Volkswagen lanserar bildelningstjänst med elbilar 2019

Utrullningen av We och dess mobilitetstjänster, i synnerhet inom bildelning, inleds i Tyskland under nästa år och ska utvidgas till större städer i Europa, Nordamerika och Asien redan år 2020. Detta meddelade Volkswagen under ett event i Berlin.
− Vi är övertygade om att bildelningsmarknaden har potential. Därför går vi in i denna marknad med ett helhetskoncept som täcker alla behov av rörlighet från den korta resan som tar bara några minuter till den långa semesterresan. Dessa fordonsflottor för Vehicles-on-demand kommer helt och hållet att bestå av elbilar och kommer därför att ge nollutsläpp och en hållbar rörlighet. Det är ett smart sätt att lindra belastningen på stadsområden, förklarade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör.
Utöver bildelning kan We-plattformen också omfatta så kallade mikromobilitetslösningar. På Genèvesalongen i mars presenterade Volkswagen de smidiga och eldrivna fordonskoncepten I.D. Cityskater och I.D. Streetmate. Med dessa kortdistansfordon kör man inte bara omkring tyst utan också utsläppsfritt i stan.
Dessutom erbjuder We-plattformen bland annat en parkeringsapp och platsbaserade tjänster, utformade för att komplettera MOIA:s mobilitetslösningar. MOIA är Volkswagen-koncernens företag för mobilitetstjänster och fokuserar framförallt på bildelning och bilpooler.
We-plattformen förvaltas av UMI Urban Mobility International GmbH, Berlin (www.urban-mobility.io), ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. UMI startade sitt arbete i år och består av ett team på cirka 30 personer.
− Våra kunder förväntar sig en miljövänlig fordonsflotta som tar dem till deras destination snabbt och till ett rimligt pris - och det är exakt det vi ska leverera, kommenterade Philip Reth, VD på UMI.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder



Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum