2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland
2Entertain gjorde under 2018 en satsning i egen regi på den tysktalande marknaden genom att under hösten spela Flashdance på nio orter i Tyskland och Österrike. Föreställningen kritikerrosades och prisnominerades och sammanlagt 61 000 biljetter såldes, vilket dock inte var tillräckligt för att nå målsättningen på 90 000 biljetter. 2Entertain offentliggjorde därför den 30 januari 2019 att satsningen på den tysktalande marknaden, i egen regi, avbrutits. Efteranalysen visade tydligt att för att nå framgång i de tysktalande regionerna är ett samarbete med en stark kommersiell partner med kunskap om främst biljettförsäljning på aktuell marknad avgörande.
BB Promotion är Tysklands största turnéproducent och ingår i det engelska bolaget Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion har under 30 år framgångsrikt producerat turnéer i de tysktalande länderna med alla de stora musikalerna från Broadway och West End och de är specialister på PR och marknadsföring av musikaler i Tyskland, Schweiz och Luxemburg.
BB Promotion ser en stor potential i den produktion av Flashdance som 2Entertain producerade och spelade under hösten 2018 och en turné är nu planerad. Turnén kommer att besöka 16 städer i Tyskland, Schweiz och Luxemburg och totalt kommer 113 föreställningar att spelas. Premiären är i Köln i december 2019 och turnén pågår till och med april 2020. Inga nya investeringar i produktionen kommer att krävas och den hanteras på samma sätt som övriga samproduktioner inom 2Entertain.
- Det känns mycket bra att BB Promotion nu går in som samproducent av Flashdance och med deras kunskap om hur man framgångsrikt säljer biljetter till musikaler på den tysktalande marknaden ser vi goda möjligheter till fina försäljningssiffror på den näst största musikalmarknaden i Europa, säger Janne Andersson, VD 2Entertain.
- En samproduktion med BB Promotion minskar riskexponeringen avsevärt då deras starka marknadsposition på den tysktalande marknaden ger optimala förutsättningar för 2Entertain, att med en redan utvecklad produktion av Flashdance, nå framgång i regionen, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Inledningsvis går BB Promotion in som samproducent till 2Entertain samtidigt som det finns goda möjligheter att framöver utveckla samarbetet till i att omfatta fler produktioner.
Kontakter
Pelle MattissonVD / Koncernchef Moment Group
pelle.mattisson@momentgroup.comBilder
Länkar
Om
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Ledins teatersatsning växer så det knakar6.12.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Den 3 juli 2025 slår Höga Kusten Friluftsteater upp portarna - igen. - Med publikens överväldigande kärlek och utsålda föreställningar har teatern fått luft under vingarna, säger eldsjälen och kompositören Tomas Ledin.
Golf, skratt och snedsprång – Thomas Petersson och Clara Henry intar Krusenstiernska Teatern sommaren 20253.12.2024 15:35:36 CET | Pressmeddelande
I sommar bjuder Krusenstiernska Teatern på en komisk hole-in-one med farsen "Oss swingers emellan" – en träffsäker och modern tolkning av en klassisk amerikansk komedi. Med premiär den 26 juni väntar förvecklingar, kärlekskaos och en hel del skratt när Thomas Petersson och Clara Henry intar huvudrollerna på Kalmar-scenen.
Exceptionell efterfrågan på biljetter till musikalen Änglagård - "Enorm tacksamhet!"29.11.2024 10:02:29 CET | Pressmeddelande
Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain gör ett blixtinsatt biljettsläpp till Änglagård på Malmö Arena och Scandinavium sommaren 2025. ”Trots hård konkurrens och tuffa tider väljer publiken Änglagård. Vi känner en enorm tacksamhet” säger Johan von der Lancken, föreställningens producent.
Ballbreaker blir Green Key-certifierat21.11.2024 08:04:07 CET | Pressmeddelande
Ballbreaker har nått en ny nivå i sitt hållbarhetsarbete genom att få sin konferensverksamhet certifierad genom Green Key, en internationellt erkänd miljömärkning för anläggningar inom besöksnäringen. Certifieringen är ett kvitto på att Ballbreaker uppfyller höga krav inom 13 olika hållbarhetsområden, samtidigt som den stärker engagemanget för att fortsätta utveckla verksamheten för en hållbar framtid.
Oväntad återkomst för succéduo: ”Jag har längtat efter Rut”20.11.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Utsålda hus. Förlängd spelperiod. Över 200.000 sålda biljetter. Därmed tänkte Tommy Körberg sätta punkt för sitt Änglagård. Men så blir det inte. Tommy och motspelaren Helen Sjöholm återvänder, i Väst- och Sydsverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum