
All inclusive populärt – trots låg status

- Maximal avslappning är något som många strävar efter under semestern. Att då resa All inclusive, där man som resenär slipper tänka på att få bord på någon restaurang, göra barnen nöjda eller hålla semesterbudgeten, blir ett enkelt och smidigt sätt att koppla av på, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket Privatresor.
53 procent av de svenska resenärerna kan tänka sig att åka på All inclusive, och att det är bekvämt lockar mest. Bland de yngre resenärerna i åldern 18-30 år uppger 30 procent bekvämlighet som främsta orsak. Vikten av bekvämlighet minskar dock upp i åldrarna, bland resenärer 51-65 år uppger endast 19 procent detta som anledning till att boka All inclusive.
Bra för barnen är en annan avgörande faktor vid en All inclusive-resa. Detta syns mest hos resenärer i åldern 31-40 år (19 procent), den åldern då många ofta reser med yngre barn. All inclusive som tillägg vid kryssningar, bättre koll på resebudgeten, praktiskt vid resande med större sällskap, avsides beläget hotell där restaurangutbudet i närområdet är begränsat, samt prisvärdhet, är andra skäl till varför svenska resenärer kan tänka sig att åka på All inclusive.
All inclusive ses inte som en resa med hög status, visar Tickets Sifoundersökning. Endast 2 procent av de svenska resenärerna upplever att en All inclusive-resa har hög status i samhället. Istället är det exotiska resor till paradisöar, äventyrs- eller kulturella resor som rankas högre. Trots låg status kan ändå majoriteten av de svenska resenärerna tänka sig att åka på All inclusive, som trots en nedgång de senaste åren fortfarande ligger på en stabil bokningsnivå.
- Att en semesterresa har hög status är inte en viktig faktor för svenska resenärer. Istället är det sol och värme och kvalitetstid med familjen som värderas högst. Där fyller All inclusive en viktig funktion, när det gäller full avslappning på semestern, säger Katarina Daniels.
Främsta anledningar till val av All inclusive
1. Bekvämlighet, 24 procent
2. Bra för barnen, 7 procent
3. Boende långt från bra restauranger, 7 procent
4. På kryssning, för att det är så bra mat, 4 procent
5. Bättre koll på resebudgeten, 4 procent
6. Praktiskt vid resor med stora sällskap, 4 procent
7. Prisvärt, 4 procent
Källa: Tickets Sifo-undersökning baserad på 1 000 intervjuer, riksrepresentativt urval
För mer information kontakta:
Katarina Daniels
PR- och kommunikationsansvarig Ticket Privatresor
katarina.daniels@ticket.se, 073-683 06 32
Kontakter
Katarina DanielsPR- och kommunikationsansvarig
Tel:073-683 06 32Katarina.daniels@ticket.seBilder

Om
Ticket Privatresor är Nordens största privatresebyråkedja med en omsättning på ca 6,5 miljarder kr, som ägs av det privata investmentbolaget Braganza. Under varumärkena Ticket, Airngo och Charter erbjuder vi marknadens bästa utbud av resor från över 400 olika flygbolag, charterbolag, researrangörer, rederier, hotell och hyrbilsföretag. Verksamheten drivs idag genom 16 sajter i 10 länder tillsammans med ett 70-tal butiker i Sverige och Norge där online och butik samverkar under en omnikanal-strategi. Marknadsandelen uppgår till cirka 25 procent av alla privatresor sålda genom fysiska resebyråer och nätresebyråer i Sverige. Bolaget har ca 240 årsanställda.
Följ Ticket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Ticket
Här firar svenskarna nyår utomlands27.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är tydligt att svenskarna söker både storstadsupplevelser och sol inför årets nyårsfirande. Bokningsstatistik från resebyrån Ticket visar en ökad efterfrågan på både populära storstäder och solsäkra resmål. De tre mest bokade nyårsdestinationerna är Gran Canaria, Amsterdam och Paris.
Så reste vi 2024 – Spanien dominerade, men storstäder lockade också19.12.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att Spanien fortsatte att vara svenskarnas favoritresmål under 2024, men intresset för europeiska storstäder var även högt. Bokningsstatistiken för 2024 visar en tydlig trend där både klassiska solresmål och spännande storstäder stod i centrum när svenskarna planerade sina resor.
Fler svenskar firar jul utomlands17.12.2024 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Resebyrån Tickets bokningsstatistik visar att fler svenskar väljer att lämna Sverige bakom sig för att fira jul utomlands i år. Den populäraste juldestinationen är Spanien med Gran Canaria, Malaga och Teneriffa som självklara favoriter.
Högt intresse för vinterresor – Dubai och Hurghada nya favoriter10.12.2024 10:42:27 CET | Pressmeddelande
Vinterresor fortsätter att locka svenskarna med Spanien och Thailand som oförändrade favoriter. Samtidigt visar resebyrån Tickets bokningsstatistik att intresset för Dubai och Hurghada har ökat, trots oroligheterna i regionen. Kap Verde utmärker sig också som ett resmål att hålla ögonen på, med en imponerande bokningsökning på nära 200 procent.
Resebokningarna sköt i höjden under Black Week4.12.2024 13:15:00 CET | Pressmeddelande
Black Week lockade reslystna svenskar och resulterade i en bokningsboom, enligt färsk statistik från resebyrån Ticket. Kombinationen av räntesänkningar, snöoväder och mängder av rabatter och erbjudaden från resebolagen verkar ha drivit många svenskar till att boka sina resor under kampanjveckan och bokningarna ökade med 20 procent.
Ticket