Vinnaren av Monaco Grand Prix Historique tävlar i Carrera Cup! Wirdheim gästförare på Anderstorp.

2004 var Björn Wirdheim 24 år, regerande mästare i F3000 och Formel 1-stallet Jaguar Racings test- och reservförare. Av många tippades han bli Sveriges näste Grand Prix-stjärna efter Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
Som så ofta i Formel 1 svänger det snabbt. Jaguar-teamet såldes till Red Bull och Wirdheim fick söka nya uppdragsgivare. Efter en kort stint i den amerikanska formelbilsserien Champ Car satsade han på en ny karriär i Japan. Det blev tolv år med framskjutna placeringar i två av världens hårdaste racingserier, Formula Nippon och Super GT.
Det senaste gästspelet i Europa skedde 2015 när Wirdheim körde European Le Mans Series för brittiska stallet Greaves Motorsport. Tillsammans med kollegorna Jon Lancaster och Gary Hirsch blev han ELMS-mästare i LMP2-klassen.
I år återvänder Björn Wirdheim (38 år) till de europeiska racingbanorna. Den 13 maj genomförde han framgångsrikt en av de mest prestigefyllda tävlingarna med historiska Formel 1-bilar. Bakom ratten på F1-legendaren Ronnie Petersons March 711 från 1971 vann Wirdheim Monaco Grand Prix Historique från pole position.
Segern är en fin revansch för Växjö-sonen på Monacos gator och en perfekt uppladdning inför sommarens stora racinguppdrag. Den 16-17 juni är nämligen stjärnföraren tillbaka på sin hemmabana Scandinavian Raceway i Anderstorp för att köra deltävling 5 och 6 av Porsche Carrera Cup Scandinavia.
– Superkul att hoppa in i ett så potent mästerskap som Porsche Carrera Cup Scandinavia! Jag har följt serien och det är alltid väldigt tight racing med riktigt snabba bilar. Det blir en jätteutmaning eftersom startfältet är så starkt.
Wirdheim bedömer att flera förare i Carrera Cup är så snabba att de är redo att möta internationell konkurrens. Frågan är vem han ser som startfältets skarpaste talang inför sin första tävling i en svensk entypsserie sedan han vann Formel Ford 1997.
– Lukas Sundahl är storfavorit till att vinna årets Porsche Carrera Cup Scandinavia. En ung, snabb och hungrig Växjö-förare precis som jag och Stefan ”Lill-Lövis” Johansson var i början av våra karriärer.
Björn Wirdheim rankas av internationella bilsportförbundet (FIA) som ”Platinum Driver”, den högsta kategorin av professionella racingförare. Han är en av Sveriges mest framgångsrika förare det senaste decenniet med en omfattande meritlista.
– Det är ett fantastiskt kvitto på mästerskapets kvalité och attraktionskraft att Porsche Carrera Cup Scandinavia lockar förare av Björn Wirdheims kaliber, säger Raine Wermelin direktör Porsche Sverige.
Racingfans som känner att det blir för lång väntan till Anderstorp kan redan kommande helg uppleva Skandinaviens vassaste entypsserie i Norge. Deltävling 3 och 4 i Porsche Carrera Cup Scandinavia körs på Rudskogen Motorsenter den 19 maj.
Fotnot: När Björn Wirdheim inte kör racerbil arbetar han som Formel 1-expert i Viasat Motors TV-sändningar tillsammans med F1-kommentatorn Janne Blomqvist.
Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018
Porsche Carrera Cup Scandinavia 2018 avgörs under sju tävlingshelger med två deltävlingar per helg.
4-5 maj: Ring Knutstorp
19 maj: Rudskogen Motorsenter, Norge
16-17 juni: Scandinavian Raceway
4-5 augusti: Nürburgring, Tyskland
18-19 augusti: Karlskoga Motorstadion
8-9 september: Rudskogen Motorsenter, Norge
21-22 september: Mantorp Park
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum







