3,1 procents tillväxt för dagligvaruhandeln helåret 2019
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under förra årets sista månad december. Tillväxten var 2,7 procent i butik och 23,8 procent i e-handeln. Under helåret 2019 blev tillväxten 3,1 procent totalt varav butiksförsäljningen ökade med 2,8 procent och e-handeln med 21,9 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.
- Dagligvaruhandeln går stabilt om än i något lägre takt än befolkningsökningen plus inflationen. Kronan försvagades med ungefär två procent mot euron under 2019, vilket har betydelse för prisökningstakten då dagligvaruhandeln är starkt beroende av import, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Under december månad 2019 bedöms kalendereffekten vara minus 0,4 procent.
Tillväxten under det fjärde kvartalet var 17,2 procent i e-handeln vilket var det kvartal med lägst tillväxt under 2019.
För ytterligare kommentarer;
Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709–154499
Nyckelord
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seDaniel LiljebergNäringspolitiskt ansvarig
Tel:0709-154499Daniel.liljeberg@svdh.seBilder
Dokument
Om
Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Tillväxt i dagligvaruhandeln under oktober14.11.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under oktober 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
FAKTA OM MATEN: Är priset verkligen allt?13.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett stort fokus har legat på matpriser de senaste åren. Men mervärden som kvalitet, hållbarhet och ursprung spelar fortfarande en viktig roll i konsumenternas beslut, det visar en ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandeln utvecklades positivt även i september16.10.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 2,4 procent under september 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 202410.10.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.
FAKTA OM MATEN: Är maten dyr i Sverige?18.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisökningarna på mat har stabiliserat sig efter några år med kraftigt ökade matpriser. Kostnadsutvecklingen har dock inte varit unik för Sverige. En ny rapport från Svensk Dagligvaruhandel visar att prisökningstakten i Sverige har legat i linje med övriga Europa, trots en försvagad krona. Rapporten visar också att Sveriges prisnivå för livsmedel och alkoholfria drycker är lägst i Norden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum