Lidl Sverige

Lidl Sverige öppnar nytt i Södertälje – en av världens grönaste livsmedelsbutiker

Dela
Lidl välkomnar alla Södertäljebor till en av världens grönaste livsmedelsbutiker, den andra i Sverige som är byggd efter företagets högsta miljöstandard. Butiken är en av få mataffärer i världen som lyckats bli certifierad BREEAM Outstanding, vilket är en av världens tuffaste standarder för hållbart byggande. Satsningen berör också sortimentet och miljön runt om byggnaden. Var femte vara i butiken kommer direkt från svenska leverantörer och flera varor är miljömärkta eller etiskt märkta. Invigningen markerar nästa steg i Lidls satsning på att bli marknadsledande inom miljö och socialt ansvar.

Den nya butiken i Södertälje har stora fönsterväggar som drar nytta av naturligt ljus för att spara på energin och den energisnåla belysningen styrs av närvarodetektorer. Solcellerna på taket kompenserar delvis för den el som används och går även till laddstationer som finns tillgängliga för besökare med elbil eller elcykel. Ekozonen på tomten ser till att djurliv kan frodas trots nybygget.

Lidls logistiksystem är skräddarsytt kring användningen av centrallagret vilket resulterar i att butiken klarar sig med endast en leverans om dagen. Detta minimerar påverkan på miljön och reducerar också buller- och ljudstörningar för närboende i området.  

- Satsningen bygger på vår affärsmodell där vi strävar efter hållbarhet i alla processer, allt från byggnaden till sortimentet. Som stor livsmedelskedja har vi ett miljömässigt och socialt ansvar. Vi vill minska vår energiförbrukning så mycket det går, och det gör vi genom att dra nytta av naturligt dagsljus och låta vår energisnåla belysning styras av närvarodetektorer. Dessutom producerar vi egen el med hjälp av solcellerna på taket, säger Johan Eriksson, regiondirektör för Lidl Sverige.

Utöver det nya sättet att bygga är sortimentet i butikerna en stor del av Lidls hållbarhetsarbete. Företaget ställer höga krav på alla leverantörer och på hållbara råvaruinköp. 21 procent av varorna i butik kommer direkt från svenska leverantörer och Lidl har, tillsammans med Svensk Dagligvaruhandel, varit med och tagit fram den nya märkningen ”Från Sverige”. Detta hjälper alla kunder som vill handla svenska varor och stötta svenskt jordbruk. 15 procent av Lidls varor är miljömärkta eller etiskt märkta och cirka 77 procent av artiklarna hos Lidl är företages egna märkesvaror. Många av dem är märkta med antingen KRAV, MSC, Fairtrade eller det gröna EU-lövet för ekologiska livsmedel och genomgår hårda tester innan de handlas in direkt från tillverkaren.

Tidigare i år utsågs Lidls nya butik i Växjö till världens grönaste nya dagligvaruhandelsbyggnad vid BREEAM Awards i London. Den nya butiken i Södertälje är byggd efter samma standard och designad för att uppnå alla kriterier som krävs för att certifieras BREEAM Outstanding, en av världens tuffaste standarder när det kommer till miljö och hållbarhet för byggnader. Certifieringen ställer bland annat krav på energi-användning, inomhusklimat, hälsosamma materialval, grönytor och ekozoner på och omkring byggnaden samt miljövänliga transporter.

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye