Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller.
Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till.
Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell kommer att fattas de kommande månaderna.
Kännetecknande för 911 Speedster Concept är den lägre rutramen med en mer lutande vindruta och motsvarande lägre sidorutor. Det ger studien en ännu mer kompakt profil med en mycket låg ”fly line” vilket påminner om föregångare som Porsche 356 1500 Speedster. En speciell kolfiberkåpa bakom framsätena med en ”double bubble”, ett traditionellt designelement för den här modellen sedan 911 Speedster från 1988, täcker strukturen till överrullningsskyddet. Två kontrasterande svarta lameller mellan ”pucklarna” ger en aerodynamisk touch och på den genomskinliga vindavvisaren av plexiglas är logotypen ”Porsche 70 år” ingraverad.
Som den historiska originalmodellen föreskriver har 911 Speedster Concept ett lätt tonneau-tak i stället för ett cabriolettak. Det skyddar interiören från regn när bilen är parkerad och fästs med åtta så kallade Tenax-fästen. Speedsterns lättviktsfilosofi fortsätter inuti bilen där navigation, radio och luftkonditionering slopats. De skålade kolfibersätena med ljusbrunt Cognac 356 Aniline-skinn är influerade av bilens klassiska föregångare.
Konceptsstudiens breda kaross har lånats från 911 Carrera 4 Cabriolet, även om framskärmarna, den främre huven och bakluckan är tillverkade av lätta kolfibermaterial. Lackeringen i de traditionella färgerna GT Silver och Vit går tillbaka till Porsches tidiga tävlingsmodeller – liksom många andra omsorgsfullt framtagna detaljer, som tanklocket i 50-talsstil placerat mitt på den främre huven, den klassiska Talbot-formen på ytterbackspeglarna och strålkastarnas unika form. Genomskinliga och täckta ytor på strålkastarna liknar ett kryss och är en blinkning till en vana från Porsches tidiga år inom motorsporten. Då tejpades strålkastarnas glas före tävlingarna för att skydda dem mot stenskott och förhindra att glasen splittrades. De breda B-stolparna och bakpartiet är dekorerade med frästa och förgyllda Speedster-bokstäver.
Under karossen förlitar sig 911 Speedster Concept på bästa möjliga teknik. Chassit kommer huvudsakligen från 911 GT3, med kontrasterande högglanspolerade klöverbladsdetaljer på de imponerande 21-tumsfälgarna i Fuchs-design. För första gången kommer de här fälgarna med centrumlåsning. GT-modellen bidrar också med avgassystemet med slutrör i titan och drivlinan med sexväxlad manuell växellåda. Den minimalistiska konceptstudiens sexcylindriga boxermotor utvecklar 500 hk och varvar upp till 9 000 v/min.
Historien om Porsche Speedster börjar i USA
Speedster-varianter av sportbilsmodellerna, som kombinerar nöjet med att köra öppet med oförfalskad körglädje, har varit en del av Porsches företagshistoria sedan 1952. Förfadern till Speedster-modellerna, Porsche 356 1500 America Roadster, hade en helt handgjord aluminiumkaross. Den vägde 60 kg mindre än 356 Coupé och toppfarten 175 km/tim med dess fyrcylindriga boxermotor på 70 hk, var en prestation på sin tid.
Med skjutrutor i dörrarna, ett hopvikbart regnskydd, lätta skålade säten och utvecklad uteslutande för den amerikanska marknaden, tillverkad i endast 16 exemplar, förkroppsligade den här bilen flera viktiga element i Speedster-designen.
2010 hade åtta olika serier och specialmodeller tagits fram med namnet ”Speedster”. Porsche 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster var en höjdpunkt 1957, och den första 911 Speedster kom 1988. De 356 tillverkade 911 Speedster för 997-serien 2010 blev ett tillfälligt avbrott i produktionen av Speedster-varianter.
70 år med Porsches sportbilar – specialutställning och många aktiviteter.
