E.ON och McCann Stockholm i nytt samarbete

I sin största satsning någonsin siktar E.ON på att bli marknadsledande genom en omställning till 100 % förnybar och återvunnen energi. För att accelerera den resan anlitar man McCann Stockholm som lead-byrå.

När energimarknaden förändras ökar efterfrågan av förnybara energikällor. E.ON är med och driver den omställningen. Förändringen drivs främst av ny teknik som solceller, digitalisering och lokalt producerad förnybar energi. Men framförallt sker omställningen på grund av nya kundbehov. Detta är utgångspunkten för att E.ON nu har fullt fokus på att fler människor i Sverige ska kunna leva ett ännu hållbarare liv.

- Den varumärkesresa vi påbörjade för några år sedan har varit framgångsrik och vi har stadigt flyttat fram vår position. Samtidigt så ökar både konkurrensen och därmed utmaningen att differentiera sig inom kategorin på ett meningsfullt och motiverande sätt. Det innebär att kommunikationen kommer vara otroligt viktig. Det nya samarbetet med McCann kommer att spela en central roll för att bidra till att vi får ännu större utväxling i våra investeringar, säger Karin Rosell, Head of Brand & Marketing på E.ON.

Efter en omfattande upphandling som genomfördes under våren och sommaren gick McCann ut som segrare.

- Vi har haft koll på nyckelpersonerna på nya McCann sedan tidigare och kände till deras track-record. De visade även direkt en fantastisk entusiasm i kombination med en förståelse för både varumärket och vår samtid. McCanns strategiska resonemang gjorde oss trygga i att vår kommunikation kommer att bidra med en avgörande skillnad för att vi ska ta nästa steg i vår utveckling på marknaden. I en värld där bruset är allt högre behöver vi ännu skarpare spets i allt vi gör och det kommer McCann hjälpa oss att lyckas med, säger Karin Rosell på E.ON.

- Vi är både glada och stolta över detta stora förtroende. Det känns det fantastiskt att få jobba med såhär bra människor och produkter. Samtidigt känns det oerhört tillfredställande att få visa upp det nya starkare McCann. Vi ägnat mycket energi att skapa förutsättningar för konkurrenskraft och bygga ett bra team som i alla avseenden kan göra en avgörande skillnad i allt vi gör, oavsett om det handlar om större kommunikationskoncept, digitala tjänster eller löpande optimering av kampanjer, säger Johan Östlund, VD på McCann.

Samarbetet berör E.ONs alla affärsområden och avser den nordiska marknaden.

Arbetsgrupp:

McCANN

Kundansvarig: Johan Östlund

Planner: Lars Friberg & Cyndie Vintilescu

Produktionsledare: Annika Appeltoft

Kreatörer: Noak Garberg & Mikael Dahl

E.ON

Karin Rosell, Head of Brand & Marketing

Åsa Bohman, Consumer Marketing

Maria Rode, Business Marketing

E.ON välkomnar nationell strategi för koldioxidinfångning7.5.2024 14:20:06 CEST | Pressmeddelande

Idag överlämnade Fossilfritt Sverige en nationell strategi för koldioxidinfångning till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Strategin välkomnas av E.ON som även bidragit i arbetet med strategin. E.ON har flera projekt för koldioxidinfångning och tydliga affärsmodeller och styrmedel är nu helt nödvändiga för att få fart på utvecklingen, anser E.ON Sveriges vd Johan Mörnstam.