Skolverket

Skolverket i Almedalen: Skolsegregation, lärarbrist och skolans digitalisering

Dela
Måndag den 2 juli arrangerar Skolverket två seminarier - ett med fokus på skolsegregation och lärarbrist och ett med inriktning på skolans digitalisering. Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson medverkar i båda seminarierna.

Skolsegregation och lärarbrist – så arbetar vi tillsammans för en likvärdig skola

Hur ska skolan lösa utmaningarna med skolsegregation och lärarbrist? Hur påverkar lärarbristen redan segregerade skolor? Vad kan vi åstadkomma med de förutsättningar vi har idag?

Datum: 2 juli

Tid: 13.30-14.30

Plats: Hästgatan 2

Så arbetar vi tillsammans för att främja skolans digitalisering

Hur samverkar vi för att främja skolans digitalisering? Vad vill vi åstadkomma och vilka utmaningar finns? Hur kan digitaliseringen av nationella prov bidra till en ökad digital kompetens?

Datum: 2 juli

Tid: 15.15-16.15

Plats: Hästgatan 2

Skolverkets presskontakt i Almedalen är Mattias Ragert 08-527 334 33

Välkommen!

Länkar

Om

Skolverket
Skolverket
Svetsarvägen 16
171 41 Solna

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye