Jacka skapad av återvunna festivalflaskor ska få unga att panta
Enligt statistik från Returpack var 2017 ett rekordår för återvinning i Sverige. 1 850 miljoner förpackningar pantades vilket motsvarar 85% av alla burkar och PET-flaskor. Trots detta är unga fortfarande en grupp som sticker ut och ofta väljer att slänga sin burk eller flaska istället för att panta den. För att nå ut till ungdomarna tas en designjacka fram, gjord på återvunna plastflaskor uppsamlade under Way Out West.
– Norrlands Ljus Alkoholfri Ekologisk har hållbarhet i fokus. Den är bryggd på 100 procent ekologiska ingredienser och vi återanvänder restprodukter från bryggprocessen som biobränsle i bryggeriet. Vi har också ett ansvar för vad som händer med flaskorna och burkarna när de har druckits upp, och se till att så stor andel som möjligt återvinns. Vi hoppas att detta projekt kan visa på positiva effekter av återvinning, hur man kan återanvända material till nya produkter, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups.
Jackan som tas fram i ett exemplar designas av Cheap Monday och produceras i Sverige. Lansering sker i början av 2019, projektet resulterar även i en kort dokumentärfilm som har premiär i samband med lanseringen av jackan.
– På Cheap Monday har vi haft hållbarhet i fokus i flera säsonger, från och med AW18 är alla våra kollektioner märkta ”Sustainable”. Vi känner oss stolta över att få ta fram denna unika showpiece som står för våra, och våra samarbetspartners gemensamma förhållningssätt till återvinning och hållbarhet, säger Rocky af Ekenstam Brennicke, Marketing Director på Cheap Monday.
Under festivalen samlar en grupp på cirka 30 personer in PET-flaskor som slängts på marken. På festivalområdet finns ett Not Wasted-tält där besökare kan få mer information om vikten av återvinning.
– Way Out West är ISO 20121 certifierad, en hållbarhetscertifiering som gör att vi svarar mot bestämda sociala, ekologiska och ekonomiska krav. Vi arbetar löpande med opinionsbildning och utnyttjar vår plattform för att lyfta upp relevanta frågor. Not Wasted uppmanar till samtal och har stor potential att nå de ungdomar som inte pantar, säger Peter Björklund, Marketing Partnership Manager på på Luger.
Nyckelord
Kontakter
För mer information vänligen kontakta:
Charlotte Liljewall, Produktchef Norrlands Ljus, Spendrups
Email: charlotte.liljewall@spendrups.se
Telefon: +46 707 464 767
Malkiel Berry, PR Manager, Cheap Monday
Email: malkiel.berry@cheapmonday.com
Telefon: +46 729 805 341
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

