Lidl satsar på grön tillväxt

- Vi fortsätter att utmana den svenska livsmedelsbranschen och våra satsningar på hållbarhet är en av de faktorer som bidrar till vår fina tillväxt. Fler och fler upptäcker vårt breda hållbara sortiment av högsta kvalitet till bästa pris, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.
- Vi är övertygade om att ett lågt pris och ett ambitiöst hållbarhetsarbete går hand i hand. Det är vår uttalade ambition att bli branschledande inom hållbarhet samtidigt som vi erbjuder livsmedel av högsta kvalitet till bästa pris. Detta lyckas vi med genom att jobba smart, ansvarsfullt och långsiktigt hållbart i allt vi gör. Hållbarhet genomsyrar hela verksamheten, från kontakten med leverantörerna, produktutveckling och produktion till varuleverans och butiksdrift, allt annat vore olidligt, säger Miriam Thunborg, hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Lidl arbetar aktivt med att minska den totala plastanvändningen och att öka andelen återvinningsbar plast vad gäller bland annat förpackningar. Lidls globala plaststrategi antogs i mars 2018 med målsättningen att 100 procent av all plast ska vara återvinningsbar och den totala plastanvändningen ska minskas med 20 procent till år 2025.
Förutom insatser för ökad ekoförsäljning, minskade utsläpp, effektiv logistik, förbättrad arbetsmiljö, minskad plastanvändning och minskat matsvinn fortsätter Lidl sitt fokuserade arbete med strikta råvarupolices för bland annat kakao, kaffe, palmolja, ägg och fisk.
Lidls råvarupolicy innebär bland annat att all fisk i frysdisken är märkt med MSC eller ASC, att alla ägg, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror, är från frigående höns. 100 procent av alla egna märkesvaror som innehåller kakao och kaffe kommer från hållbarhetscertifierade odlingar. 100 procent av palmoljan i våra egna märkesvaror för livsmedel innehåller segregerad RSPO-certifierad palmolja. Under 2018 har Lidl som mål att all sojalecitin ska utgå som ingrediens i egna märkesvaror och allt te (svart, grönt och rooibos) ska komma från hållbarhetscertifierade odlingar. Liknande hållbarhetskrav finns för andra produkter såsom textilier, skor och elektriska produkter.
Under 2017 blev Lidl den första livsmedelskedjan att klimatkompensera för hela sin svenska verksamhet och arbetet med att minska klimatpåverkan genomsyrar hela företaget. Lidl klimatkompenserar i två Gold Standard-projekt, solspisar på Madagaskar och trädplantering i Panama.
Lidl Sveriges fasta sortiment
• 30 procent försäljningsökning ekologiskt
• 19 procent miljömärkta och/eller etiskt märkta varor
• 17 procent ekologiska produkter inom frukt och grönt
• 8 procent andel produkter med märkningen "Från Sverige"
• 8 procent etiskt märkta produkter
• 7 procent ekologiskt märkta produkter
• Tredjepartscertifieringar så som KRAV, EU-ekologiskt, Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance, MSC, ASC, Svanen samt Astma och Allergiförbundet
Logistik
• Bara en leverans per butik och dag (undantag färskt bröd och tidningar)
• 95 procents fyllnadsgrad i lastbilarna
• 100 procent mer klimatsmarta drivmedel
Fastigheter
• Miljöcertifiering av alla nybyggnationer
• Tre butiker är certifierade enligt BREEAM Outstanding
• Systematiskt arbete för att minska energiförbrukningen. Alla Lidls butiker är ISO 50001-certifierade
Arbetsmiljö
• Nollvision för olyckor och arbetsskador
• Under verksamhetsåret 2017/18 har arbetsmiljökonsulter anlitats för att säkerställa goda arbetsförhållanden på lager och butik
• Kassaapparaterna har försetts med en tredelad scanner för att minska belastningen och förbättra ergonomin i kassorna
CO2-utsläpp
• Lidl har minskat CO2-utsläppen med nära 18 procent, trots ökad omsättning
• Hög fyllnadsgrad i lastbilarna och en fortsatt omställning till mer klimatsmarta drivmedel har minskat CO2-utsläppen från våra transporter från lager till butik med 53 procent på två år
(minskning med 25 procent under 2016/17 och 38 procent under 2017/18)
Social hållbarhet
• Osåld men fullt tjänlig mat skänks genom ett flertal lokala och regionala samarbeten runt om i landet. I Stockholm, Göteborg och Malmö samarbetar vi med Allwin. Bara genom det samarbetet har Lidl Sverige under verksamhetsåret 2017/18 skänkt råvaror motsvarande drygt 1 100 000 måltider
• Lidl Sverige är huvudpartner till Barncancerfonden. Genom bland annat insamlingskampanjer, och pantmaskinerna där kunden har möjlighet att skänka sin pant till Barncancerfondens verksamhet, har vi tillsammans med våra kunder under 2017/2018 donerat 2 000 000 kr.
Nyckelord
Kontakter
Petra WhiteheadPress- och PR-ansvarig
Tel:076-6405470press@lidl.seBilder




Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl öppnar butik i Hyllie, Malmö12.3.2025 09:54:25 CET | Pressmeddelande
Nu står det klart att Lidl öppnar ny butik i Malmö – med ambitionen att slå upp portarna 2028. Den kommer att ligga på markplan i ett nytt mobilitetshus i den växande stadsdelen Hyllie.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött7.3.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Lidl Sverige först bland svenska dagligvarukedjor med fossilfria transporter till alla butiker6.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige har som första rikstäckande dagligvarukedja i Sverige infört fossilfria transporter mellan sina centrallager och butiker i hela landet. Detta uppnådda mål markerar en viktig milstolpe i livsmedelskedjans klimatarbete att nå nettonollutsläpp 2050. - På Lidl arbetar vi hela tiden med innovativa sätt att minska vår klimatpåverkan, och att nu vara först i Sverige med fossilfria transporter mellan lager och butik i hela landet är ett starkt bevis på vårt långsiktiga engagemang, säger Jakob Josefsson, VD Lidl Sverige.
Skarpt pris, vass kvalitet: knivset från Lidl imponerar i nytt test28.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Knivar är många kockars bästa vän i köket. Ju dyrare desto bättre – eller? Lidls knivset från Livarno home kammade hem en delad andraplats med imponerande 4 av 5 poäng, trots att de var bland de billigaste i testet. Juryns utlåtande löd: "Snygga knivar som känns bra i handen. De är lagom tunga och träskaftet gör att greppet blir bra."
Lidl Sverige skänker tillsammans med sina kunder 659 444 kr till Sveriges Stadsmissioner21.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige, tillsammans med sina kunder, har genom kampanjen "Magiska jultider" samlat in 659 444 kronor till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Insamlingen genomfördes under november och december 2024 genom försäljning av två tillfälliga artiklar i sortimentet samt möjlighet för kunder att donera i kassan. De insamlade medlen går oavkortat till Sveriges Stadsmissioners arbete med att stötta utsatta familjer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum