30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater

I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen

Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Succéresultat för virtualGTM 2020 stärker omstart för Tysklands incomingturism6.7.2020 11:44:36 CESTPressmeddelande

Virtual GTM 2020 blev en stor succé för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT): 450 key accounts från den internationella resebranschen från 49 länder använde plattformen för att ta del av tjänster och erbjudanden från 250 tyska partners inom hotellbranschen, transportsektorn och fritidsindustrin, incoming services och regionala turistorganisationer, och för att förhandla inför det kommande året. För detta ändamål avtalades mer än 5 700 online-möten via DZT:s GTM Networking Tool.

Europeiska källmarknader i fokus för DZT:s recoveryprogram för tysk incomingturism1.7.2020 13:52:43 CESTPressmeddelande

Stockholm den 01 juli 2020 – Viktiga europeiska källmarknader kommer att återhämta sig snabbast från följderna av Coronapandemin. Detta bekräftas i två internationella marknadsundersökningar på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT). I undersökningarna har man analyserat utsikterna för tysk incomingturism efter att alla resebegränsningar har lyfts. Som ett led i detta kommer DZT att fokusera marknadsföringsverksamheten på de källmarknader och marknadssegment som har störst potential.

DZT utökar samarbetet med influencers1.6.2020 12:26:22 CESTPressmeddelande

Stockholm den 1 juni 2020 – Medan många klassiska marknadsföringskampanjer måste stoppas och skjutas upp på grund av Coronakrisen, har Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) förstärkt sitt befintliga samarbete med influencers. Den pågående kommunikationen med dessa multiplikatorer är en del av den globala empatikampanjen #DiscoverGermanyFromHome, som DZT har lanserat för att upprätthålla intresset för Tyskland som resedestination under lockdown-perioden.

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.