300 miljoner för ökad export och fler investeringar i Sverige

Industrin är återigen ett draglok i svensk ekonomi. Förra året ökade exporten från samtliga län. För att ytterligare öka tillväxten och sysselsättningen vill Socialdemokraterna satsa på att få ännu fler företag att exportera och fler utländska storföretag att investera i Sverige.

Sverige är ett handelsberoende land och i dag har ungefär 1,4 miljoner svenskar ett jobb att gå till tack vare exporten. Men innan den socialdemokratiskt ledda regeringen tillträdde tappade vi marknadsandelar, särskilt på tillväxtmarknaderna. Därför lades näringspolitiken om och exporten ställdes i centrum. En exportstrategi om sammanlagt 800 miljoner kronor antogs och samtliga av strategins 22 åtgärder är genomförda eller påbörjade.

- Exporten är avgörande för vår tillväxt och välfärd. Jag vill att fler företag över hela landet ska hitta ut på den globala marknaden och slå världen med häpnad över svensk kvalité och innovation, säger Stefan Löfven.

För första gången under hela 2000-talet ökade exporten under 2017 i samtliga län i landet. Varuexporten ökade samma år med 10 procent från året innan och är på nivåer som aldrig uppmätts tidigare. Även inflödet av utländska investeringar har återhämtat sig och allt fler svenska företag väljer att flytta hem produktion till Sverige. Exporten ökar brett, för alla större produktgrupper och till alla regioner i världen. Totalt har exporten ökat med hela 16 procent under mandatperioden.

- Men i den hårda globala konkurrensen går det inte att luta sig tillbaks och vara nöjd. Vi ska arbeta ännu hårdare för att jobben förläggas i Sverige och inte på andra sidan jorden. Därför är det viktigt att vi både säkrar finansieringen av vår exportoffensiv och utökar den, säger Stefan Löfven.

Därför föreslår Socialdemokraterna att ytterligare 300 miljoner läggs till de tidigare satsningarna. Pengarna riktas främst till Business Sweden som är regeringens och näringslivets gemensamma organ för export och investeringsfrämjande.

Satsningarna ska göras för att:

• Satsa mer på tillväxtmarknaderna. Det är viktigt att svenska företag finns där den framtida tillväxten finns. Den globala ekonomiska tillväxten äger till största delen rum på marknader som ligger långt från Sverige både geografiskt och kulturellt. Att få hjälp med nödvändiga kontakter, tillstånd och kännedom om det lokala affärsklimatet kan vara avgörande för att ett företag ska våga och lyckas med att gå in på en ny marknad.
  • Utveckla investeringsfrämjandet för fler investeringar till Sverige. Investeringsfrämjandesyftar till att locka utländska investeringar till Sverige som skapar sysselsättning och tillför kapital, kompetens och marknader till näringslivet i hela landet. Vi har unika förutsättningar att attrahera bland annat investeringar som bygger på hög innovationsgrad, som kräver förnybar energi eller som utvecklar nya hållbara material.
  • Göra större satsningar på de stora affärerna.Sverige behöver bli bättre att slåss om det riktigt stora affärerna runt om i världen, till exempel hamnar, stora infrastruktursatsningar eller dammar. Det kallas systemexport och kräver samarbete mellan en rad olika aktörer. De systemexporterande bolagen sysselsätter många i Sverige. Ett förstärkt främjande av systemexport bidrar inte bara till ökad export och ökad sysselsättning utan kan också bidra till att multinationella företag investerar mer i den svenska verksamheten.
  • Värna frihandeln och det internationella handelsregelverket. Sverige ska fortsatt verka för öppen handel och för att överenskommelser om fri och rättvis handel efterlevs.

Kontaktperson: Erik Nises, pressekreterare, 072 542 03 74

Stefan Löfvens program valdagen 9 september8.9.2018 09:00Pressmeddelande

09.40 Statsministern och Ulla Löfven promenerar från Sagerska huset till vallokalen där statsministern röstar. Fototillfälle. Adress: Riksdagshuset 10.30 Statsministern åker i kampanjbuss tillsammans med vallokomotiven, finansminister Magdalena Andersson, utrikesminister Margot Wallström och försvarsminister Peter Hultqvist. Bussen avgår från Gustav Adolfs torg. Fototillfälle. 10.50 Statsministern och vallokomotiven fikar och samtalar med pensionärer i Sundbyberg. Media är välkomna, statsministern och vallokomotiven finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Folkets Hus, Sturegatan 12, Sundbyberg. 12.00 Torgmöte i Vällingby centrum. Statsministern håller tal. SSUs förbundsordförande Philip Botström deltar. Media är välkomna, fototillfälle. Adress: Vällingby centrum, Pajalagatan 36. 12.40 Lunch hemma hos en barnfamilj. Media är välkomna, statsministern finns tillgängliga för kortare kommentarer i anslutning till besöket. Adress: Basgränd, Vällingby Anm