Moment Group

2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland

Dela

2Entertain gör tillsammans med BB Promotion en samproduktion av musikalen Flashdance. BB Promotion är en av Tysklands ledande aktörer inom produktion och marknadsföring av musikal och show och ingår i Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion kommer att vara huvudansvariga för en turné med Flashdance, med 2Entertain som samproducent.

Flashdance
Flashdance

2Entertain gjorde under 2018 en satsning i egen regi på den tysktalande marknaden genom att under hösten spela Flashdance på nio orter i Tyskland och Österrike. Föreställningen kritikerrosades och prisnominerades och sammanlagt 61 000 biljetter såldes, vilket dock inte var tillräckligt för att nå målsättningen på 90 000 biljetter. 2Entertain offentliggjorde därför den 30 januari 2019 att satsningen på den tysktalande marknaden, i egen regi, avbrutits. Efteranalysen visade tydligt att för att nå framgång i de tysktalande regionerna är ett samarbete med en stark kommersiell partner med kunskap om främst biljettförsäljning på aktuell marknad avgörande.

BB Promotion är Tysklands största turnéproducent och ingår i det engelska bolaget Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion har under 30 år framgångsrikt producerat turnéer i de tysktalande länderna med alla de stora musikalerna från Broadway och West End och de är specialister på PR och marknadsföring av musikaler i Tyskland, Schweiz och Luxemburg.

BB Promotion ser en stor potential i den produktion av Flashdance som 2Entertain producerade och spelade under hösten 2018 och en turné är nu planerad. Turnén kommer att besöka 16 städer i Tyskland, Schweiz och Luxemburg och totalt kommer 113 föreställningar att spelas. Premiären är i Köln i december 2019 och turnén pågår till och med april 2020. Inga nya investeringar i produktionen kommer att krävas och den hanteras på samma sätt som övriga samproduktioner inom 2Entertain.

- Det känns mycket bra att BB Promotion nu går in som samproducent av Flashdance och med deras kunskap om hur man framgångsrikt säljer biljetter till musikaler på den tysktalande marknaden ser vi goda möjligheter till fina försäljningssiffror på den näst största musikalmarknaden i Europa, säger Janne Andersson, VD 2Entertain.

- En samproduktion med BB Promotion minskar riskexponeringen avsevärt då deras starka marknadsposition på den tysktalande marknaden ger optimala förutsättningar för 2Entertain, att med en redan utvecklad produktion av Flashdance, nå framgång i regionen, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

Inledningsvis går BB Promotion in som samproducent till 2Entertain samtidigt som det finns goda möjligheter att framöver utveckla samarbetet till i att omfatta fler produktioner.



Kontakter

Bilder

Flashdance
Flashdance
Ladda ned bild

Länkar

Om

Moment Group
Moment Group
Trädgårdsgatan 2
411 08 Göteborg

0771 - 17 00 00http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

 

Följ Moment Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Moment Group

Öppet brev no. 2: UPPLEVELSEBRANSCHEN NÄRMAR SIG MED STORMSTEG EN TOTAL KOLLAPS, REGERINGEN MÅSTE GÅ FRÅN ORD TILL HANDLING - NU!21.9.2020 15:13:36 CESTPressmeddelande

För en månad sedan gick vi ut med ett öppet brev till regeringen som plockades upp av media och spreds i sociala kanaler. Därefter har vi intervjuats om branschens tuffa läge i Nyhetsmorgon i TV4 och en rad olika tidningar samt diskuterat frågan i möten med politiker på riksdagsnivå, med kansliråd på kulturdepartementet och med ordförande i kulturutskottet. De har alla visat ett stort intresse och ställt många frågor för att verkligen förstå branschen och det behov av tidsramar, tydlighet i restriktioner och tillräckliga stödpaket som vi alla desperat efterfrågar. Vi uppskattar dessa dialoger och finns självklart tillgängliga för en fortsättning – men för en hel närings överlevnad krävs handling – och det måste ske NU!

Moment Groups likviditet negativt påverkad av coronapandemin - prognostiserad likviditetsbrist under mitten av fjärde kvartalet18.9.2020 15:57:58 CESTPressmeddelande

Bolagets ledning har tidigare meddelat att bolagets likviditet bedömts vara tillräcklig för att bedriva verksamheten fram till och med utgången av 2020 under förutsättning att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020. Då restriktionslättnader uteblivit är återöppningen av bolagets olika verk-samheter inte möjlig i den utsträckning som krävs för tillfredsställande likviditet. Tillräckliga stödpaket har heller inte beslutats från regeringens håll. Bolaget bedömer därför att det finns risk för att likviditetsbrist uppstår i mitten av fjärde kvartalet 2020. Ett intensivt arbete pågår för att säkra såväl likviditeten i närtid som finansieringen på längre sikt.

VD har ordet - hämtat från rapporten 1 jan-30 jun 202024.7.2020 09:13:36 CESTPressmeddelande

Perioden april till och med juni har för Moment Group dominerats av coronapandemins negativa konsekvenser för nöjes- och upplevelsebranschen. Under kvartalet har nettoomsättningen från verksamheterna uppgått till 14 msek (168 msek) vilket speglar branschens förutsättningar under rådande kraftfulla myndighets-restriktioner. Under kvartalet har arbetet fokuserats på att hantera den ansträngda likviditeten samt att skapa en mer flexibel kostnadsbas för en mer effektiv verksamhet framgent.

Höstens föreställningar av Saturday Night Fever på China Teatern och Rain Man på Oscarsteatern flyttas till våren 2021.23.6.2020 11:20:51 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Sedan i slutet av mars står större delen av kultursverige stilla sedan allmänna tillställningar i Sverige begränsats till max 50 deltagare, allt beroende på Coronavirusets (Covid-19) framfart. Producenterna bakom produktionerna, Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain, har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lätta, men med rådande situation fattas nu beslutet att flytta Rain Man på Oscarsteatern och Saturday Night Fever på China Teatern till vårsäsongen 2021. Beslutet tas nu för att garantera att både gäster och personal ska känna sig trygga när de vistas på teatrarna. Nya premiärdagar planeras till den 6 januari 2021 för Rain Man på Oscarsteattern samt den 21 januari 2021 för Saturday Night Fever på China Teatern. Samtliga berörda kunder kontaktas personligen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum