30 oktober: Nokia, ett nyskrivet drama om världsföretaget sänds live från Finland

De flesta har någon gång hållit i en Nokiaprodukt och många har följt företagets upp- och nedgång på börsen genom otaliga löpsedlar. Men bakom rubrikerna finns en fascinerande företagsvärld, modiga visionärer och mycket att lära av. Nu ger Riksteatern publiken på 12 orter runtom i landet en unik möjlighet att ta del av denna spännande historia, genom en livesändning av Nokia från Åbo Stadsteatern.

Fotograf: Otto-Ville Väätäinen

[image]

Nokia har påverkat hela det finska folket och landets företagskultur, antingen direkt eller indirekt.

- Historien om Nokia är också en berättelse om det finska folket. Nokias framgångar har förmodligen förändrat Finland mer än något annat sedan urbaniseringen på 1950-talet. Fokus i pjäsen ligger i ledarna och de svåra beslut de var tvungna att fatta på vägen, säger Mikko Kouki, regissör för Nokia.

För föreställningsbilder och trailer: https://mediabank.riksteatern.se

Manus/Teksti: Sami Keski-Vähälä Regi/Ohjaus: Mikko Kouki

Medverkande

Linda Hämäläinen Stefan Karlsson Mika Kujala Taneli Mäkelä Kimmo Rasila Carl-Kristian Rundman Kirsi Tarvainen Markus Ilkka Uolevi

Riksteatern i samarbete med Folkets Hus och Parker och Åbo Stadsteater. Spelas på finska och textas till svenska.

Orter som sänder Nokia- live på bio den 30 oktober, kl 18: Botkyrka Gislaved Norrköping Skövde Södertälje Trosa Västerås

För mer information: Sofia Zouagui Press och PR ansvarig E-post: sofia.zouagui@riksteatern.se Mob: 070-528 99 15

Fotograf: Otto-Ville Väätäinen