Tyska Turistbyrån

30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Dela

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater

I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen

Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

GTM 2020 som digitalt evenemang från den 22 till den 24 juni 202018.5.2020 13:37:37 CESTPressmeddelande

Stockholm den 18 maj 2020 – Från den 22 till den 24 juni arrangerar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) Tysklands största incomingworkshop – Germany Travel Mart – som ett tre dagar långt online-event. På grund av Covid19-pandemin har DZT i samråd med värden för årets evenemang, turismförbundet Mecklenburg-Vorpommern (TMV), beslutat att flytta den fysiska Germany Travel MartTM (GTM) till år 2021.

DZT utvidgar sin framgångsrika kampanj #DiscoverGermanyFromHome7.5.2020 12:20:16 CESTPressmeddelande

Stockholm den 7 maj 2020 – Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT:s) internationella kommunikationskampanj #DiscoverGermanyFromHome har fått ett ovanligt starkt gensvar på de 50 källmarknaderna för tysk incomingturism världen över. Sedan kampanjen lanserades den 16 mars har den nått 9,6 miljoner användare via DZT:s egna kanaler och genererat mer än en miljon interaktioner. Därtill kommer 19 000 inlägg om kampanjen på externa kanaler, vilka i sin tur resulterade i 210 000 interaktioner. Kampanjen har fått ett enastående gensvar med 94,4 procent positiva reaktioner.

DZT-kampanj #DiscoverGermanyFromHome samlar aktuella aktiviteter på sociala medier2.4.2020 17:07:35 CESTPressmeddelande

Stockholm den 2 april 2020 – Under den lockdown som råder i stora delar av världen samlar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sina löpande marknadsföringsaktiviteter på samtliga globala sociala medier-kanaler i kommunikationskampanjen #DiscoverGermanyFromHome. Målet är att förmedla innehåll som är både inspirerande, empatiskt och samtidigt informativt till morgondagens kunder. Kampanjen inkluderar virtuella upplevelseformat av destinationer från Tysklands alla 16 delstater. På så vis knyter man kontakt med potentiella Tysklandsbesökare som har möjlighet att upptäcka landet virtuellt. Förutom #DiscoverGermanyFromHome använder kampanjen även existerande hashtaggar som #staysafe, #stayathome och #traveltomorrow.

42:a passionsspelen i Oberammergau skjuts upp till år 202223.3.2020 09:45:55 CETPressmeddelande

Stockholm, den 23 mars 2020. Den 42:a utgåvan av passionsspelen i Oberammergau skjuts upp på grund av den rådande coronapandemin. Beslutet kommer efter att kretsförvaltningen i Garmisch-Partenkirchen förbjudit genomförandet av passionsspelen i Oberammergau. Eftersom gästernas och de medverkandes hälsa har högsta prioritet, har de ansvariga beslutat att skjuta upp den planerade premiären av passionsspelen den 16 maj 2020 fram till år 2022.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum