Debatt: Färre fordon ett måste i ett växande Göteborg

Västtrafiks vd Lars Backström är oroad över framkomligheten i Göteborg. Det sista staden behöver är fler människor i egen bil.
Göteborg, vi har ett problem. Även om trafiken i Göteborg minskade vid införandet av trängselskatten blir nu bilåkarna fler för varje år. Under 2016 ökade antalet körda mil med 1,3 procent jämfört med året innan. Om Göteborg Stad ska nå sina mål om att minska bilresandet med 25 procent till år 2035 måste utvecklingen vända.
Göteborg är samtidigt på väg att bli en riktig storstad och några av de största infrastrukturprojekten i modern tid ligger i startgroparna. Hisingsbron, Gamlestaden, Västlänken och Marieholmsförbindelsen är bara några exempel. Staden ska göra plats för 200 000 nya göteborgare, 80 000 nya bostäder och nya jobb. Det är en imponerande utveckling vi får ta del av.
Men, vi får inte ducka för att det under byggtiden kommer att bli trångt och svårare att ta sig fram. För alla. Sämre framkomlighet på vägarna med bilar och bussar i långa köer kommer att bli vår vardag i många år framöver, samtidigt som folk ska kunna fortsätta leva, verka och vistas i staden. Jag är nog inte ensam om att inse att en förutsättning för att kunna ta sig fram under byggtiden är färre fordon på vägarna.
Men visst är det något som har hänt med attityden till bilen de senaste åren? 1900-talets bilprioriterande trafikmaktordning gäller inte längre. Borgmästare över hela världen begränsar bilismen för att skapa attraktiva städer för människor. Madrid har förbjudit biltrafik i stadskärnan. Paris dubblerar antalet cykelvägar, förbjuder dieselbilar och viker hela gator åt eldriven trafik.
Det här är inget nytt fenomen. Listan av städer som initierar projekt som bekräftar bilden är lång. De stiftar lagar för förbättra kollektivtrafiken, storstadens blodomlopp, istället för att bygga fler filer på motorvägarna. På nära håll har vi Oslo, vars centrum på några års sikt ska bli snudd på helt bilfritt medan Köpenhamns centrala gator sedan länge är avstängda för trafik. De har fattat grejen, städerna är inte till för bilar, de är till för människor. Eller som Bogotas borgmästare Enrique Penalosa uttrycker det: ”Anything you do to make a city more friendly to cars makes it less friendly to people”. Vilka steg behöver vi i Göteborg ta för att hänga med i utvecklingen?
Det talas om en ny tid som bryter fram, som går ut på att bilanvändandet i västvärlden börjar minska. Unga människor kör inte lika mycket bil längre. Den brittiska transportanalytikern Christian Wolmar menar att attityderna är förändrade, unga skaffar sig körkort senare, om alls. Samma tendenser kan ses i Sverige. Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, redovisade nyligen en studie som visar att unga är positiva till kollektivtrafiken och vill fortsätta resa kollektivt. Många avvaktar med att skaffa bil. Men trots det ökar biltrafiken i Göteborg.
Så varför sker då detta? Just när vi är på väg att bli en modern storstad. Är det priset man får betala när man har en världsledande bilindustri i staden?
Göteborg Stad har bestämt sig för att prioritera kollektivtrafiken under den långa byggperiod som nu väntar. Det är ett bra steg i rätt riktning, men frågan är om det räcker. Hur ska minskningen av biltrafiken som tydligt anges i trafikstrategin och utbyggnadsstrategin gå till? Och vad är det egentligen Ann-Sofie Hermansson menar när hon twittrar ”Bilen har en självklar och positiv plats i det nya Göteborg”?
Att bilindustrin i Göteborg är långt framme inom områden som innovation, mobilitet och digitalisering är något vi också välkomnar. Men framtidens självkörande bil är inte en bil, utan en buss.
Att det finns många som behöver bilen för att klara vardagen, livspusslet, råder det inget tvivel om. Jag är en av dem. Men jag tror att vi alla kan bli bättre på att minska det slentrianmässiga bilåkandet. Om vi gör det tror jag att vi skulle kunna minska biltrafiken samtidigt som vi blir en modern storstad.
Vi på Västtrafik vill ta vår del av ansvaret och satsar på att fler ska kunna resa med oss, men nu börjar det faktiskt bli rätt svårt att komma fram på vägarna. Om biltrafiken fortsätter öka kommer vi att lägga allt mindre tid på det faktiska resandet och allt längre tid sittandes i bilköer.
Så för att komma till rätta med vårt gemensamma problem med det ökade bilkörandet och trängseln på vägarna är mitt budskap tydligt; kör bil när du måste men gå, cykla eller åk kollektivt när du kan. Det skulle bidra till en förbättrad framkomlighet i centrum. Vi på Västtrafik skulle också ha möjlighet att öka kapaciteten i kollektivtrafiken och kunna ta hand om fler resenärer. Det sista vi behöver är ju fler människor i egen bil, eller hur?
Lars Backström, vd, Västtrafik
Kontakter
Västtrafiks presstjänst
Vi svarar på dina frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Mejla eller ring oss så hjälper vi dig.
Bilder





Om
Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.
Följ Västtrafik
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Västtrafik
Här är Göteborgs nya spårvagnslinje till Lindholmen19.3.2025 07:55:46 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka linjer som kommer att börja köra på den nya spårvägen till Lindholmen. I december börjar linje 10 och nya linje 12 att köra på sträckan, en satsning som kommer ge mer plats i kollektivtrafiken och fler resmöjligheter för resenärerna.
Bilister cyklade fyra varv runt jorden13.3.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu har årets upplaga av Västtrafiks projekt Vintercyklist avslutats. Cyklister från hela Västsverige har i år tillsammans trampat över 17 000 mil och minskat koldixodiutsläppen med 29,3 ton.
Västtrafik vill minska bilåkandet till skolor26.2.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Nu är anmälan för årets upplaga av På egna ben öppen, initiativet för att få barn att gå, cykla eller resa mer kollektivt till skolan. Västtrafik uppmuntrar nu kommuner i Västra Götaland och Region Halland att ge sina skolor chansen att vara med i hållbarhetsprojektet. Sista anmälningsdag är den 19 mars.
Västtrafik utökar testet med Buss on demand4.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I Marks kommun har Västtrafik sedan november 2023 testat bussar som kommer på beställning. Nu är det klart att Västtrafik kommer utöka testet med fler bussar och bättre tillgänglighet. Startdatum för det utökade testet kommer kommuniceras inom kort. Testet kommer pågå i cirka ett år och under perioden pausas linjerna 55 och 56.
Premiär för Sveriges längsta spårvagn i Göteborg17.1.2025 11:41:03 CET | Pressmeddelande
På söndag börjar Västtrafiks nya långa spårvagnar köra på linje 11 i Göteborg. Med sina 45 meter och plats för över 300 resenärer är M34 den största spårvagnen hittills. Totalt 60 nya spårvagnar levereras under de kommande två åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum