3,1 procents tillväxt för dagligvaruhandeln helåret 2019

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under förra årets sista månad december. Tillväxten var 2,7 procent i butik och 23,8 procent i e-handeln. Under helåret 2019 blev tillväxten 3,1 procent totalt varav butiksförsäljningen ökade med 2,8 procent och e-handeln med 21,9 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

- Dagligvaruhandeln går stabilt om än i något lägre takt än befolkningsökningen plus inflationen. Kronan försvagades med ungefär två procent mot euron under 2019, vilket har betydelse för prisökningstakten då dagligvaruhandeln är starkt beroende av import, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Under december månad 2019 bedöms kalendereffekten vara minus 0,4 procent.

Tillväxten under det fjärde kvartalet var 17,2 procent i e-handeln vilket var det kvartal med lägst tillväxt under 2019.

För ytterligare kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709–154499

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.

Dagligvaruhandelns agerande på Folkhälsomyndighetens råd om allas ansvar att förhindra smitta2.4.2020 16:32:19 CESTNyheter

Folkhälsomyndigheten publicerade den 1 april 2020 allmänna råd om allas ansvar att förhindra smitta av Covid 19. Råden riktar sig både till den enskilde individen och till olika verksamheter, däribland handeln. Svensk Dagligvaruhandel har med anledning av de nya allmänna råden tagit fram gemensamma riktlinjer för hur man ska minska trängsel och köbildning samt säkerställa avstånd mellan kunder i en butik.