Tyska Turistbyrån

30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Dela

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater

I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen

Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel
Ladda ned bild

Dokument

Om

Tyska Turistbyrån
Tyska Turistbyrån
Box 27104
102 52 Stockholm

http://www.germany.travel/se/index.html

Tyskland - Det vänliga semesterlandet

På uppdrag av den tyska regeringen har Tyska Turistbyråns huvudkontor (DZT - Deutsche Zentrale für Tourismus e.V.) arbetat i mer än femtio år för att sprida budskapet om reselandet Tyskland till den övriga världen. Tyskland är känt för sin turistiska mångfald över hela världen vilket har gjort uttrycket reselandet Tyskland till ett av de mest välkända varumärkena. Läs mer på www.germany.travel

Följ Tyska Turistbyrån

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån

Tyska Turistbyrån är huvudsponsor för Vagabonds Tågresedag på Stockholms Centralstation den 6 december 20194.12.2019 15:41:24 CETPressmeddelande

Stockholm, den 4 december 2019: Statistik över tågbiljettsförsäljningen visar ett kraftigt ökat intresse för tågresor till Tyskland. Ökningen gäller både enkelsträckor och rundresor med exempelvis Interrailkort. Trenden bekräftas i Tysklands incomingsiffror som visar en ökning på 5,3 procent för övernattningar på hotell och logianläggningar med tio bäddar eller fler under perioden juni till augusti 2019.

Tysk incomingturism växer över det europeiska genomsnittet4.11.2019 14:50:44 CETPressmeddelande

Stockholm den 04 november 2019 – Trots det tuffa läget på marknaden ökar Tysklands popularitet som resmål i den europeiska konkurrensen, detta enligt en delrapport från IPK Internationals studie World Travel Monitor. Marknadsforskningsinstitutet har på uppdrag av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) sammanställt siffror för månaderna januari till augusti 2019. Europa är den överlägset viktigaste källregionen för tysk incoming och enligt rapporten har europeiska resor till Tyskland ökat med 2,5 procent i jämförelse med samma period föregående år. Nordamerika står för en tillväxtimpuls från de transatlantiska marknaderna med plus tre procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum