30 år sedan murens fall: Tysklands turism mer än fördubblad

Murens fall i november 1989 och den tyska återföreningen året efter resulterade i den historiskt sett största tillväxtökningen någonsin för tysk incoming.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Kort tid efter återföreningen (den gemensamma statistiken sträcker sig tillbaka till 1993) noterades över 31 miljoner internationella övernattningar i den forna förbundsrepubliken Tyskland och drygt 3,4 miljoner i det forna DDR. Mellan år 1993 och 2018 har antalet internationella övernattningar i hela Tyskland mer än fördubblats, från 34,7 miljoner till 87,7 miljoner. En framgångssaga som ledde till det nionde rekordresultatet i rad år 2018. Incomingturismen i Tyskland sedan återföreningen ökar dessutom kraftigare än det europeiska och globala genomsnittet.

Särskilt märkbara effekter för östtyska delstater

I de östtyska delstaterna (inklusive Berlin) sexdubblades övernattningsvolymen under tidsperioden från 3,4 miljoner till 20,5 miljoner. År 1993 låg de nya delstaternas andel (inkl. Berlin) i tysk incoming på knappt tio procent, och år 2018 på 23 procent. Berlin dominerar incomingturismen i de nya delstaterna med 15,1 miljoner utländska övernattningar.

Stark position i den internationella konkurrensen

Det återförenade Tyskland har en stark position i den internationella konkurrensen bland resedestinationer. Reselandet Tyskland har en enastående image som gynnar efterfrågan: År 2006 – direkt efter fotbollsmästerskapet – placerade sig Tyskland enligt GfK Roper Nation Brands Index, som rankar länders marknadsvärde, för första gången på första plats bland 50 nationer och sedan dess har Tyskland alltid placerat sig bland de 3 främsta. I sin Global Competitiveness Index placerar World Economic Forum Tyskland som näringslivsnation på plats 3 i en global jämförelse mellan 140 stater, ett resultat som även återspeglas i en tredjeplacering i Travel & Tourism Competitiveness Index.

Utbud och efterfrågan på turistprodukter i det återförenade Tyskland formas av de internationella turisternas faktiska resevanor: Tyskland ligger på plats 1 som européernas kulturresmål, plats 1 som global destination för mässor, plats 1 i Europa som konferens- och kongressresmål, plats 1 som stadsresmål bland européer, plats 2 i Europa som destination för internationella lyxresor och plats 1 som resmål bland unga européer (15-24 år).

Med mer än 350 erkända hälsobad och kurorter, 100 semesterrutter, över 130 nationella naturlandskap, 200 000 kilometer vandringsvägar och 70 000 kilometer cykelleder har Tysklands semesterregioner ett synnerligen varierat och stort utbud inom kategorin wellnessturism. Begreppen aktiv semester samt hälso- och medicinturism är andra områden som bidrar till att främja turismen på landsbygden.

Läs mer om reselandet Tyskland på www.germany.travel.

East Side Gallery i Berlin. FOTO: visitBerlin/Philip Koschel

Planera årets cykeltur - till Berlin12.1.2022 13:00:00 CET | Pressmeddelande

Cyklingen har fått ett stort uppsving under pandemin. Fler än någonsin svingar sig upp i sadeln, oftast för en kortare tur. Inför sommaren är det kanske dags för en längre utmaning? Två pulserande europeiska metropoler, 70 mil och en kort sjöresa över Östersjön – den internationella cykelvägen Berlin-Köpenhamn förbinder huvudstäderna via idylliska miljöer och många vänliga människor. Oändliga vyer över orörd natur, massor av möjligheter att ta ett dopp, upptäcka några överraskningar och smaka på ny mat och dryck.

Nyårlöfte för 2022? Uppnå ditt hälsomål i Tyskland3.1.2022 04:00:00 CET | Pressmeddelande

Wellness-erbjudanden över hela Tyskland gör det möjligt att börja året på ett hälsosamt sätt. Här finns klassiska spa, ofta med kampanjer, som hjälper till att nå det där nyårslöftet, som du kanske precis har avlagt. I dagens situation är det många som funderar på hur vi kan hjälpa både kropp och själ att må bättre. Vi riktar blicken mot norra Tyskland och hittar en kust med klassiska hotell, vandringsleder och många spa-upplevelser, tex certifierade thalasso-spa.

Skidåkning i Tyskland - VM i Garmisch i januari29.12.2021 13:39:08 CET | Pressmeddelande

Tyskland som vinterdestination har mycket att erbjuda - skidåkning för hela familjen, vandring genom det förtrollande snölandskapet och avkopplande spavistelser för kropp och själ. Vintern står för dörren och vi behöver inte åka långt söderut för att hitta ett riktigt winter-wonder-land. - Tyskland kan erbjuda mycket under vintern. Många förknippar kanske inte Tyskland med skidåkning, men det finns många bra skidområden och här är det självklart att kombinera skidsemestern med spa och wellness, som Tyskland är så känt för, säger turistchef Iris Müller från Tyska Turistbyrån. Den 29 och 30 januari 2022 går världscupen för damerna nerför den legendariska backen Kandahar i Garmisch-Partenkirchen. Regionen har också ansökt om att få stå värd för det alpina skid-VM 2027. Svaret på det kommer först i maj 2022, då FIS-rådet tar sitt beslut.

Vandra på Nordsjöns botten28.12.2021 12:06:45 CET | Pressmeddelande

Titt som tätt klättrar någon förväntansfull besökare upp på skyddsvallen för att se Nordsjöns vilda vågor – och blickar till sin besvikelse ut över en till synes ändlös lervälling. Men, Nordsjön återvänder! Var sjätte timme löser ebb och flod av varandra och skapar en 10 000 kvadratmeter stor våtmark med en unik flora och fauna. Sedan 2009 är Vadehavet ett UNESCO-världsnaturarv. Europas vadehav täcker en över 500 kilometer lång kustremsa, som börjar i Nederländerna, går via hela tyska kusten och sträcker sig till Danmark, med dramatiska och fascinerande tidvattenupplevelser.

Specialutställning på Mercedes Benz Museum i Stuttgart28.12.2021 09:04:53 CET | Pressmeddelande

Med anledning av 70-årsjubileet av Mercedes Benz-fabriken i Stuttgart öppnar nu Mercedes Benz Museum en spännande specialutställning med titeln "The fascination of the SL - a dream car through 70 år". "Åh Herre, vill du inte köpa mig en Mercedes Benz?" Så sjöng Janis Joplin 1972, och man brukar lägga till: "Och det måste vara en SL-modell." Det är snart 70 år sedan Mercedes Benz-fabrikerna i Stuttgart lanserade den första SL-modellen och sedan dess har serien av sportbilar rullats ut över hela världen. Därför öppnar Mercedes Benz-museet en specialutställning om den populära bilserien den 22 oktober.

Tyskland rankas högst i Nation Brands Index - femte året i rad21.12.2021 15:44:21 CET | Pressmeddelande

Med över 60 000 intervjuer online, med personer över 18 år i 20 länder, genomför Anholt-Ipsos Nation Brands Index (NBI) en undersökning varje år. Här efterfrågas inställningen bland annat till länders regeringsstyre, export, immigration, investeringar och kultur. Det resulterade i att Tyskland återigen tog topplaceringen i NBI 2021. Kanada och Japan följer på andra respektive tredje plats. Sverige hamnade på en nionde plats (och sjönk en placering från föregående år).