2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland
2Entertain gjorde under 2018 en satsning i egen regi på den tysktalande marknaden genom att under hösten spela Flashdance på nio orter i Tyskland och Österrike. Föreställningen kritikerrosades och prisnominerades och sammanlagt 61 000 biljetter såldes, vilket dock inte var tillräckligt för att nå målsättningen på 90 000 biljetter. 2Entertain offentliggjorde därför den 30 januari 2019 att satsningen på den tysktalande marknaden, i egen regi, avbrutits. Efteranalysen visade tydligt att för att nå framgång i de tysktalande regionerna är ett samarbete med en stark kommersiell partner med kunskap om främst biljettförsäljning på aktuell marknad avgörande.
BB Promotion är Tysklands största turnéproducent och ingår i det engelska bolaget Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion har under 30 år framgångsrikt producerat turnéer i de tysktalande länderna med alla de stora musikalerna från Broadway och West End och de är specialister på PR och marknadsföring av musikaler i Tyskland, Schweiz och Luxemburg.
BB Promotion ser en stor potential i den produktion av Flashdance som 2Entertain producerade och spelade under hösten 2018 och en turné är nu planerad. Turnén kommer att besöka 16 städer i Tyskland, Schweiz och Luxemburg och totalt kommer 113 föreställningar att spelas. Premiären är i Köln i december 2019 och turnén pågår till och med april 2020. Inga nya investeringar i produktionen kommer att krävas och den hanteras på samma sätt som övriga samproduktioner inom 2Entertain.
- Det känns mycket bra att BB Promotion nu går in som samproducent av Flashdance och med deras kunskap om hur man framgångsrikt säljer biljetter till musikaler på den tysktalande marknaden ser vi goda möjligheter till fina försäljningssiffror på den näst största musikalmarknaden i Europa, säger Janne Andersson, VD 2Entertain.
- En samproduktion med BB Promotion minskar riskexponeringen avsevärt då deras starka marknadsposition på den tysktalande marknaden ger optimala förutsättningar för 2Entertain, att med en redan utvecklad produktion av Flashdance, nå framgång i regionen, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Inledningsvis går BB Promotion in som samproducent till 2Entertain samtidigt som det finns goda möjligheter att framöver utveckla samarbetet till i att omfatta fler produktioner.
Kontakter
Pelle MattissonVD / Koncernchef Moment Group
pelle.mattisson@momentgroup.comBilder
Länkar
Om
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Pop-Tastic! En explosiv ny show på Golden Hits med stjärnproducenten Tess Merkel och popikonen Martin Rolinski24.4.2024 14:57:09 CEST | Pressmeddelande
Den 22 augusti är det dags för en sensationell premiär på Golden Hits med den sprakande nya showen, Pop-Tastic! Efter den enorma framgången med förra årets "A Blast From The Past" är det nu dags för ännu en oförglömlig upplevelse som kommer att få publiken att dansa ända fram till nästa sommar.
Årsredovisningen för 2023 publicerad19.4.2024 09:02:46 CEST | Pressmeddelande
Nu har Årsredovisningen för 2023 publicerats.
Moment Group med fokus på hållbarhet10.4.2024 16:37:13 CEST | Pressmeddelande
Som en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin har Moment Group ett stort ansvar i att driva på utvecklingen inom hållbarhet och ställa krav där det finns möjlighet att påverka. En viktig del i detta är att ha en tydlig strategi som visar genuint engagemang i frågan, med konkreta mål och handlingar som ger resultat.
Högtryck på Korvfabrikören26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Det råder ett enormt tryck på Vallarna, som i sommar byter frontfigur. In kliver Claes Malmberg. Över 30.000 personer köpte biljett när de släpptes. - Vi hade kunnat sålt 30.000 biljetter bara till premiären, säger producenten Janne Andersson.
Prisbelönta historien om Dreamgirls blir musikal på China Teatern i Stockholm13.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den hyllade musikalen om Dreamgirls kommer för första gången att sättas upp som musikal i Norden. Dreamgirls – The Musical har spelats för fulla hus på såväl Broadway som i West End samt filmatiserats 2006 med bland andra Beyoncé Knowles, Jennifer Hudson och Eddie Murphy i huvudrollerna. Dreamgirls - The Musical bjuder på en gripande resa fylld av drömmar, kärlek, vänskap och svek i regi av en av landets mest hyllade regissörer, Edward af Sillén med svensk översättning av Calle Norlén. Premiär 12 september 2024 på China Teatern i Stockholm.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum