Sol och värme satte krokben för tågtrafiken
Under maj inträffade ovanligt många störningar i tågtrafiken i Skåne, med flertal förseningar på södra stambanan, som följd. Elfel, solkurvor och nedrivna kontaktledningar var några av orsakerna. Vädret och värmen tillsammans med avsaknad av regn innebar dessutom en mycket stor brandrisk.
Statistiken för punktligheten för persontågen i hela Sverige visade under maj månad 85,2 procent, vilket är 4,5 procent lägre än för april 2018.
De stationer i Skåne som drabbades mest var:
- Malmö 83 procent punktlighet (april 88,6 procent)
- Helsingborg 81,2 procent punktlighet (april 88,6 procent)
- Hässleholm 80,5 procent punktlighet (april 84,6 procent)
- Lund 80 procent punktlighet (april 86,4 procent)
Däremot visade hela trafikområde Syd (Skåne, Blekinge och Småland) en punktlighet på 89,3 procent, som i princip innebär att 9 av 10 tåg kom fram i tid.
Trafikverket förstår att förseningar, delinställda tågavgångar och omledning av tågtrafik skapar frustration hos både de som reser kollektivt och för dem som ansvarar för transporter av både resenärer och gods. Därför arbetar Trafikverket tillsammans med andra aktörer kontinuerligt och intensivt för att minimera riskerna för oplanerade stopp. Näst efter säkerhet är punktlighet den viktigaste frågan.
- Det är viktigt att komma ihåg att resandet med tåg är ett mycket säkert sätt att ta sig fram, men vi är medvetna om att åtgärder behöver göras både nu och på lång sikt för att förbättra och stärka järnvägsanläggningen. Vi arbetar aktivt med att åtgärda de brister vi ser och som kan påverka punktligheten, säger Kenneth Fridolin, chef Trafikledningsområde Syd, Trafikverket.
Trafikverket genomför åtgärder för att minimera störningar
- Vi har sett över tillgången av reservdelar som är kritiska för strömförsörjningen. Vi har också omfördelat arbetsinsatserna för det pågående arbetet med upprustningen av kontaktledningar. Detta för att minska eventuella störningar som kopplar till det pågående upprustningsarbetet, berättar Kenneth Fridolin.
Nationell plan ger ökade anslag till järnvägsunderhåll
- Det är ingen hemlighet att underhållet historiskt har varit eftersatt. Regeringen har nu anslagit mer pengar till järnvägsunderhåll och det kommer att innebära att vi förhoppningsvis kan öka takten för att stegvis rusta upp järnvägen. Arbetet är påbörjat, men det kommer att ta tid, säger Kenneth Fridolin.
Faktaruta:
I det punktlighetsmått (STM) Sammanvägt tillförlitlighetsmått, som Trafikverket mäter punktligheten efter, så ingår akut inställda tåg i punktlighetsstatistiken. Detta innebär att tåg som ställs in senast dygnet innan avgång räknas som ett försenat tåg.
Punktlighetsmått:
- Måttet för att redovisa tågtrafikens punktlighet är beslutat av Trafikanalys, den myndighet som ansvarar för den officiella statistiken för Sveriges transporter och trafik. Mer information på Trafikanalys webbplats
- Måttet heter STM5 (Sammanvägt tillförlitlighetsmått) och innebär att tåg som är mer än fem minuter sena till sin slutstation eller har blivit inställt samma dag eller dagen innan avgång räknas som icke-punktligt. Ett punktligt persontåg ska alltså ha ankommit till sin slutstation högst 5 minuter efter tidtabell.
Måttet STM5 gäller för samtliga tre kategorier statistiken är uppdelad i: Kortdistanståg (pendeltåg/flygtåg), Medeldistanståg (regionaltåg) och Långdistanståg (fjärr- eller snabbtåg).
Nyckelord
Kontakter
Kenneth Fridolin, chef Trafikledningsområde Syd, Trafikverket
010-124 00 89
Trafikverkets pressjour, 0771-31 15 00
Om
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt.
På Trafikverket jobbar cirka 7000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