I en specialutställning i Porsche Museum presenterar företaget nu flera historier och milstolpar där Porsche påtagligt har influerat utvecklingen av sportbilen sedan 1948 och fortsätter att göra det ännu denna dag. Målet är att framhålla Porsches framstående utvecklingsarbete under de gångna sju årtiondena.
Porsche firar också det här jubileet med ett stort antal aktiviteter världen över under 2018. I morgon den 9 juni, bjuder Porsche in fans till sin ”Sports Car Together Day“ vid alla sina anläggningar jorden runt. Den 16 – 17 juni bjuder Porsche in anställda, boende i Zuffenhausen-området och blivande kunder till ett firande i och runt anläggningen i Stuttgart.
Festival of Speed som hålls 12- 15 juli I Goodwood i Storbritannien kommer också att fira jubileet, liksom Rennsport Reunion i Kalifornien den 27 – 30 september. I firandet ingår ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.
Bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och på Porsche press database (https://presse.porsche.de).
911 Carrera Cabriolet: blandad förbrukning 8,5–7,5 l/100 km; CO2-utsläpp 195–172 g/km
911 GT3: blandad förbrukning 12,9–12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km
911 GT3 RS: blandad förbrukning 12,8 l/100 km; CO2-utsläpp 291 g/km
911 GT2 RS: blandad förbrukning 11,8 l/100 km; CO2-utsläpp 269 g/km
Nyckelord
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder
Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Tre unga tjejer utvalda till Porsche Sveriges och Mikaela Åhlin-Kottulinskys gemensamma satsning Race Apprentice 202514.3.2025 09:00:53 CET | Pressmeddelande
Porsche Sverige och erfarna racing- och rallyföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky samarbetar i Race Apprentice 2025 – ett projekt med ambitionen att hjälpa unga svenska tjejer att ta nästa steg i sin motorsportkarriär. Tre unga talanger är nu utvalda.
Porsche i Sverige 75 år!4.2.2025 15:05:38 CET | Pressmeddelande
Porsche i Sverige fyller 75 år. Generalagenturen säkrades våren 1950 efter korta förhandlingar mellan Scania-Vabis och Porsche-Konstruktionen. Den första bilen, en handbyggd Porsche 356 Coupé, importerades den 11 maj samma år. Sverige blev därmed en av de första exportmarknaderna i världen för Porsche.
Porsche Sverige och Mikaela Åhlin-Kottulinsky satsar på kvinnlig återväxt inom motorsporten20.1.2025 09:00:26 CET | Pressmeddelande
Under en lång karriär inom olika motorsportdiscipliner har Mikaela Åhlin-Kottulinsky flera gånger stått på prispallen och tävlat sida vid sida med flera av sportens största namn. Nu vill hon tillsammans med Porsche ge tillbaka till sin idrott med en satsning som uppmärksammar motorsport och skapar en väg in för unga tjejer som drömmer om en karriär inom racing.
Mer dynamisk än någonsin - nya Porsche 911 Carrera S8.1.2025 14:10:04 CET | Pressmeddelande
Porsche utökar modellutbudet av 911 med nya Carrera S. Med en 480 hk stark 3,0-liters turboladdad boxermotor och utökad standardutrustning placerar sig modellen mellan 911 Carrera och 911 Carrera GTS. Med förbättrad prestanda och kördynamik överträffar den påtagligt föregångaren. En betydande effektuppgradering och ytterligare utrustningsalternativ ger ett betydande mervärde jämfört med 911 Carrera.
Porsche kompletterar andra generationen Taycan med tre nya modeller.12.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Med vässad design, mer effekt, större räckvidd och ännu bättre laddningsprestanda moderniserade Porsche den helt elektriska modellserien Taycan i början av 2024. Nu kompletteras familjen med tre nya versioner: Nya Taycan GTS bygger vidare på Porsches modellövergripande framgångssaga Gran Turismo Sport. Med upp till 700 hk (515 kW) toppeffekt med Launch Control är denna version återigen den sportigaste upp till Turbo-versionerna. Nya Taycan GTS finns som sportsedan och som Sport Turismo. Den bakhjulsdrivna sportsedanen Taycan kompletteras nu också av en motsvarande version med fyrhjulsdrift.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum