortimentet är en del av livsmedelskedjans övergripande hållbarhetssatsning. Lidl ställer hårda krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 42 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och den nya märkningen ”Från Sverige” hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk.

15 procent av Lidls varor är miljömärkta eller etiskt märkta och cirka 78 procent av artiklarna hos Lidl är företages egna märkesvaror. Många av dem är märkta med antingen KRAV, MSC, Fairtrade eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren.

- Vi är väldigt glada över att allt fler väljer våra ekologiska varor och vill fortsätta göra det enkelt för kunden att välja ett hållbart och gott alternativ när man handlar på Lidl. Vi kommer under året att ha flera ekokampanjer och jag hoppas att det utökade sortimentet kommer attrahera ännu fler nya kunder att välja Lidl, säger Bella Goldman, strategi- och kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Lidls ekoförsäljning för 2017 presenteras idag på Ekogalan, som hålls på Grand Hôtel i Stockholm, där Lidl medverkar för fjärde året i rad.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Linn Hultén, presskontakt
Tel: 073 323 75 36
E-mail: linn.hulten@lidl.se

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye