Moment Group

2Entertain gör en samproduktion med marknadsledande aktör i Tyskland

Dela

2Entertain gör tillsammans med BB Promotion en samproduktion av musikalen Flashdance. BB Promotion är en av Tysklands ledande aktörer inom produktion och marknadsföring av musikal och show och ingår i Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion kommer att vara huvudansvariga för en turné med Flashdance, med 2Entertain som samproducent.

Flashdance
Flashdance

2Entertain gjorde under 2018 en satsning i egen regi på den tysktalande marknaden genom att under hösten spela Flashdance på nio orter i Tyskland och Österrike. Föreställningen kritikerrosades och prisnominerades och sammanlagt 61 000 biljetter såldes, vilket dock inte var tillräckligt för att nå målsättningen på 90 000 biljetter. 2Entertain offentliggjorde därför den 30 januari 2019 att satsningen på den tysktalande marknaden, i egen regi, avbrutits. Efteranalysen visade tydligt att för att nå framgång i de tysktalande regionerna är ett samarbete med en stark kommersiell partner med kunskap om främst biljettförsäljning på aktuell marknad avgörande.

BB Promotion är Tysklands största turnéproducent och ingår i det engelska bolaget Ambassador Theatre Group (ATG), global marknadsledare inom segmentet live entertainment. BB Promotion har under 30 år framgångsrikt producerat turnéer i de tysktalande länderna med alla de stora musikalerna från Broadway och West End och de är specialister på PR och marknadsföring av musikaler i Tyskland, Schweiz och Luxemburg.

BB Promotion ser en stor potential i den produktion av Flashdance som 2Entertain producerade och spelade under hösten 2018 och en turné är nu planerad. Turnén kommer att besöka 16 städer i Tyskland, Schweiz och Luxemburg och totalt kommer 113 föreställningar att spelas. Premiären är i Köln i december 2019 och turnén pågår till och med april 2020. Inga nya investeringar i produktionen kommer att krävas och den hanteras på samma sätt som övriga samproduktioner inom 2Entertain.

- Det känns mycket bra att BB Promotion nu går in som samproducent av Flashdance och med deras kunskap om hur man framgångsrikt säljer biljetter till musikaler på den tysktalande marknaden ser vi goda möjligheter till fina försäljningssiffror på den näst största musikalmarknaden i Europa, säger Janne Andersson, VD 2Entertain.

- En samproduktion med BB Promotion minskar riskexponeringen avsevärt då deras starka marknadsposition på den tysktalande marknaden ger optimala förutsättningar för 2Entertain, att med en redan utvecklad produktion av Flashdance, nå framgång i regionen, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.

Inledningsvis går BB Promotion in som samproducent till 2Entertain samtidigt som det finns goda möjligheter att framöver utveckla samarbetet till i att omfatta fler produktioner.



Kontakter

Bilder

Flashdance
Flashdance
Ladda ned bild

Länkar

Om

Moment Group
Moment Group
Trädgårdsgatan 2
411 08 Göteborg

0771 - 17 00 00http://www.momentgroup.com/

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Skandinavien.Koncernen är listad på Nasdaq Stockholm, Main Market, och omsätter knappt en miljard kronor. I de olika verksamheterna inom Moment Group skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år och koncernen har fler än 500 medarbetare. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Falkenberg och Växjö

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

 

Följ Moment Group

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Moment Group

Höstens föreställningar av Saturday Night Fever på China Teatern och Rain Man på Oscarsteatern flyttas till våren 2021.23.6.2020 11:20:51 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group Sedan i slutet av mars står större delen av kultursverige stilla sedan allmänna tillställningar i Sverige begränsats till max 50 deltagare, allt beroende på Coronavirusets (Covid-19) framfart. Producenterna bakom produktionerna, Vicky Nöjesproduktion och 2Entertain, har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lätta, men med rådande situation fattas nu beslutet att flytta Rain Man på Oscarsteatern och Saturday Night Fever på China Teatern till vårsäsongen 2021. Beslutet tas nu för att garantera att både gäster och personal ska känna sig trygga när de vistas på teatrarna. Nya premiärdagar planeras till den 6 januari 2021 för Rain Man på Oscarsteattern samt den 21 januari 2021 för Saturday Night Fever på China Teatern. Samtliga berörda kunder kontaktas personligen.

Nuläget i Moment Group under coronapandemins påverkan14.5.2020 17:52:25 CESTPressmeddelande

Hela upplevelsebranschen påverkas starkt av coronapandemin och inom samtliga verksamheter i Moment Group pågår ett intensivt arbete med att parera den negativa påverkan Covid-19 har på koncernen när det gäller såväl omsättning som rörelseresultat och likviditet. Inköps- och investeringsstopp infördes för ett par månader sedan och arbete pågår löpande med att minimera kostnadsbasen och nyttja de olika stödpaket som möjliggörs. Samtidigt fortsätter arbetet med att stärka balansräkningen och säkra finansieringen framåt. Genom en kombination av nedan beskrivna aktiviteter bedömer ledningen att bolaget har tillräcklig likviditet för att bedriva verksamheten under resterande del av 2020. Bedömningen förutsätter att aktivitetsnivån i verksamheten successivt normaliseras från slutet av tredje kvartalet 2020.

ÅRETS föreställning av Alla tiders ÅSA-NISSE på VALLARNAS FRILUFTSTEATER 2020 flyttas till sommaren 2021 8.5.2020 12:09:41 CESTPressmeddelande

2Entertain - Part of Moment Group AB Regeringen beslöt den 11 mars att följa Folkhälsomyndigheternas restriktioner att stoppa ALLA allmänna sammankomster och offentliga träffpunkter med fler än 500 personer. Därefter från och med söndag den 29 mars får allmänna tillställningar ha max 50 deltagare. Detta gör att vi från Vallarnas friluftsteater har väntat in i det sista för att se om restriktionerna kommer att lyftas under en snar framtid, men med rådande situation fattar vi nu beslutet att flytta vår verksamhet till 2021. Självklart vidtar vi detta beslut med omtanke om publikens och medarbetarnas hälsa och i förhållande till Coronavirusets framfart (covid-19) i Sverige. Därav finner vi att det blir bäst att 2020 års buskis Alla Tiders Åsa-Nisse flyttas till sommaren 2021 och blir 25 års jubileumsföreställningen. ”Inget har egentligen förändrats när det kommer till bokningsläget. Förutom att vi flyttat föreställningen ett år. De som redan bokat en biljett till årets föreställning behål

Detta har jag sett fram emot!4.5.2020 14:03:41 CESTPressmeddelande

Den 1 maj i år tillträdde jag som tillförordnad VD/Koncernchef för Moment Group. Jag har min bakgrund i konsumentvarubranschen och har haft ledande positioner i konsumentvaru- och serviceföretag såsom Carlsberg, Selecta, Procter & Gamble m fl. Nuförtiden har jag fokuserat på kortare uppdrag som interims VD och kommer närmast från tjänsten som tillförordnad VD för den svenska klädkedjan Twilfit, som vi tog igenom en företagsrekonstruktion och försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum