
Reselandet Tyskland fortsatt starkt i europeisk konkurrens – européernas stadsresmål nummer 1

Tyskland hävdar sin starka konkurrensposition under 2016 bland de europeiska reseländerna. Enligt en aktuell utvärdering av World Travel Monitor, gjord av marknadsforskningsinstitutet IPK International, befinner sig Tyskland med sina 53,7 miljoner resor från Europa (en ökning på 3 procent i jämförelse med föregående år) på plats nummer 2 bland européernas mest populära resmål. Spanien växte med 10 procent och knep med sina 62,5 miljoner resor förstaplatsen. Frankrike behåller sin tredjeplats, men med en tillbakagång på 4 procent till 37,6 miljoner resor. Därefter kommer Italien (36,5 miljoner resor) och Österrike (27,5 miljoner resor).
Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, menar att:
– Som del av den ledande gruppen bland Europas stora turistresmål har Tyskland en utmärkt position. Även under svåra förutsättningar kunde vi försvara vår topplacering som européernas kultur- och stadsresmål nummer 1. På basis av begrundade marknadsanalyser och ständig kundorientering når vi en målgrupps- och marknadsspecifik märkeskommunikation. Genom den konsekventa omsättningen av vår digitaliseringsstrategi ger vi Tysklands incoming ytterligare tillväxtimpulser.
Reseströmmarna skiftar
Under 2016 växte den världsomspännande turismen med ytterligare 4 procent. Därutöver har IPK även noterat en förskjutning av de globala reseströmmarna. Från den dynamiskt mest växande källregionen Asien registrerades en tvåsiffrig tillväxt bestående av både inom-asiatiska utlandsresor och en tvåsiffrig ökning av utgående turism till Amerika. Samtidigt fastställer experterna en ensiffrig minskning av resor i riktning Europa. I detta sammanhang är Tyskland med sin ökning på 3 procent verkligen välplacerad.
Längre semesterresor och stadsresor förblir tillväxtdrivande
Av alla resor från Europa till Tyskland förblir semestern, med sin 55-procentiga andel, det starkaste marknadssegmentet. I en jämförelse med 2015 steg antalet semesterresor med 3 procent och uppgick år 2016 till 29,6 miljoner stycken. Inom denna kategori vinner en trend från fjolåren ytterligare mark: längre semesterresor bestående av fyra eller fler övernattningar ökade med 5 procent till 17,5 miljoner resor. Kortare semesterresor bibehåller nivån från 2015 med sina 12,1 miljoner stycken. Tyskland är européernas stadsresmål nummer 1. 12,1 miljoner stadsresor innebär en stark ökning på 25 procent under 2016.
Tysklands topposition som affärsresemål
Under 2016 var européernas affärsresor, med en minskning på 5 procent, på en kännbar tillbakagång. Tyskland lyckades emellertid behålla affärsresornas fjolårsvolymer och kunde med sina 12,8 av totalt 60,5 miljoner affärsresor hävda sin tidigare ställning i Europa. De traditionella områdena inom affärsresor kompenserade, med sin ökning på 2 procent, den lätt sviktande delen av s.k. främjande affärsresor (-2 procent). Här förlorade framför allt resor till mässor/utställningar (-12 procent) mark. Affärsreseområdet kongresser/konferenser kunde dock med sina nära nog 250 000 resor till Tyskland uppvisa en ökning på 7 procent.
Ekonomiska betydelsen av Tysklands incoming ökar
Under 2016 spenderade européerna totalt 31,4 miljarder euro på transport, boende, mat, shopping etc. under sin Tysklandsresa, inklusive inresa, utresa och mellanlandning. Därmed steg det nationalekonomiska värdeskapandet med återigen 4 procent tack vare antalet inresande.
Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.
Kontakter
Frederic FoersterPress- och webbansvarig
(vikarie till Gustav t.o.m. 31.08.2018)
Gustav SvärdPress- och webbansvarig
Tel:+46 8 665 18 85gustav.svaerd@germany.travelBilder

Dokument
Om
Tyskland - Det vänliga semesterlandet
På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel
Följ Tyska Turistbyrån
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån
Fem måsten i Berlin 202517.12.2024 05:30:00 CET | Pressmeddelande
År 1825 påbörjades bygget av museumsön i Berlin. Mitt i staden och mitt i floden Spree. Här finns i dag fem världsberömda museer, med samlingar om mer än 6000 år av mänsklighetens historia.
Tyska Turistbyrån i Sverige stänger12.12.2024 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Tyska Turistbyråns kontor i Sverige kommer att avsluta sin verksamhet den 31 december 2024. Därmed avslutas en lång och framgångsrik tid med goda kontakter mellan de svenska resenärerna och destinationen Tyskland
De mest sevärda resmålen i Tyskland 202427.11.2024 10:07:42 CET | Pressmeddelande
Semesterupplevelser för hela familjen, pulserande storstäder och historiska sevärdheter är favoriterna bland internationella besökare i Tyskland. Detta visar resultatet från undersökningen "De 100 mest sevärda resmålen i Tyskland" på den Tyska Turistbyråns (DZT) hemsida.
Hemma-hos-semester på privat herrgård20.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under de senaste årtiondena har gods och herrgårdar i den nordtyska regionen Mecklenburg genomgått omfattande renoveringar. Många av dessa historiska hus har nya verksamhetsområden och drivs av ägarna, som sätter sin egen prägel på husen utifrån sina intressen och färdigheter.
Stjärnskådning från sängen – i genomskinliga bubbeltält15.11.2024 05:00:00 CET | Pressmeddelande
Under mottot ”Släck lamporna – tänd stjärnorna” erbjuder Schloss Krugsdorf övernattning i så kallade bubbeltält. Tälten ligger i slottsparken och lockar med en förtrollande panoramavy och fri utsikt över en spektakulär stjärnhimmel. För den som inte vill laga mat ute erbjuder slottet en romantisk middag med en gourmetkock.
Tyska Turistbyrån