
Everdrone demonstrerar världens mest avancerade visuella navigationssystem för autonoma drönare – baserat på Intel® Realsense™-teknologi

I dagsläget är i praktiken all kommersiell flygning med drönare begränsad till att operera inom synhåll från piloten. Anledningen är avsaknaden utav regelverk och en tydlig standard vad gäller flygsäkerhet för obemannade flygande farkoster, s.k. drönare.
Göteborgsbaserade Everdrone arbetar med en ny typ av visuellt, även kallat optiskt, navigationssystem med målsättningen att möjliggöra kommersiell användning av drönare utom synhåll. Systemet är autonomt och innebär således att drönaren tar egna beslut utifrån det uppdrag den utför och den omgivande miljön.
- Ett avgörande problem med dagens drönare är avsaknaden av intelligenta system för att läsa av den omgivande miljön. Ingen skulle föreslå att man skickar ut självkörande bilar på vägarna utan sofistikerade sensorer och mjukvara för att undvika kollisioner. Den typen av säkerhetstänk måste också appliceras på den framväxande branschen för kommersiella drönare, säger Mats Sällström, VD på Everdrone.
Det är högst sannolikt att framtida regelverk kommer att ställa krav på kommersiella drönare att ha ombordsystem för att aktiv kunna undvika kollisioner med hjälp av sensorer och mjukvara. Den här typen av teknologi som kan agera oberoende av externa system kallas i drönarbranschen för icke kooperativa kollisionsskydd.
- Förmågan att känna av den omgivande miljön i realtid och detektera eventuella människor, byggnader och andra markbaserade hinder är helt avgörande när det kommer till att utveckla säkra autonoma drönare. Detta blir speciellt viktigt då vi ser fler och fler användningsområden i stadsmiljöer som har koppling till räddningstjänst och sjukvård, säger Mats Sällström, VD på Everdrone. (Se även https://www.everdrone.com/news/2018/5/25/self-driving-drones-can-help-the-emergency-services-save-lives)
Det system som Everdrone utvecklar bygger på inhämtandet av högupplöst djupdata från sju stycken Intel® RealSense™ kameraenheter som är monterade på drönaren. En omborddator bearbetar mer än 5 GB sensordata per minut och skapar på så vis en detaljerad 3D-modell av drönarens omgivning i realtid. Genom att kombinera 3D-modellen med mjukvara som möjliggör optisk navigation samt integrera mot drönarens flygkontroll så kan drönaren navigera säkert och med hög precision i närheten av byggnader och människor. Systemet möjliggör även tillämpningar i områden där man av olika skäl inte kan förlita sig på GPS, exempelvis inomhus eller i tät bebyggelse.
- Mängden högupplöst realtids-djupdata som vi har tillgång till i systemet saknar motstycke i drönarsammanhang. Den ger oss möjligheten att navigera drönaren säkert med extremt hög responsivitet och precision. Detta ger i sin tur förutsättningar för intelligent, autonomt beslutsfattande i systemet, säger Maciek Drejak, teknisk chef på Everdrone.
Under kommande 12 månader avser Everdrone att genomföra mer avancerad testning under realistiska former tillsammans med Räddningstjänsten i Storgöteborg och Innovationsplattformen Västra Götalandsregionen.
Specifikation visuellt navigationssystem
Räckvidd: 100 m i dagsljus (10 m i bristfälliga ljusförhållanden)
Bildhastighet: 10-60 Hz
Sensorernas synfält: 360x90° horisontella sensorer, 90x60° nedåtriktad sensor
Sensordata som bearbetas per minut: 5-7 GB
Pressmaterial
Video: Test of visual navigation system*
https://www.youtube.com/watch?v=e_aGS1pEDIw
Video: Real-time visualisation of depth-data*
https://www.youtube.com/watch?v=0OgJHJnPDB8
Video: Corporate presentation*
https://www.youtube.com/watch?v=UmBmwchMzv8
Bild: Everdrone team
JPG: https://www.dropbox.com/s/snh7pommu36iso4/DSC01555_everdrone-team.jpg?dl=0
RAW format: https://www.dropbox.com/s/9ct04kil97ia3w9/DSC01555_everdrone-team.ARW?dl=0
People (from left to right): Victor Nilsson, Machine Learning Engineer; Maxim Chukharkin, Machine Learning Engineer; Emil Granberg, Technicial Developer; Mats Berggrund, Senior Software Developer; Maciek Drejak, CTO; Mats Sällström, CEO; Joakim Wigström, Senior Software Developer
Bild: Mats Sällström, CEO at Everdrone
JPG: https://www.dropbox.com/s/vr2fl35fnhbnlb3/DSC01648_large.jpg?dl=0
Bild: Everdrone sensor rig
JPG: https://www.dropbox.com/s/0voas85nqebjftw/DSC01573_everdrone-sensor-rig.jpg?dl=0
RAW format: https://www.dropbox.com/s/7u3ehsx7exz5uct/DSC01573.ARW?dl=0
*Alla filmer kan på begäran erhållas som nedladdningsbara filer för publicering på publicistens egen sajt.
