Ny handbok för rekrytering inom grafisk industri

I boken får läsaren bland annat handfasta tips för en lyckad rekryteringsprocess, Ungdomsbarometern avslöjar vad framtidens medarbetare efterfrågar och HR-experten Svante Randlert förklarar vad som krävs för att bli en drömarbetsgivare. Den innehåller även intervjuer med tre medlemsföretag som berättar hur de gör för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke och locka nya medarbetare.
– Många av våra medlemsföretag anser att rekrytering är en utmaning och ännu fler vill ha vårt stöd inom strategisk kompetensförsörjning. Vi hoppas att den här handboken ska öka kunskapen och inspirera till nya idéer, säger Ravindra Parasnis, vd för Grafiska Företagen.
Ökat fokus på kompetensförsörjning
Inspirationsskriften är ytterligare ett led i Grafiska Företagens utökade satsning på rekrytering och kompetensförsörjning inom grafisk industri. För att stödja och kvalitetssäkra detta arbete har organisationen inrättat ett kompetensråd med medlemsrepresentanter.
Tillsammans med GS-facket utvecklas nu en branschvalidering med kravprofiler och kunskapstest för olika grafiska yrken. Ett annat partsgemensamt initiativ är kampanjen Grafx.se, som aktualiserats under våren 2018, med syfte att få fler unga intresserade av den grafiska industrin. Dessutom har Grafiska Företagen tagit fram en lathund för att stimulera prao och praktik hos sina medlemsföretag.
Nyckelord
Kontakter
Maria WikströmBransch- och Kommunikationschef
Fotograf: Niklas Palmklint
Bilder
Länkar
Om
Grafiska Företagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för den grafiska branschen. 350 kreativa medlemsföretag utvecklar, förpackar och distribuerar budskap för hela samhället. Allt från undervisningsmaterial för våra barns lärande till hållbara förpackningar för den gröna omställningen.
Följ Grafiska Företagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Grafiska Företagen
BookTok-profilen Jasmine Darban prisas för att ha väckt läslust hos en ny generation20.11.2025 08:33:08 CET | Pressmeddelande
Hon har gjort böcker trendiga i en digital värld. Genom TikTok och sitt förlagsvarumärke Fenix har Jasmine Darban skapat ett community som inspirerar unga att läsa – och nu belönas hon med Grafiska Företagen och Medieföretagens stora branschpris på 100 000 kronor.
Bättre stämningsläge än industrin men svag orderstock16.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska branschens första konjunkturrapport visar på ett bra stämningsläge med ökad rörelsemarginal. Det finns dock flera negativa indikatorer i form av minskad nettoomsättning, svag orderstock och en produktion som inte återhämtat sig sedan pandemin.
Gränslös grafiker vinner Formgivningspriset 202514.10.2025 14:22:29 CEST | Pressmeddelande
Den grafiska formgivaren Aron Kullander Östling tilldelas Formgivningspriset 2025 på 50 000 kronor. Han är modig, tänjer gränser och breddar normer inom grafisk produktion på ett sätt som få formgivare har gjort, menar juryn.
Känd formgivare prisas för svenskproducerat verk10.10.2025 06:58:00 CEST | Pressmeddelande
Formgivaren Greger Ulf Nilson tilldelas ett nyinstiftat pris på 25 000 kronor för årets bok formgiven och tryckt i Sverige. Han vinner priset för utställningskatalogen till ”The house leans but the curtains hang straight” på Lillehammers konstmuseum 2024.
Den grafiska branschen välkomnar att EUDR skjuts upp23.9.2025 14:36:19 CEST | Pressmeddelande
”Det är ett välkommet besked, men en oacceptabel hantering av frågan”, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman i en kommentar till att EU:s miljökommissionär Jessika Roswall meddelat att EU:s avskogningsförordning (EUDR) föreslås skjutas upp ytterligare ett år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

