Uttjänt IT-utrustning skapar nytta i samhället

Tord Henryson arbetar med rekonditionerad IT och är grundare till IT4Kids i Sverige.
- Det finns mängder av eldsjälar, idrottsföreningar och organisationer som gör underverk för att barn och ungdomar ska få tillgång till sporter och andra aktiviteter på sin fritid men hela tiden får utföra detta med små medel. I Sverige skrotas i onödan ca en miljon datorer om året, de flesta av dessa skulle kunna doneras till IT4Kids istället och på så sätt blivit omvandlade till medel för dessa föreningar, säger han.
Loka Heroes, som drivs av Spendrups Bryggeri och stöttas av Svenska Basketbollförbundet, handlar om att göra det möjligt för fler barn och ungdomar att spela basket. Basket är en av de mest jämställda och integrerade sporterna men klubbar saknas ofta på grund av bristande resurser. Loka Heroes peppar och ger resurser till de som vill göra skillnad i samhället med hjälp av basket.
På Spendrups samlar nu IT-avdelningen ihop uttjänt utrustning för löpande donationer till IT4Kids.
- Genom detta samarbete kan vi skapa nytta både för miljön genom att se till att vår IT-utrustning återvinns samt generera resurser till vårt arbete med att göra skillnad i samhället genom Loka Heroes, säger Anna Lidström, hållbarhetschef på Spendrups
Om Loka Heroes
Loka Heroes är ett initiativ från Loka (Spendrups Bryggeri) och Svenska Basketbollförbundet. Tillsammans hittar, peppar och stöttar vi människor som gör skillnad i samhället med basket som verktyg. Vi tror att basket gör skillnad inom två av vårt samhälles största utmaningar - hälsa och mångfald. Basket är nämligen Sveriges mest jämställda och integrerade sport. Loka Heroes stöttar Heroes med pengar, kunskap, utrustning, kontaktnät och kanaler att nå ut. Loka Heroes strävar efter att inspirera fler till att göra skillnad i samhället med hjälp av basket. Hip-hop artisterna Ison&Fille, humorgruppen De Vet Du och WNBA-spelaren Amanda Zahui är ambassadörer för Loka Heroes.
Läs mer på lokaheroes.se eller på facebook.com/lokaheroes.
Om IT4Kids
IT4Kids startades av Xeptor IT Distribution, en internationell IT distributör av hård- och mjukvara från de ledande tillverkarna. Vi har vårt huvudkontor i Holland och lokala kontor över hela Europa. Xeptor ingår i en koncern som omsätter ca 750M € och sysselsätter över 800 personer. Xeptor startade IT4Kids eftersom såväl de som dess kunder och andra organisationer måste få enkla sätt att bidra till samhället. Läs mer på it4kids.se
För mer information, kontakta:
Hållbarhetschef Spendrups: Anna Lidström, anna.lidstrom@spendrups.se, 070-182 78 73
IT4Kids: Tord Henryson tord@it4kids.se 070 938 95 99
Nyckelord
Bilder
Om
Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors, Stockholm. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Melleruds, Loka, Trocadero, Briska och vin- och spritproducenter som El Coto, Cantina Zaccagnini, Plantation och Tamnavulin. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 5 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA, Grythyttans Glöggfabrik och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet.www.spendrups.se
Följ Spendrups Bryggeri AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB
Spendrups uppmärksammar Julmustens dag i Ludvika20.11.2025 14:05:00 CET | Pressmeddelande
Inför Julmustens dag 24 november visar en färsk Novusundersökning att julmusten är den alkoholfria dryck som svenskarna mest förknippar med julen. Hela 89 procent nämner julmust – långt före glögg, öl och andra alternativ. På Spendrups bryggeri i Grängesberg produceras varje år cirka 6 miljoner liter av den unika drycken.
Krušovice presenterar Krušo Combo – en hyllning till tjeckiskt hantverk, smak och kvalitet18.11.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Det tjeckiska ölmärket Krušovice lanserar konceptet “Krušo Combo” – en hyllning till över 400 år av bryggarhantverk och tidlös smak. Sedan 1581 har Krušovice stått för kvalitet och tradition, och med Krušo Combo möter ölet nu matens värld i inspirerande kombinationer som lyfter både dryck och rätt.
Magic Rock Saucery 3,9% 33 cl burk återkallas22.10.2025 16:14:36 CEST | Pressmeddelande
Spendrups återkallar Magic Rock Saucery 3,9 % burk 33 cl. Vi har fått in reklamationer på överjästa burkar vilket kan orsaka explosion och därmed skada. Vi återkallar därför produkten. Produkten har levererats till Systembolag över hela landet. Konsumenter som har köpt Magic Rock Saucery 3,9 % 33 cl burk ombedes kontakta Spendrups Konsumentkontakt. Konsumenter uppmanas att hantera produkten med försiktighet. Vi tar händelsen på största allvar och har i dialog med tillverkaren inlett en utredning för att vidta åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.
Ta del av Spendrups breda vintersortiment med både älskade klassiker och spännande nyheter21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Med julen runt hörnet är det dags att förbereda för säsongens traditioner. För många svenskar är julölen en självklar del av firandet. I år presenterar Spendrups ett mångsidigt vintersortiment med både älskade klassiker som Mariestads Julebrygd och spännande nyheter som till exempel Mariestads Vinterale – perfekt till vinterns alla högtider.
Heineken® går samman med Joe Jonas och globala influencers för att motverka digital överbelastning och få socialt umgänge “off socials”2.9.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Initiativet grundar sig i en ny rapport som visar hur den ökande digitala belastningen påverkar människor världen över. Mer tid framför skärmen gör att de sociala batterierna töms och leder till att vi umgås mindre i verkligheten, och alltmer sällan bokar in att träffas IRL.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