Nyckelord
Kontakter
Mats SällströmVD
Tel:0702281095mats@everdrone.comBilder


Länkar
Om
Everdrone utvecklar mjukvara och visuella navigationssystem för autonoma drönare. Bolagets test- och utvecklingsanläggning är belägen på Säve Flygplats utanför Göteborg. Bolaget fokuserar på applikationer för kommersiella drönare, främst för användning inom sjukvård, räddning och samhällsnytta.
Följ Everdrone
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Everdrone
Drönare levererar hjärtstartare vid 112-larm – Världsunik tjänst når 80 000 människor i Västsverige15.5.2020 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
För första gången i världen blir drönare nu en fullt ut integrerad del av den medicinska akutvården. I juni driftsätter Everdrone i samarbete med SOS Alarm och Hjärtstoppscentrum vid Karolinska Institutet (KI) ett system där drönare kommer att skickas ut till platsen där ett plötsligt hjärtstopp just inträffat. Väl på plats hissas hjärtstartaren ned från drönaren från 30 meters höjd. Drönare kommer att larmas ut som ett tillägg till nuvarande akutsjukvård och når initialt drygt 80 000 boende inom Göteborgs och Kungälvs kommun.
Everdrone och Karolinska Institutet ingår avtal – ska undersöka möjligheterna med akutmedicinska transporter med drönare17.10.2019 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Göteborgsbaserade Everdrone har sedan starten 2017 specialiserat sig på att utveckla teknik och skapa regulatoriska förutsättningar för att använda autonoma drönare inom sjukvård och räddning. Tillsammans med Centrum för Hjärtstoppsforskning vid Karolinska Institutet/Södersjukhuset ska man nu undersöka möjligheterna med att genomföra akuttransporter av medicin och medicinsk utrustning till patienter som drabbats av livshotande hälsotillstånd, var de än befinner sig. I samarbete med SOS Alarm AB är förhoppningen att på sikt kunna genomföra flygningar som räddar liv.
Everdrone erhåller unikt tillstånd för flygning med autonoma drönare bortom synhåll27.11.2018 13:37:57 CET | Pressmeddelande
Som första bolag i Sverige har Everdrone erhållit tillstånd av Transportstyrelsen för att genomföra testflygning bortom synhåll med drönare som kontrolleras och monitoreras över mobilnätet. Tillståndet och den bakomliggande teknikplattformen utgör ett viktigt kliv framåt i arbetet med att möjliggöra användning av autonoma drönare för samhällsnyttiga funktioner så som utryckningsverksamhet, personsök och livsviktiga transporter inom sjukvården.
Självkörande drönare kan hjälpa räddningstjänsten rädda liv23.5.2018 13:37:48 CEST | Pressmeddelande
Med hjälp av autonoma drönare skulle räddningstjänsten snabbare kunna få en överblick av brand- och olycksplatser och spara värdefull tid i räddningsarbetet. I ett nytt innovationsprojekt, finansierat av Vinnova, ska Everdrone tillsammans med Chalmers Industriteknik, och Räddningstjänsten i Storgöteborg ta fram ett avancerat navigationssystem för autonoma drönare.
Göteborgsföretag utvecklar framtidens drönarteknik – testas i UNICEF:s humanitära flygzon i Malawi23.11.2017 08:19:04 CET | Pressmeddelande
100 miljoner dollar, så mycket förutspår man att drönarbranschen kommer att omsätta från nu fram till år 2020. Autonom och säker drönarteknik blir en avgörande faktor för drönarens frammarsch – något som Göteborgsföretaget Everdrone specialiserat sig på. I oktober demonstrerade de sin teknik för tv-kanalen BBC i UNICEF:s humanitära drönarkorridor i Malawi.