Skolverket kräver tillbaka 28 miljoner i bidrag
- Vi har fått signaler om att Praktiska inte uppfyllt sina åtaganden kopplat till statsbidrag. Detta, tillsammans med att bolaget är den största mottagaren av statsbidrag för gymnasial lärling, föranledde den fördjupade granskning som vi nu har genomfört. De brister vi har upptäckt ser vi mycket allvarligt på, säger Andreas Spång, enhetschef på Skolverket.
Nära 1000 felaktiga kontrakt
Totalt har Skolverket granskat sex olika statsbidrag som Praktiska har tilldelats mellan åren 2015 och 2017. I ett av dem, bidraget för gymnasial lärling, fanns brister i fler än vart femte utbildningskontrakt. Korrekta kontrakt mellan skolhuvudman, elev och arbetsplats är ett grundläggande villkor för statsbidragen och enligt skollagen ska det framgå vilka delar av utbildningen som ska genomföras på en arbetsplats. Denna uppgift saknades i närmare 1000 utbildningskontrakt. Skolverket har därför beslutat att kräva tillbaka 28 miljoner kronor.
- Det är viktigt för eleverna att veta vilka delar av utbildningen som kommer att vara på arbetsplats respektive skola. Dessutom ska skolhuvudmannen dokumentera detta för att ha koll på vilken utbildning eleverna ska få. Brister detta finns det en överhängande risk för att eleverna inte får den ut bildning de har rätt till, säger Andreas Spång.
Största bidragstagaren
Praktiska Sverige AB är inriktat på lärlingsutbildningar och yrkesutbildningar inom gymnasieskolan och är den huvudman som har beviljats mest pengar i statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning. För de granskade perioderna har Praktiska totalt beviljats 109 miljoner kronor. Praktiska Sverige AB driver 33 gymnasieskolor runt om i landet. Vid granskningarna av de sex bidragen har Skolverket begärt in kompletterande uppgifter från Praktiska Sverige AB och även tagit hjälp av en extern part, revisionsbyrån KPMG. Lista över de granskade bidragen återfinns nedan.
Statsbidrag följs upp
Skolverket har en skyldighet att följa upp och utvärdera de bidrag som Skolverket administrerar. Detta för att säkra att beloppen som beviljas används enligt de villkor som framgår av beslutet om bidraget. De kommuner eller ansvariga för fristående skolor som har beviljats statsbidrag ska i efterhand redovisa till Skolverket hur pengarna har använts. Skolverket genomför även regelbundet stickprovskontroller.
Mer om statsbidrag
Kommuner och ansvariga för fristående skolor och förskolor kan ansöka om bidrag för att utveckla verksamheter och utbilda personal. Syftet med bidragen är att ge barn och elever bättre förutsättningar att lära sig och att nå målen. Det är regeringen som beslutar om storleken och syftet med bidragen. Skolverket utformar och administrerar ansökningarna och fattar beslut om 55 olika statsbidrag per år.
Även organisationer och andra verksamheter kan ansöka om bidrag.
Kontaktuppgifter
För frågor till Andreas Spång kontakta Skolverkets presstjänst, 08-527 333 00
presstjanst@skolverket.se
De granskade bidragen är:
- Statsbidraget för behörighetsgivande utbildning för yrkeslärare
- Statsbidraget för gymnasial lärlingsutbildning
- Statsbidraget för högskolestudier i specialpedagogik
- Statsbidraget för högskolestudier i sva och sfi
- Statsbidraget för lärarlönelyftet
- Statsbidraget för karriärtjänster
Nyckelord
Dokument
- Beslut statsbidrag för behörighetsgivande utbildning för yrkeslärare.pdf
- Beslut statsbidrag för gymnasial lärlingsutbildning.pdf
- Beslut statsbidraget för högskolestudier i specialpedagogik.pdf
- Beslut statsbidraget för högskolestudier i sva och sfi.pdf
- Beslut statsbidraget för karriärtjänster.pdf
- Beslut statsbidraget för lärarlönelyftet.pdf
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
