Tyska Turistbyrån

30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Dela

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater

I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen

Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

DZT uppmärksammar: 30 år efter murens fall och tyska återföreningen23.9.2019 11:12:01 CESTPressmeddelande

30 år efter händelserna år 1989, med den ”fredliga revolutionen” i DDR och öppnandet av gränsen mot Västtyskland, lanserar Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) i samarbete med sin premiumpartner HanseMerkur mediakampanjen ”Reselandet Tyskland – 30 år efter murens fall”. Kampanjens medelpunkt är en representativ överblick över turistutbudet i Tyskland som under de senaste 30 åren ständigt har vuxit och stigit i popularitet bland internationella turister.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum