Lidl Sverige

Lidl Tyresö finalist i Årets Frukt & Gröntavdelning

Dela
Lidl-butiken i Tyresö har utsetts till en av tre finalister i kategorin Årets Frukt & Gröntavdelning. Den slutliga vinnaren som utses på Dagligvarugalan den 20 september ska vara en butik som genom sitt arbete med varugruppen lyft butikens profil och lönsamhet och skapat mervärde för kunderna.

- Vi är jätteglada och stolta över att vara finalister i Frukt & Gröntkategorin, särskilt eftersom vi under lång tid satsat på färskhet och vidareutveckling av vårt Frukt & Gröntsortiment. Särskilt stolta är vi över Tyresö-butiken där vi utvecklar ett nytt koncept för ökad hållbarhet, minskat matsvinn, minskad energiförbrukning och förhöjd kundupplevelse, säger Malin Laurén Inköpsdirektör Lidl Sverige

Tyresöbutiken har försetts med nya Frukt & Gröntkylar för att förbättra hållbarheten på vissa känsliga artiklar. Kylarna drivs med naturligt köldmedium och uppfyller Lidls höga krav på energiförbrukning. Som ett resultat har matsvinnet i butik minskat kraftigt samt bidragit till ökad försäljning. Uppbyggnaden av frukt & grönt med två hyllplan och de nya kylarna lett till en fräschare och mer inspirerande kundupplevelse.

I Tyresö har medarbetarna fått en teoretisk och praktiskt specialistutbildning inom färskhet. En så kallad Färskhetsspecialist finns alltid på plats i butiken, en roll som innebär att arbetspasset vigs åt färskhetsarbetet i butiken. Bland annat genomförs en grundlig kontroll av färskhet och renlighet för Frukt & Grönt efter var 130:e kund.  

Lidl levererar färsk frukt och grönt till alla 172 butiker i hela Sverige – varje dag, året om. Det betyder att allt är så färskt som möjligt med en minskad energiåtgång. Lidl stödjer svenska odlare och köper svenskodlat  så länge säsongen och kvaliteten tillåter.

Motivering:
”Med hög prioritet på kategorin och först i kundvarvet testas nya lösningar för butiksinredning och kylar. Ett tydligt kommunikationskoncept lyfter med glimten i ögat fram svenska odlare på ett personligt sätt. Det imponerande kvalitetsarbetet och färska produkter sju dagar i veckan bidrar till kategorins position i framkant.”

Fri Köpenskap startade Dagligvarugalan för tio år sedan med målet att sätta strålkastarljuset på alla kreativa, nytänkande och framgångsrika insatser som genomförs i dagligvarubranschen. Juryn för Årets Frukt & Gröntavdelning består av Sara Berger SydGrönt, Magnus Nilsson Innovative Fresh, Ola Dolck SRC,  Egil Bråthe Marketing Clinic och Veronica Rönnlund Fri Köpenskap.

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Malin Laurén, Inköpsdirektör Lidl Sverige
Ladda ned bild

Länkar

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.

Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 659 444 kr till Sveriges Stadsmissioner21.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, har genom kampanjen "Magiska jultider" samlat in 659 444 kronor till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Insamlingen genomfördes under november och december 2024 genom försäljning av två tillfälliga artiklar i sortimentet samt möjlighet för kunder att donera i kassan. De insamlade medlen går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye