3,1 procents tillväxt för dagligvaruhandeln helåret 2019

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,0 procent under förra årets sista månad december. Tillväxten var 2,7 procent i butik och 23,8 procent i e-handeln. Under helåret 2019 blev tillväxten 3,1 procent totalt varav butiksförsäljningen ökade med 2,8 procent och e-handeln med 21,9 procent. Det visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

- Dagligvaruhandeln går stabilt om än i något lägre takt än befolkningsökningen plus inflationen. Kronan försvagades med ungefär två procent mot euron under 2019, vilket har betydelse för prisökningstakten då dagligvaruhandeln är starkt beroende av import, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Under december månad 2019 bedöms kalendereffekten vara minus 0,4 procent.

Tillväxten under det fjärde kvartalet var 17,2 procent i e-handeln vilket var det kvartal med lägst tillväxt under 2019.

För ytterligare kommentarer;

Daniel Liljeberg, näringspolitiskt ansvarig 0709–154499

Positiv försäljningstillväxt för dagligvaruhandeln i maj – trots höga jämförelsetal15.6.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,1 procent under maj 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Försäljningstillväxten drevs av e-handeln som ökade med 26,1 procent. Hemleverans ökade med 16,9 procent och upphämtning i butik med 36,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i maj månad till 6,4 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning utvecklades under maj med -0,3 procent.

Tuff jämförelsemånad för dagligvaruhandeln – e-handelstillväxten fortsatt stark12.5.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,9 procent under april 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Kalendereffekten beräknas till -2,4 procent till följd av att påskinköpen till stor del skedde i mars i år, jämfört med i april i fjol. Den kalenderjusterade totala försäljningsutvecklingen uppgick i april till 1,6 procent. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning backade under april med 3,0 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 39,5 procent.

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade i mars trots jättelyft i fjol22.4.2021 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,0 procent under mars 2021 jämfört med samma månad 2020, visar Dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel. Mars 2021 är första månaden där utvecklingen jämförs med en månad som påverkats av pandemin. Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning minskade med 3,3 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen nådde i mars en ny rekordnivå och uppgick till 7,8 procent. Försäljningstillväxten i e-handeln uppgick till 109,1 procent. Hemleverans ökade med 56,1 procent och upphämtning i butik med 197,7 procent.

ICA, Coop, Axfood, City Gross och Lidl startar gemensamt influencersamarbete för att inspirera befolkningen att följa myndigheternas råd om att handla ensam26.3.2021 13:48:24 CET | Pressmeddelande

Sedan ett år tillbaka finns flertalet åtgärder i butikerna för att undvika att trängsel uppstår och allmänna råd från myndigheterna vad kunder som besöker en butik ska tänka på. När det kommer till följsamheten av Folkhälsomyndighetens råd att Handla ensam anser dagligvaruhandelsaktörerna att det behövs inspiration, uppmaning och knuff på kunderna. Därför tar de hjälp av influencers som Ellen Bergström, Carin da Silva och Frida "Goda.grejer" Lund.