Många på språkintroduktion går till komvux
– Övergångarna från språkintroduktion till vuxenutbildningen är många idag och de kommer sannolikt att öka framöver. Därför är det viktigt att kommunerna har en beredskap att svara mot de behov som kommer att finnas och att de erbjuder studie- och yrkesvägledning av god kvalitet för att stötta eleverna på bästa sätt, säger Torun Rudin, chef för gymnasieenheten på Skolverket.
Många elever går vidare till vuxenutbildning
47 procent av de elever som påbörjade språkintroduktion 2011 och 2012 gick vidare till någon form av vuxenutbildning inom fyra år efter starten. För elever som gick till komvux var det vanligaste ämnet svenska som andraspråk, både på grundläggande, och på gymnasial nivå. När det gäller yrkeskurser är det bara kurser från vård- och omsorgsområdet som finns med bland de tio vanligaste gymnasiala kurserna för eleverna. Många kommuner som svarade på Skolverkets enkät menade att utbudet inom vuxenutbildningen behöver utvecklas för att bättre passa de elever som kommer från språkintroduktion, särskilt när det gäller utbudet av yrkesutbildning.
En tredjedel till gymnasieskolan
Skolverkets kartläggning visar att en dryg tredjedel (36 procent) av de elever som påbörjade språkintroduktion 2011 och 2012 någon gång har varit inskrivna på nationella program under de fyra följande åren efter sin studiestart. De två största programmen var naturvetenskapsprogrammet och vård- och omsorgsprogrammet, som samlar sammantaget 30 procent av de språkintroduktionselever som läser vidare på ett nationellt program. Elever som övergår till nationella program får ofta en lång sammanlagd tid i gymnasieskolan. Uppföljning efter sex år, då de flesta lämnat gymnasieskolan, visar att ungefär hälften av eleverna som övergick till nationellt program har tagit examen.
Saknas ofta riktlinjer
Fakta om rapporten
Detta är den tredje uppföljningsrapporten om språkintroduktionsprogrammet som vänder sig till nyanlända ungdomar som behöver en utbildning med tyngdpunkt i det svenska språket för att kunna gå vidare i gymnasieskolan eller till annan utbildning. Rapporten innehåller statistiska beskrivningar och analyser som bygger på registeruppgifter, och en enkät till samordnarna för nyanländas lärande i de kommuner som har språkintroduktion. Den statistiska redovisningen följer tidigare språkintroduktionselever under längre tid för att ge en så heltäckande bild som möjligt av deras utbildningsvägar efter språkintroduktion. Enkäten besvarades av 144 kommuner och 8 kommunalförbund, vilket är en svarsfrekvens på 68 procent för kommunerna och 88 procent för kommunalförbunden.
Kontaktuppgifter
Frågor om fakta och statistik i rapporten kontakta undervisningsråden Fredrik Lundholm, 08-527 331 33 eller Linda Wennler, 08-527 334 34
Frågor om gymnasieskolan kontakta Torun Rudin, chef för gymnasieenheten, 08-527 336 04
Frågor om vuxenutbildning kontakta Marcello Marrone, chef för vuxenutbildningsenheten, 08-527 334 56
Nyckelord
Länkar
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
