Ving AB

Svenska semesterfirare vill ha spanska tapas på tallriken och olivolja i resväskan

Dela
Många svenskar är matintresserade och det kulinariska intresset följer även med på semestern. Klassisk snabbmat väljs bort framför lokala rätter som spanska tapas och grillad färsk fisk. Dessutom hör matprodukter till de populäraste souvenirerna vi tar med oss hem i resväskan. Det visar Vings resepanel där 16 951 personer svarat på semesterrelaterade frågor.
Foto: Vings bildarkiv
Foto: Vings bildarkiv

84 procent av respondenterna tycker att det är viktigt att prova den lokala maten när de är ute och reser. Fyra av tio väljer helst spanska tapas följt av grillad färsk fisk, grekisk tzatziki och kötträtter på sin semestertallrik. Det som däremot väljs bort är hamburgare och korv med pommes frites.

Gärna ekologiskt och närodlat

För nära 7 av 10 (65,7 procent) är det viktigt att den mat som serveras på de restauranger man besöker på hotellet eller resmålet är tillagad på ekologiska och/eller närodlade produkter. 6,6 procent svarar att det till och med är mycket viktigt medan en dryg tredjedel (27,7 procent) svarar att det inte är det.

- På våra egna koncepthotell har vi under lång tid jobbat mycket med att stärka de lokala inslagen i restaurangerna och även frukost-, lunch- och kvällsbufféer innehåller lokal och närodlad mat så långt det går. I år har vi dessutom komponerat en modern vegetarisk a la carte-meny till våra O.B.C-hotell, säger Lennart Kevdal, Product Manager Food & Beverage för Vings koncepthotell.

Olivolja och vin populäraste souvenirerna

Att ta med sig en souvenir hem från resmålet är det många som gör och då gärna något ätbart. De fem populäraste matprodukterna är olivolja följt av vin, kryddor, ostar och likörer.

Topplista matfavoriter:

Topplista matsouvenirer:

1. Spanska tapas 41,6 %

1. Olivolja från trakten 49,5 %

2. Grillad färsk fisk 37,8 %

2. Lokala viner 41,9 %

3. Grekisk tzaziki 32,9 %

3. Kryddor 33,5 %

4. Kötträtter 29,3 %

4. Ostar (ex manchego, pamesan, halloumi) 18,6 %

5. Skaldjur 27,6 %

5. Likörer från trakten (ex citronlikör) 16,3 %

6. Souvlaki 20 %

6. Oliver 14,5 %

7. Thaimat 18,5 %

7. Lokala spritsorter 13,6 %

8. Pastarätter 18 %

8. Nötter 11,8 %

9. Sallader 13,3 %

9. Olika skinkor (ex Pata negra, parmaskinka) 7,9 %

10. Kycklingrätter 12,5 %

10. Kakor och lokala bakverk 6,2 %

(Tre svar möjliga )                                                           (Tre svar möjliga )

 

Läs mer om Vings koncepthotell: https://www.ving.se/hotell

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 16 951 personer. Undersökningen genomfördes under perioden31/5-7/6, 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Kontakter

Bilder

Foto: Vings bildarkiv
Foto: Vings bildarkiv
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Ving lanserar ny nordisk reklamkampanj: ”Semester du inte vill hem från”23.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande

På juldagen går startskottet för Vings nya reklamkoncept som ska framkalla den känsla vi alla känner igen: när man inte vill åka hem från semestern. Med igenkänning och humor, kryddat med semesterscener ska tre nya reklamfilmer – tillsammans med kreativt innehåll i digitala och sociala kanaler – skapa uppmärksamhet och få semestersugna svenskar att boka resor. Bakom det nya kampanjmanéret står svenska Perfect Fools och danska Robert/Boisen & Like-Minded i samarbete med Vings Inhouseavdelning.

Ving först ut att lansera direktcharter till Vlora i Albanien till sommaren18.12.2025 09:26:53 CET | Pressmeddelande

När portarna till en helt ny internationell flygplats i Albanien öppnas i vår, med Vlora Airport, blir Ving blir först ut i Norden att lansera direktcharter till den södra kusten av landet. Senast Ving erbjöd Albanien var till resmålet Saranda, men då med en längre transfer från grekiska Korfu. Nu erbjuds avgångar med det egna flygbolaget Sunclass Airlines direkt till Vlora med start den 3 juni och ett utökat program med fyra olika resmål.

Ving utökar chartern från Luleå med attraktiva sommaravgångar till Rhodos9.12.2025 10:07:58 CET | Pressmeddelande

Mitt under högsäsongen kan norrbottningarna glädjas åt ytterligare en charterdestination från Luleå Airport när Ving lanserar Rhodos som en nyhet. Första flyget lyfter den 24 juni och därefter erbjuds avgångar fram till och med den 19 augusti. För resenärer i Norrbotten innebär satsningen smidiga resor till en av Medelhavets mest uppskattade öar – utan mellanlandning. Satsningen kompletterar sommarens övriga destinationer; Mallorca, Cypern och Kreta.

Reseboom under Black Week2.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är inte bara inredning, kläder och elektronik som skapar köplust bland svenskarna under Black Week. I år passade extra många på att unna sig en resa till varmare breddgrader, där sommarresorna var extra hett villebråd. Under Black Week såg Sveriges största resebolag Ving en ökning med hela 40 procent på sålda sommarresor jämfört med samma tid i fjol. Black Week följer därmed det starka bokningsmönster som resebolaget sett under hela hösten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye